haarod Skrevet 4. desember 2006 Del Skrevet 4. desember 2006 Hva betyr det når det står "x" i tablatur? Skal man slå på strengene i stedet for å "spille"? Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 4. desember 2006 Del Skrevet 4. desember 2006 (endret) Du slenger to-tre-fire fingrer løst over strengene merket med X i tabulaturen og spiller. Da får du en toneløs skrapelyd, slik som i "Smells Like Teen Spirit". Endret 4. desember 2006 av EvenT Lenke til kommentar
Reverend_Jim Skrevet 4. desember 2006 Del Skrevet 4. desember 2006 Dersom det er vokal-noter en ser på kan det også bety at det bare er rytmikken som betyr noe, og at det som skal fremføres er talesang. Ja. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 4. desember 2006 Del Skrevet 4. desember 2006 når jeg ser en X, stopper jeg strengene og lager en donkelyd i mikrofonen på 0, 1 sekund Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 4. desember 2006 Del Skrevet 4. desember 2006 når jeg ser en X, stopper jeg strengene og lager en donkelyd i mikrofonen på 0, 1 sekund 7425446[/snapback] Kafan? Det betyr rett og slett at du skal dempe strengen med venstrehånda. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 4. desember 2006 Del Skrevet 4. desember 2006 når jeg ser en X, stopper jeg strengene og lager en donkelyd i mikrofonen på 0, 1 sekund 7425446[/snapback] Kafan? Det betyr rett og slett at du skal dempe strengen med venstrehånda. 7426103[/snapback] ja, men du skulle hørt :S Lenke til kommentar
Wyldelife Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 Sånn som i begynnelsen av voodoo childe? Lenke til kommentar
F.Mackey Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 (endret) Beste eksempelet på "x-ing" er Nirvana - Smells Like Teen Spirit. "X-ing" på "Smells Like Teen Spirit" Endret 5. desember 2006 av Eyvindr Lenke til kommentar
haarod Skrevet 6. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2006 Ja, da vet jeg hva det er, men jeg får det ikke helt til. Noen som kan forklare, evt. legge ut en video som viser? Lenke til kommentar
haarod Skrevet 11. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2006 bumpbumpbumpbu Lenke til kommentar
Wyldelife Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 Veldig enkelt, ha hånd flaten flat, ta den over strengene, IKKE PRESS, slå på strengene, du vil høre en dunke lyd. Når du begynnte å spille gitar ble noen akkorder litt dempa pga. du holdt over noen strenger, slik skal lyden være Lenke til kommentar
macciato Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 står det x over strengen så skal du ikke spille den Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 23. februar 2007 Del Skrevet 23. februar 2007 står det x over strengen så skal du ikke spille den 8000284[/snapback] jo Hvis ikke burde jo tabulatur blitt skrevet sånn som dette, der man kun hadde trengt å merke av det man ikke skal spille - i stedet for det man skal spille xxx-xxx -xxxxx- xxxxxxx xxxxxxx xx- xxxx xxxxx-x X-en er, som hundre og fjorten folk før meg har nevnt, en toneløs skrapelyd som blir brukt mye av Nirvana og RHCP. Den lages ganske enkelt ved å legge to-tre fingre over de strengene det gjelder, men ikke så hardt at du får "ordentlig lyd", og slår ann. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå