Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Regler for ansettelse ved utested og mer

Dynejonas

Anbefalte innlegg

Hvordan er reglene når det kommer til ansettelse på utesteder? Hvor gammel må man være og hva kan man jobbe som hvis man er under 18 år?

Jeg kom inn på ett utested enda jeg er bare 17 år(18 aldersgrense). Måtte vise leg og jeg ga førerkortet mitt som det faktisk står at jeg er født i 1989 på.

Det var en jente som jobbet der som er like gamml som meg som jeg kjente før, hun tok å sa fra til en vakt og fikk meg kastet ut :cool:

Men da lurer jeg på om jeg kan gjøre noe jævelskap mot dette utestedet juridisk siden de slapp meg inn enda jeg ga leg som vist at jeg var ett år for ung.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Herregud. Voks opp.

For det første er det nok lite du kan gjøre.

For det andre: hvorfor skal du gå på "juridisk rampage" mot et utested bare fordi den ene dørvakta muligens var litt "kompis" og slapp deg inn et sted du ikke hadde noe å gjøre i utgangspunktet?

Sånne glipper skjer nok uansett. Dørvaktene kan jo ikke granske alle som skal inn. I alle fall ikke hvis de har sånn tålig greit med gjester hver kveld.

Jeg er rimelig sikker på at det er fint lite du kan gjøre.

Endret av Plomma2
Lenke til kommentar

Alkohollovens paragraf "§ 1-5. Aldersgrense." kommer vel til sin rett her:

Salg, skjenking eller utlevering av alkoholholdig drikk med 22 volumprosent alkohol eller mer må ikke skje til noen som er under 20 år.

Salg, skjenking eller utlevering av alkoholholdig drikk med lavere alkoholinnhold enn 22 volumprosent må ikke skje til noen som er under 18 år.

Den som selger eller skjenker alkoholholdig drikk med 22 volumprosent alkohol eller mer, må ha fylt 20 år, og den som selger eller skjenker annen alkoholholdig drikk, må ha fylt 18 år. Dette gjelder likevel ikke servitør med kokk- eller servitørfagbrev, eller ved salg av drikk som inneholder mellom 0,7 og 2,5 volumprosent alkohol når en person over 18 år har daglig tilsyn med salget. Departementet kan gi forskrifter om unntak fra aldersgrensebestemmelsene for lærlinger og andre under opplæring.

Departementet kan gi forskrifter om aldersgrensen for innførsel av alkoholholdig drikk.

Siden det respektive utestedet har en 18 års aldersgrense, så skjenker de heller ikke noen annet enn det som har 18 års aldersgrense for kjøp, og hun har derfor sitt på det rene. Det eneste som vil skje hvis du går videre med en eller annen klage, er at utestedet/vaktene kanskje vil få en beskjed om å stramme opp, og jenta vil få skryt for godt utført arbeid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...