guardianpegasus Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 Ser du forskjell på en håndkontroll i en mørk gang og en pistol i løpet av et halvt sekund kanskje? Nå stod/satt han vel rettet mot TV'en med denne i hånda mens spillet pågikk, hoppet kanskje opp av setet når politiet plutselig kom kræsjende inn i huset hans? Det gir ikke verken rett eller unskyldning for å ha skutt noen. Man skal ha en grad av visshet før man løsner skudd. Disse politifolkene rota det til. Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 (endret) Ser du forskjell på en håndkontroll i en mørk gang og en pistol i løpet av et halvt sekund kanskje? Nå stod/satt han vel rettet mot TV'en med denne i hånda mens spillet pågikk, hoppet kanskje opp av setet når politiet plutselig kom kræsjende inn i huset hans? Det gir ikke verken rett eller unskyldning for å ha skutt noen. Man skal ha en grad av visshet før man løsner skudd. Disse politifolkene rota det til. 7427350[/snapback] Politiet hadde på forhånd gitt beskjed om å lukke opp døren, personen nekta. Da bryter man ned døra. punktum. Personen vil da stå i retning av døra/der politiet kommer, med en svart, avlang ting i hånda, med samme størrelse som en pistol. Har har fra før av ikke vært samarbeidsvillig, så politiet har ingen grunn til å tro at han har fredelige hensikter. Med utgangspunkt i det som er oppgitt i artikkelen, kan jeg ikke si at politiet har gjort noe galt. Er enig at det er en tragedie, men det er 95% skyld på han som ble drept. Han slo ned en person, han stjal en ps3 og han åpna ikke døra for politiet. Endret 5. desember 2006 av blackninja Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 Tror faktisk det er vanlig prosedyre å avlive hunder under slike aksjoner med tanke på politiets sikkerhet. Men at å storme inn å drepe fyren er vel i overkant drastisk ja. Skal være glad for at politiet har våpenforbud her til lands. 7425386[/snapback] Bare det å *kjøpe* XBox eller Playstation burde gi dødsstraff... Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 (endret) Noe gikk galt Endret 5. desember 2006 av Andre1983 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 Felles for disse to sakene som er nevnt, er at de påståtte forbrytelsene som var begått, neppe kvalifiserte til slik fremgangsmåte fra politiet. Feilen ligger mye mer på hvordan amerikansk politi aksjonerer. Man går ofte inn mannesterkt med SWAT lignende styrker (i saken med 18-åringen, det såkalte "Emergency Response Team") og er i utgangspunktet gira og venter det verste. Så går man til verks med hyl & skrik med finger'n på avtrekkeren, og i kaoset kan tydeligvis alt skje. Takke meg til den norske måten å håndtere slike saker. Lenke til kommentar
Griffin Skrevet 10. desember 2006 Del Skrevet 10. desember 2006 Med utgangspunkt i det som er oppgitt i artikkelen, kan jeg ikke si at politiet har gjort noe galt. Er enig at det er en tragedie, men det er 95% skyld på han som ble drept. Han slo ned en person, han stjal en ps3 og han åpna ikke døra for politiet. 7429094[/snapback] Mistenkt... beskyldt... accused, suspected... ikke dømt... og om han faktisk hadde gjort dette... so what? Rettferdiggjør dette et møte med en gjend Judge Dredd's? Hørte han døra? Hadde han kanskje høy lyd på tv'n? Så langt jeg leser så er drapet 100% politiets skyld. Gjerne si at det drepes en del politi i USA og det gir kanskje en forklaring på overilte reaksjoner...men ingen unskyldning... Dersom du ligner litt på beskrivelsen til noen som har slått ned noen i taxi-kø... og politi banker på døra di...men du står i dusjen, så du svarer ikke. I hånda holder du en tannbørste (du skal på date og har det litt travelt og dusjer & pusser tenna samtidig)... Inn stormer Norges stolte politikorps og gir deg 8 kuler midt i panna. De trodde du holdt en kniv (tannbørsten). Er det da 95% din skyld at du tok imot 8 kuler med panna? Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 10. desember 2006 Del Skrevet 10. desember 2006 Morsom tolkning. Særlig når det står følgende: ''- Hvis denne gutten hadde kommet for å åpne døren, så hadde vi trolig ikke stått her og snakket, uttalte sheriff Sid Causey i New Hanover County.''. Som jeg tolker til at de ikke åpnet når politiet banket på og politiet dermed tok seg inn i leiligheten. Du derimot tolker det tydeligvis som om de banket en gang, ventet to sekunder og stormet inn mens de skjøt på alt og alle... 7426300[/snapback] Står jo fremdeles ikke hvor lang tid de brukte, så scenariet mitt kan stemme for alt vi vet. Uansett, hvordan det er mulig å skyte noen fordi de hadde en PS3 kontroller i handa, er for meg en gåte. En PS3 kontroller ser jo ikke ut som et våpen uansett hvordan du snut og vender på den. Og politiet kunne jo tatt ly bak en vegg og sagt at han skulle legge ned våpenet. Men som jeg sa, det er slikt som skjer når trigger glade mennesker får bli politi der borte. Prosedyrene til politet i husransakning skulle være såpass klar at dette skulle vært ungått. Det at han ikke åpnet døren kunne jo være fordi han spillet. Vet i alle fall at jeg bruker å ignorere om det banker på døra, og mange ganger hører jeg ikke om de sier noe på andre siden av døra siden jeg er totalt oppslukt i spillet. Håper i alle fall at disse politifolkene blir kasta på cella og ikke slipper ut med det første, overlagt drap kaller jeg det. Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet 10. desember 2006 Del Skrevet 10. desember 2006 Morsom tolkning. Særlig når det står følgende: ''- Hvis denne gutten hadde kommet for å åpne døren, så hadde vi trolig ikke stått her og snakket, uttalte sheriff Sid Causey i New Hanover County.''. Som jeg tolker til at de ikke åpnet når politiet banket på og politiet dermed tok seg inn i leiligheten. Du derimot tolker det tydeligvis som om de banket en gang, ventet to sekunder og stormet inn mens de skjøt på alt og alle... 7426300[/snapback] Står jo fremdeles ikke hvor lang tid de brukte, så scenariet mitt kan stemme for alt vi vet. Uansett, hvordan det er mulig å skyte noen fordi de hadde en PS3 kontroller i handa, er for meg en gåte. En PS3 kontroller ser jo ikke ut som et våpen uansett hvordan du snut og vender på den. Og politiet kunne jo tatt ly bak en vegg og sagt at han skulle legge ned våpenet. Men som jeg sa, det er slikt som skjer når trigger glade mennesker får bli politi der borte. Prosedyrene til politet i husransakning skulle være såpass klar at dette skulle vært ungått. Det at han ikke åpnet døren kunne jo være fordi han spillet. Vet i alle fall at jeg bruker å ignorere om det banker på døra, og mange ganger hører jeg ikke om de sier noe på andre siden av døra siden jeg er totalt oppslukt i spillet. Håper i alle fall at disse politifolkene blir kasta på cella og ikke slipper ut med det første, overlagt drap kaller jeg det. 7466972[/snapback] Er ikke så enkelt som å ta ly bak en vegg heller. Skytevåpen skyter lett gjennom en vanlig vegg i et hus. Og en kniv er dødelig på mange meters avstand (Hoppe mot noen og stikke). Skal være enig at noe har gått galt her, men etter litt mer overveielse, vil jeg påstå at artikkelen i avisen ikke er nok til å finne den/de skyldige her. Håper amerikanerne følger denne saken godt i retten. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 10. desember 2006 Del Skrevet 10. desember 2006 Vi ser til stadighet tråder her på "Politikk, religion og samfunn" som hverken inviterer til debatt eller reiser spørsmål om aktuelle emner. De fungerer rett og slett som medium for trådstarters frustrasjon eller forferdelse over verdens iboende ondskap og urettferdiget, personlige, politiske eller moralske kjepphester, skrivetrang eller andre mer eller mindre aktverdige motiver. Ofte trigget av artikler i VG, Dagbladet eller andre tabloide medier. Mange av dem er gjengangere som har vært diskutert før. Vi ønsker ikke å sensurere folks meningsytringer. Allikevel føler vi det er nødvendig å stille noen krav til poster her på PRS: At det skal være noe som det er almen interesse for og som enten stiller spørsmål som kan besvares eller er grunnlag for debatt. Det er unødvendig å linke til VG og Dagbladet bare for å linke, siden de fleste antagelig leser originalen i alle fall. Regler for posting på PRS Denne tråden har ikke noe poeng i det hele tatt (bortsett fra å fortelle hvor huff og huff det amerikanske politiet er) og skulle om i det hele tatt vært postet i Såpeboksen. Hadde det ennå vært norske politifolk og man presenterte et tema for diskusjon... Stenges. Geir Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg