Gå til innhold

Fisk i bolle, forslag?

Anbefalte innlegg

Jeg bor på en liten hybel, og kunne tenkt meg en samboer i form av en kul liten fisk i en enkel bolle.

Noen som har forslag eller erfaring med slikt?

Hva trenger jeg, hva vil det koste, og hvor mye stell kreves det?

Takker for all hjelp på forhånd =)

Endret av Fulgu
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En enkel bolle koster ikke mye.

Fisken koster litt ettersom åssen fisk du kjøper. Er litt forskjellig fra fisk til fisk, men tror ikke en vanlig gullfisk koster mer enn 40-100 kroner. Maten er ikke dyr. En boks med ganske mye mat koster ikke mer enn 40-50 kroner. Boksen er ikke stor, men maten er drøy.

Stell er ikke det ikke så mye av. Du må vaske bollen av og til, og da må du også ha nye stein i bunnen. Noen fisker spiser opp eventuelle planter du måtte ha, og du må kanskje kjøpe nye av disse og.

Ville anbefale deg og gå til en dyrebutikk for å få mer konkrete svar.

EDIT:

Kjøp en sånn:

fish_bowl.jpg

Endret av Knut_
Lenke til kommentar

Den var innmari stilig faktisk! Hvor kan man skaffe slike?

Hvor lenge kan man være vekke fra en fisk før den gir seg?

Må jeg ha en pumpe oppi, eller vil den puste greit med en plante?

Kommer min beskjedne 12kvm hybel tilå lukte fisk? ;)

Endret av Fulgu
Lenke til kommentar

Ja hvis du ikke renser vannet ofte nok, kan jeg love deg at det vil lukte fisk! :) Men igjen, det er vel den eneste formen for stell de trenger, i tillegg til mat da :p

EDIT: Min erfaring med fisk, er at det er mer mas enn det er glede.. Får liksom ikke noe igjen for stellet, de svømmer bare der likeglad uansett :tease:

Endret av Bjorhus
Lenke til kommentar

Fisken kommer ikke til å, som alle andre levende organismer, ha samleie med deg Bjorhus, uansett hvor mye stell som tilføres.

(Dette er min måte å si at jeg trenger litt mer konsise svar, og en som aldri har hatt fisk, kan unnlate å poste :p)

Endret av Fulgu
Lenke til kommentar

Er fint å se på den første uka etter vannskifte og renngjøring. Men vanne blir ganske fort grumsete i e slik liten bolle. Selv så har jeg luft slange som kun er av om natten. Skifter og renngjør ca. 1 til 2 ganger i månden. ellers så suger jeg ut 2/3 av vannet og hiver på nytt en gang i uka ca. Er egentlig litt lei, men min sønn på snart 2 år elsker å se på den.. ;) på vedlagte bilder så er det nettopp renngjort (etter at min omtalte sønn presterte å kaste en hel box med fiskefor oppi... :roll:

Husk å kjøp slik veske som skal ordne med rett pH verdi el.. En dråpe pr. liter vann.

Koster lite, litt stell, men ikke så mye vil jeg si. Er mindre stell med et stort akvarium etter hva jeg har blitt fortalt.

post-19054-1165290061_thumb.jpg post-19054-1165290068_thumb.jpg

post-19054-1165290073_thumb.jpg post-19054-1165290955_thumb.jpg

post-19054-1165290089_thumb.jpg post-19054-1165290094_thumb.jpg

post-19054-1165290100_thumb.jpg post-19054-1165290108_thumb.jpg

Endret av Blacki
Lenke til kommentar

Fin fisk.

Desverre er det der som å holde en tiger i et kattebur.

Gullfisken du har kan fint bli 20 cm. Det å ha den i bolle demper bare utviklingen til fisken. Kjøp deg et akvarie på 60-100 liter hvis du vil det beste for fisken.

Jeg har hatt en bolle og 3 akvarier oppegende samtidlig. Det var mer jobb med den ene bollen enn de tre akvariene.

Boller er for potetgull.

Endret av mushi
Lenke til kommentar
Den var innmari stilig faktisk! Hvor kan man skaffe slike?

7425171[/snapback]

Søkte bare på Google bilde-søk, jeg, og da poppet den stilige gullfiskbollen opp.

I følge bildeadressen er det et bilde fra www.gizmodo.com.

Du får se om du finner den der. :p

Fiskene vi hadde en gang i tiden hadde vi ikke luftslange i. Fisken spiste planten opp ganske fort, så vet ikke åssen fisken pusta. Den var oppe på overflaten av og til så den pusta sikkert da.

Men det var ikke en såkalt "kampfisk", det var en helt vanlig gullfisk.

Endret av Knut_
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Personlig syns jeg fisk i bolle er dyreplageri. Kjøp deg heller et akvarium. Der vil fisken trives mye bedre og det er lettere å holde rent.

Akvarier får du som oftest kjøpt i pakker, med filter, pumpe og varmekolbe. Jeg har sett 60 l akvarie med filter, pumpe, varmekolbe og bord til 998,- , og i tillegg kan du ha andre fisk oppi seinere (når den glupske gullfisken er borte).

Hvis du allikevel skal ha bolle, så anbefaler jeg kampfisk. Hannene er veldig flotte, de har lange slør og fins i forskjellige farger. Og ha en liten pumpe oppi, så trives fisken litt bedre.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte et komplett 60l for 500. Så leter du litt kan du finne billig. ( dette var på dahls dyrerike i moss, butikk som anbefales.)

Ellers så vil jeg heller ikke anbefale å ha fisk i en bolle. Blir veldig fort dårlig lukt for din del, og fisken har det som regel ikke så veldig bra.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Et stort akvarium er lettere å holde rent/vedlikeholde en ei bolle ja, og fisken trives lang mer. Men man skal jo ikke akkurat leve på 10kvm i stede for 60kvm bare for at fisken skal ha det trivelig. Da ofrer man litt for mye.

Mao anbefaler eg deg å ikke kjøpe bolle, eller akvarium, til du får større plass.

En edderkopp/tarantell i ei lita eske/akvarium trives nok langt bedre. De kan også trives i ei lita krok av rommet ditt, så det passer nok langt bedre. Du kan kose mer med de også.

Og de kan sikkert mates med fisk om du vil :p

Lenke til kommentar
Når begynte man egentlig å bry seg om fisk?

Trodde det var kjent at de ikke hadde føleser? :)

7703499[/snapback]

Har det noe å si a? Man skal behandle alle dyr med respekt mener jeg.

Nåer det gjelder følelser så tror jeg de har det.Nå for tiden har jeg bare en fisk, og jeg bor sammen med to andre. Han ser forskjellig på oss alle i huset, og jeg som er eieren er den eneste som fisken går rett etter hånda til når vi legger de i vannet.

Lenke til kommentar

Tviler sterkt på at en fisk har mye følelser, men forsking har vel vist at fisk kan føle smerte til en viss grad og de har vel også en form for enkle instinker. Er vel også forskjell fra fiske artene.

Men at en gullfisk har det så mye bedre i et stort akvarium kontra en bolle er jeg ikke like sikker på. Men dette avhenger vel også hvor flink man er til å rengjøre etc..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...