Sfinx Skrevet 18. november 2002 Del Skrevet 18. november 2002 Jeg lurer på egentlig hvordan shims monteres på CPU. Hvilken vei osv. Hehe :smile: sikkert et dumt sp.mål,men jeg har kjøpt meg AMD Magnum 390 WaterKit hos 3dfxcool,samt en Max.Perf Radiator. Jeg har ingen vanntank,men hvis jeg skal kjøre systemet uten tank, så må jeg vel ha et punkt (høyt oppe) der jeg slipper ut noe av luften som blir? Når jeg fester shims..skal det være kjølepasta mellom shims og cpu..og ingenting mellom shims og CPUblokka? _________________ Abit KD7-RAID AMD Athlon XP 2200+@1935Mhz TwinMos DDR256 (PC3200) Hercules Radeon 8500LE:)@280/580 Windows XP Pro - ServicePack 1 LianLi PC6099B 3dmark - ___________________ Sfinx <font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Sfinx på 2002-11-18 13:58 ]</font> [ Denne Melding var redigert av: Sfinx på 2002-11-18 14:04 ] Lenke til kommentar
Sfinx Skrevet 18. november 2002 Forfatter Del Skrevet 18. november 2002 Prøver å finne noen bra guider eller noe lignende som kan gi meg noen bra tips..men finner liksom ikke.. Skulle likt å visst hvordan jeg får kobla opp WaterKitet mitt.. Og hvordan får jeg festet 120mm vifter på radiatoren? Jeg kan jo ikke skru de inn i radiatoren,da blir den jo ødelagt. [ Denne Melding var redigert av: Sfinx på 2002-11-18 14:59 ] Lenke til kommentar
Zorro Skrevet 18. november 2002 Del Skrevet 18. november 2002 Quote: Når jeg fester shims..skal det være kjølepasta mellom shims og cpu..og ingenting mellom shims og CPUblokka? Det skal ikke være kjølepasta på shimsen, hverken over eller under. Shimsen er kun til for å hindre at kjøleribben/vannblokken ikke blir montert skjevt slik at du knuser CPU-kjernen. Derimot skal du stryke et _tynt_ lag kjølepasta over CPU-kjernen (Den mørke firkanten i midten av CPU). Pastaen blir da værende mellom CPU(-kjernen) og vannblokk. Lenke til kommentar
Sinnsro Skrevet 18. november 2002 Del Skrevet 18. november 2002 Quote: Jeg har ingen vanntank,men hvis jeg skal kjøre systemet uten tank, så må jeg vel ha et punkt (høyt oppe) der jeg slipper ut noe av luften som blir? seff, prøv å fjert i badekaret og se hvem vei metanen går(opp,ned,høyre eller venstre) duh :razz: _________________ Det er det som er inni som teller [ Denne Melding var redigert av: sINNsRO på 2002-11-19 00:59 ] Lenke til kommentar
Zorro Skrevet 19. november 2002 Del Skrevet 19. november 2002 Quote: Og hvordan får jeg festet 120mm vifter på radiatoren?Jeg kan jo ikke skru de inn i radiatoren,da blir den jo ødelagt. Bruk smeltelim (limpistol) eller siliconlim. Smeltelim er kanskje greiest, da det er relativt lett å fjerne vifta uten at det er for mye klin igjen på radiatoren/vifta. Superlim ville jeg ikke brukt om det ikke er relativt plane flater på radiatoren. Blir vanskelig å få skikkelig feste med tyntflytende superlim, samt at det ofte blir værende igjen limrester på flatene hvis du skulle ha behov for å fjerne viften senere. Lenke til kommentar
Sfinx Skrevet 19. november 2002 Forfatter Del Skrevet 19. november 2002 Jepps.. Har festa kjøleblokka og shimsen.. nå gjenstår det bare å feste radiatoren. Kan jeg feste den med no strips eller eventuellt noe lignende? For den blir jo ikke særlig varm. Får jo tak i stålalu strips. Også har jeg plassert radiatoren liggende nede i kabinettet. Mellom selve kab.gulvet og radiatoren har joeg noe som gjør at radiatoren ikke ligger helt tett nedtil gulvet. Og det går vel greit å feste en 120mm vifte oppå der igjen som blåser luft fra radi. overflaten og opp? Og når det gjelder det luftproblemet.. hvis jeg skal ha vanntankt..må jeg har vanntanken høyere enn pumpa,ikke sant? [ Denne Melding var redigert av: Sfinx på 2002-11-19 08:36 ] Lenke til kommentar
Sfinx Skrevet 19. november 2002 Forfatter Del Skrevet 19. november 2002 Og en ting til.. Ang. den shimsen.. så er den kobberlagt på den ene siden og alu på den andre?? Hvertfall noe sånnt.. Den er blank på ene siden og kobber(farget) på den andre siden.. jeg la da kobberflaten mot kjøleblokka som er av kobber også.. fordi det virket mest logisk. Mens den "blanke" siden er ned mot CPU. Lenke til kommentar
Zorro Skrevet 20. november 2002 Del Skrevet 20. november 2002 Quote: Den 2002-11-19 08:40, skrev Sfinx:Og en ting til.. Ang. den shimsen.. så er den kobberlagt på den ene siden og alu på den andre?? Hvertfall noe sånnt.. Den er blank på ene siden og kobber(farget) på den andre siden.. jeg la da kobberflaten mot kjøleblokka som er av kobber også.. fordi det virket mest logisk.Mens den "blanke" siden er ned mot CPU. Aldri vært borti en shims av den typen, men er enig med deg at din måte virker mest logisk, siden vannblokk også er av kobber. Lenke til kommentar
Zorro Skrevet 20. november 2002 Del Skrevet 20. november 2002 Quote: Har festa kjøleblokka og shimsen.. nå gjenstår det bare å feste radiatoren.Kan jeg feste den med no strips eller eventuellt noe lignende? Ville gått for smeltelim selv, men din løsning virker OK den. Men kanskje ikke så pent å se på...? Spiller ingen rolle, fest den med strips du hvis du synes det er greiest. Quote: Også har jeg plassert radiatoren liggende nede i kabinettet. Mellom selve kab.gulvet og radiatoren har joeg noe som gjør at radiatoren ikke ligger helt tett nedtil gulvet. Og det går vel greit å feste en 120mm vifte oppå der igjen som blåser luft fra radi. overflaten og opp? Tja... kanskje ikke den beste løsningen, men sørger du for at radiatoren får best mulig luftsirkulasjon rundt seg funker nok det også. At vifta trekker luft fra radiatoren funker helt greit det. Er litt usikker på om effekten ville vært større hvis vifta blåste fra undersiden av radiatoren og opp i stedet. Quote: Og når det gjelder det luftproblemet.. hvis jeg skal ha vanntankt..må jeg har vanntanken høyere enn pumpa,ikke sant? Hvis du har tenkt å bruke vanntanken til å fylle opp vann i systemet ditt så MÅ den være det høyeste punktet i vannsløyfa di ellers vil vannet som er over bare renne ut når du skrur opp påfyllingslokket/korken. De fleste pumper til dette formålet er av impellertype og MÅ ikke suge luft, da vil den bli fort svekket/ødelagt! Sett pumpen lavt, i hvertfall under vann-nivå. Personlig ville jeg forsøkt å ha radiatoren høyest (med påfyllingsmulighet i radiatoren og uten vanntank) mulig og pumpen nederst. Hvis resten av vannsløyfen befinner seg mellom disse to komponentene skulle det normalt sikre best effekt (mht. pumpe og evt. luft i systemet) og være best/greiest i praksis. Evt (med vanntank) vanntanken høyest og radiatoren like under vannnivået i tanken. Lenke til kommentar
Sinnsro Skrevet 21. november 2002 Del Skrevet 21. november 2002 det finnes guider på hvordan man tapper vannkjølinga for luft, det vil kanskje svare på (noen av) spørsmåla dine, Søk på f.eks google søke ord fill bleed(tror jeg) Lenke til kommentar
Sfinx Skrevet 21. november 2002 Forfatter Del Skrevet 21. november 2002 Takk for mange bra svar og ideer! Jeg har egentlig lyst til å droppe vanntank i systemet mitt.. hvertfall inntil videre.. Tror ikke jeg får montert Radiatoren min høyt opp..men skal se om det blir fungerende med å ha den i bunnen.. sammen med pumpa. Og når jeg skal fylle vann i systemet for første gang.. må jeg først starte pumpa,ikke sant? For så å fylle på.. helt til det har sirkulert en runde i systemet? Sign. Sfinx Lenke til kommentar
Zorro Skrevet 21. november 2002 Del Skrevet 21. november 2002 Quote: Og når jeg skal fylle vann i systemet for første gang.. må jeg først starte pumpa,ikke sant? For så å fylle på.. helt til det har sirkulert en runde i systemet? Nei! Ikke start pumpa uten vann. Jeg er nesten hundre prosent sikker på at du har en impellerpumpe, og den skal ikke kjøres tørr. Mulig disse pumpene har blitt bedre på dette området de senere år, men ikke kjør den uten vann uansett, da er du sikker på at den ikke blir ødelagt. Hell så mye vann som mulig i systemet ditt først og la pumpen gå en kort tid slik at du får ut mesteparten av luften i slanger o.l. Etter et halvt minutt eller sånn stopper du pumpen og sjekker vann-nivået ditt. Er det lite vann fyller du opp til det er fult igjen. Pass på at det er vann i pumpen hele tiden mens den går, det er det viktigste. Regner med at du bruker transparange slanger, da har du en viss peil på om det er luft i systemet ditt eller ikke. Kjør pumpen med vann, men uten at du slått på datan, til du er sikker på at det minimalt med luftbobler i slangene. Først når du mener du har fått ut luften kan du starte datan. Skulle det være en og annen liten luftboble i slangene er ikke det krise, de forsvinner etterhvert. Men ikke overklokke CPUn max før du vet med sikkerhet at det ikke er luft i slangen. Luften i selve slangene er ikke så farlig, men små luftbobler i selve kjøleblokken er ikke bra, det nedsetter kjøleytelsen. Lenke til kommentar
Sfinx Skrevet 21. november 2002 Forfatter Del Skrevet 21. november 2002 Pumpen jeg har er en Eheim 1048.. Jeg har transparante slanger ja.. Men jeg har ikke noe fill&bleed ventil.. må jeg ha det for å klare meg,eller går det bra uten? Lenke til kommentar
John Abrahamsen Skrevet 21. november 2002 Del Skrevet 21. november 2002 Pumpa tåler endel tørrkjøring, jeg har en slik Ehem på akvariumet :smile:. Min var helt slitt ned og kunne lirkes fram og tilbake, kjøpte en ny en og så gikk alt 1000% bedre. Lenke til kommentar
Sfinx Skrevet 21. november 2002 Forfatter Del Skrevet 21. november 2002 Hehe.. jeg har jo ikke planer om å slite ut stakkar`n da.. Men den dør ikke hvis jeg tørrkjører den litt til jeg får fyllt opp systemet en gang? Lenke til kommentar
Sinnsro Skrevet 21. november 2002 Del Skrevet 21. november 2002 Quote: Den 2002-11-21 13:24, skrev Sfinx:Pumpen jeg har er en Eheim 1048..Jeg har transparante slanger ja.. Men jeg har ikke noe fill&bleed ventil.. må jeg ha det for å klare meg,eller går det bra uten? det går vel ann det Lenke til kommentar
Sfinx Skrevet 22. november 2002 Forfatter Del Skrevet 22. november 2002 Uansett så blir det en konflikt hvis jeg tar av den ene slangen som f.eks går inn på inntakspunktet på pumpa for å fylle etter på systemet. Når pumpa begynner å pumpe kommer det jo vann der det ikke er slange.. og da blir det søl Noen som har noen smarte ideer til dette? Kunne sikkert sittet å diskutert dette med meg selv altså.. men jeg vil bare høre andres meninger om det :smile: No hard feelings :wink: Lenke til kommentar
Sinnsro Skrevet 22. november 2002 Del Skrevet 22. november 2002 hvis du bruker vanntank da burde det gå greit mente jeg, hvis du ikke har da kan du jo investere i en fill&bleed ventil da, koster ikke mange kronene(men du kan jo lage den selv(på enellerannenmåte)) :smile: Lenke til kommentar
Zorro Skrevet 25. november 2002 Del Skrevet 25. november 2002 Quote: Den 2002-11-21 13:29, skrev MrA|:Pumpa tåler endel tørrkjøring, jeg har en slik Ehem på akvariumet :smile:. Min var helt slitt ned og kunne lirkes fram og tilbake, kjøpte en ny en og så gikk alt 1000% bedre. Skjønner at pumpene tåler litt mer enn jeg selv hadde trodd. Var nok litt kjapp med å påstå at pumpene overhodet ikke måtte kjøres tørre. Men alikevel, beskriver bla. MrA| at for lenge tørrkjøring svekker/ødelegger impelleren. Konklusjonen må vel da bli at du ikke bør kjøre pumpen unødvendig lenge uten vann? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå