Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

hvordan få sorrund lyd fra pc til høytalere

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

det spørs også litt på høytalersettet. Jeg kjøpte Logitech Z-5500 for en stund siden. på den er det mulighet for optisk kabel, coax, pluss at det fulgte med tre kaber en kan bruke for analog overførsel av lyden. disse tre skal inn i hver sin kontakt på lydkortet.

dette pleier å stå på bruksanvisningen til lydkortet. da det i dette tilfelle er et integrert lydkort på hovedkortet skal det stå i bruksanvisningen til hovedkortet hvordan du kobler det opp til surround høytalere.

Vanligvis skal det være enten optisk- eller coax-utgang på lydkortet som skal kunne kobles til eksterne forsterkere. da det ikke ser ut som det er det på ditt lydkort blir det enkleste å bruke en stereo-jack fra lydutgangen på lydkortet til en tilsvarende inngang på forsterkeren. denne løsningen forustetter at forsterkeren har innebyggede muligheter for å gjøre om signalet fra stereo til surround.

jeg ser for meg at du bruker denne eller denne.

Lenke til kommentar

Hvis du ser på utgangene på bildet der, så er der separate utganger for 5.1 lyd..

Da må du ha en kabel som går fra main speaker på lydkortet og inn på main på forsterker, pluss en kabel som går på rear speaker på lydkortet og inn på rear på forsterkeren.. Så har du en egen utgang til sub, samme opplegg som over.. altså du må ha tre kabler med 3.5mm minijack i ene enden, og rca plugger i andre enden..

Lenke til kommentar
hvet ikke hvilken annen ledning i tilleg jeg trenger for den Tilslutningskabel 3,5 på clasohlson (http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=383535)får man bare 2.1 lyd av ;)

7430296[/snapback]

som jeg skrev så er den muligheten avhengig av at det er en intern dekoder som lager stereo-signaler om til surround lyd. Siden det er HK du har regner jeg med at dette finnes på din hjemmekino forsterker.

edit: leif

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

Hovedkortet ditt har optisk digital ut ser jeg (under paralell porten) og muligens coax digital (den røde RCA hun pluggen) sjekk i manualen.

Du har ihvertfall optisk digital ut/inn (sjekk dette også i manualen)

Enten kan du koble lyddelen på hovedkortet ditt digitalt til HK forsterkeren din og konfigurere spillet til å sende DD eller DTS el.l.

Du har også analog 5.1 utgang på hovedkortet ditt ser jeg, du kan bruke disse (se i manual hva de forskjellige pluggene er for) til å koble analogt fra hovedkortet ditt og inn på den delen som heter "5.1 inn" (skal være 6 RCA hunn kontakter bak på forsterkeren din.

Eller du kan koble i stereo fra hovedkortet ditt og inn på f.eks. CD, eller DVD inn på forsterkeren din. De aller fleste surround forsterkere har digitale lydeffekts kretser som kan få det analoge stereosignalet til å høres ut som det er surround (ikke alltid like vellykket)

:thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...