Vargtass Skrevet 4. desember 2006 Del Skrevet 4. desember 2006 Hei, Finnes det enkle (og billige) lcddisplay som kan overvåke spenninger 1-12V (DC)? Tenker på slike som brukes til temperaturovervåking. Må være mulig å felle inn i en ledig 5 1/4 slot. Gjerne så små at det går 3-4 i bredden. Meningen er å lese av spenninger direkte på PSU og HK. Har scannet ELFA men finner ingenting..aner meg at det er en grunn til at DMM'er er så store som de engang er. Takker for svar. Lenke til kommentar
Caliber Skrevet 4. desember 2006 Del Skrevet 4. desember 2006 Ta en titt på panelet microplex selger her. Med riktig programvare er det fullt mulig å få programmet til å vise spenningene på alt fra cpu, ddr, agp til de forskjellige rails'ene på psu'en din. Lenke til kommentar
Vargtass Skrevet 4. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2006 Takk for svar. Men det er ikke noe sånt jeg ser etter, dette leser bare ting fra sensorer på HK (via paralellporten?) Jeg er ute etter små digitale multimetre.. Lenke til kommentar
Mr Burns Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 (endret) Tror Biltema eller Clas Ohlson har noen slike saker, for å overvåke ladespenning, ellr batterispenning i båten. Finner i hvertfall noen analoge... Hvis ikke får du lage en selv! Endret 5. desember 2006 av Mr Burns Lenke til kommentar
GrH Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 Hær har du noen : futurlec -Djgunnah Lenke til kommentar
Vargtass Skrevet 5. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2006 Hær har du noen : futurlec -Djgunnah 7431056[/snapback] Dette må prøves. Skal se om der mulig å få tak i noen med log-funkjson også. Har planer på 3 stk foreløpig - Vcore Vdimm og Vmch. Skal poste resultatet dersom dette funker - takk for link Djgunnah! Lenke til kommentar
Mr Burns Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 Hvordan har du tenkt å lese av spenningene? Vcore, Vdimm og Vmch(?) er vel ikke akkurat lett tilgjengelige, siden de blir "laget" på HK. Lenke til kommentar
Vargtass Skrevet 6. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2006 Hvordan har du tenkt å lese av spenningene? Vcore, Vdimm og Vmch(?) er vel ikke akkurat lett tilgjengelige, siden de blir "laget" på HK. 7434672[/snapback] Akkurat som de leses av med et multimeter var planen, ikke mulig med disse displayene? Hvis det er selve punktene for avlesningen du tenker på et dette ikke noe problem, disse har jeg kontroll på. Men , har stusset over et par begreper du jeg leste om disse displayene - 'common ground' og 'floating ground'. Noen som kan forklare forskjellen? Lenke til kommentar
nilsjohanole Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 (endret) COMMON / FLOATING ground: Slike voltmetere har to par tilkoplinger man må tenke over: signal/signaljord og power/powerjord. Power er gjerne et 9-volts batteri. Dersom signaljord og powerjord er koblet sammen i meteret (ikke uvanlig) har man felles jord (COMMON ground). I det tilfellet må man tenke skikkelig grundig på hvordan man tilfører power til meteret. Bruker man batteri er det ikke noe problem. ---- Dersom meteret har flytende signaljord kan man mate power fra systemet uten å få målefeil. Vær obs på at selv med flytende signaljord er det ganske begrenset hvor stor forskjell det kan være mellom powerjord og signaljord. Ofte bare i størrelsesorden noen få volt. ---- Vær også obs på at slike panelmetere vanligvis har et måleområde på 199mV. For å måle spenninger mellom 2 og 20V f.eks må du da spenningsdele signalet 1/100 og tenne riktig komma på displayet. ----- Glem log(aritmisk). Det er vanskelig.... ----- Lykke til: dette får du til å virke! Endret 6. desember 2006 av nilsjohanole Lenke til kommentar
Vargtass Skrevet 6. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2006 Aha..Takk nilsjohanole! Må sette meg litt mer inn i dette skjønner jeg. Men jeg kjenner fasiten - vet hva de aktuelle spenningene skal være. Avvik som følge av feil jording vil jeg fort kunne se. Ønsker helst å kunne forsyne disse med driftsspenninger fra PSU og ikke batteri. Ser at noen bruker 5V (lett) men andre 9V (litt verre). Lenke til kommentar
nilsjohanole Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 Hei Legg merke til at det ene meteret skal ha -5V forsyning. Burde kunne brukes. Da får du tre tilkoplinger: målesignal, jord (felles for supply og måling) og -5v supply. PS: Har du tenkt å lodde på hovedkortet??? Lenke til kommentar
Vargtass Skrevet 6. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2006 Hei Legg merke til at det ene meteret skal ha -5V forsyning. Burde kunne brukes. Da får du tre tilkoplinger: målesignal, jord (felles for supply og måling) og -5v supply. PS: Har du tenkt å lodde på hovedkortet? 7436861[/snapback] Så -5V kan gå rett til 5V railen til PSU? Skal lodde på HK. Lenke til kommentar
nilsjohanole Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 (endret) NEI! NEI NEI! -5V på meteret må gå til -5V i systemet. Det skal være -5v på kontakta fra PSUen: pinne 18, hvit. Endret 6. desember 2006 av nilsjohanole Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 Hvordan får du det til at det skal brukes -5V? "Supply Voltage - 9V" " Supply Voltage - 5V" : dette leser jeg som bindestrek. Lenke til kommentar
Mr Burns Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 Skal lodde på HK. 7436915[/snapback] Ikke for å være vanskelig, men jeg tror det er enklere å bruke det LCD-displayet fra Microplex. De aller fleste (alle?) spenningene blir jo avlest av sensorer på hovedkortet, og LCDSmartie kan vise disse på LCDen. Sjangsene for å ødelegge noe er mye mindre, og jeg mistenker at nøyaktigheten blir bedre enn med de billige LCDene fra Fururlec. Med mindre du er en kløpper til å lodde, og du ikke får avlest alle spenningene du trenger, da. Hva er Vmch? Lenke til kommentar
Vargtass Skrevet 23. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2007 (endret) Hei, beklager lang tid uten noe action her..men prosjektet lever! Har funner ut hvilke displayer jeg ønsker å bruke (koster ca 50$/stk, og kan bestilles bl.a fra mouser.com: DC4power.com Her er koblingssksjemaet: Trenger litt tilbakemeldinger på hvor koble ting - tror avlesningen skal koblet på INPUT HI, jord på INPUT LO. +5V fra molex på +5V SUPPLY, og jord/molex på 5V RETURN. Har jeg forstått dette riktig? Endret 7. april 2007 av roger_h99 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå