Gå til innhold

Dyrt å holde marsvin/hamster?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei. Er du glad i dyr trenger du ikke tenke på tiden det tar. For å si det sånn trur jeg man bruker mer tid på dyret enn det trenger :p Hvem vekker ikke hamsteren sin midt på dagen f.eks.?

 

Pris på bur varier jo etter hvor stort bur man skal ha. Nå har jeg bare erfaring med hamstre og smågnagere, så jeg vet ikke helt hva et marsvin krever :p men et bur fra 400 og oppover trur jeg en hamster ville blitt storfornøyd med :D Hjul og drikkeflaske følger med buret trur jeg :S men hvis du kjøper et hus, noen rør og matskål til en samlet verdi på 400-500 får han/hun seg et luksusliv. Er jo bare å skjemme dyret bort så mye man har lyst. På en annen side er ikke dyret smart nok til å tenke ut hvor mye bedre det ville fått det med flere rør, hvis han f.eks. bare har ett rør, så det skal ikke mye til for å tilfredstille det. Men det er vel eier også som skal tilfredstilles :D

 

Mat koster ikke stort mer enn 50-60 kroner for en pose trur jeg, men kan være lønnsomt å kjøpe større poser. Høy er ekstremt viktig! Det er mange som ikke gir høy til dyra sine, og de syns jeg synd på :( Det brukes til både byggemateriell og mat pluss at jeg har lest at lukten fra høyet skal tilfredstille dyret i stor grad :D Og så må du jo ha sagflis. Her er det også lønnsomt å kjøpe i større poser.

 

Men lykke til ;)

Lenke til kommentar

Marsvin

 

Anskaffelse

* Hva skal jeg se etter?

* Marsvinburet

* Den første tiden

 

Daglig stell

* Fôring

* Atferd

* Sykdommer

 

Fakta om marsvin

 

 

 

Hamster

 

Før du kjøper en hamster

* Hvilken skal jeg velge?

* Plassering og innredning av buret

 

Stell og pleie

* Kosthold

* Sykdommer

* Forstå hamsteren

 

Fakta om Hamsteren

 

Håper dette hjalp deg litt.

 

Og... Ja. Det er dyrt med kjeledyr ;)

Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

Anbefaler deg hamster. :)

 

Buret koster vell 500-1000kr (om du ikke kjøper brukt), det er veldig viktig å ikke kjøpe for lite bur. f.eks Ricco tower eller ferplast mary er ok bur.

 

En pose med mat varierer i pris men de fleste koster under 100kr pakken. Om det er blandingsfor må du huske å ikke gi ny mat før alt er spist opp, da vil hamsteren bare velge ut favorittbitene sine og ikke få i seg alt den trenger.

 

Ting til hamster varierer VELDIG i pris, f.eks en do kan koste 30kr eller 130kr.

Om du er uheldig finner du en hamster som ødelegger alt av plastikk, da kan du ende opp med å måtte kjøpe nye ting men de fleste hamstere gnager ikke så mye på plastikk.

 

En syrsik/gull hamster er best som 'førstegangshamster' da de ofte er lettere å temme og ikke skvetter så mye.

 

Når det kommer til marsvin så MÅ de være minst 2stk sammen, og de lever mye lenger enn en hamster. De trenger et MYE større bur, større sovehus, større av alt og blir dermed dyrere. De er vanligvis mye vanskeligere å dotrene enn hamstere og dermed må du bytte i buret oftere, som igjen også blir dyrere.

 

For å lese mer om hamster kan du lese på hamsterforening.no sine sider, her finner du også registrerte oppdrettere: http://www.hamsterforening.no/oppdrettere

 

Om du må kjøpe fra dyrebutikk så IKKE kjøp en som kommer fra en dyrefabrikk..

Endret av Nochan
Lenke til kommentar

Etter det jeg har erfart, så er marsvinet mye mer sosialt enn hamsteren. Marsvin er også mer våkne på dagtid enn det hamsterene er. Men uansett hvilken du velger, kjøp to!

Om de blir syke kan det fort bli veldig dyrt, så husk å legge av penger til sånt også.

 

 

Om TS velger hamster må h*n IKKE kjøpe to.. Med mindre det er roborovskier da, men de egner seg dårlig om man vil ha et sosialt dyr..

Hamstere kan være mer sosiale enn marsvin, det kommer ann på personligheten og oppdretteren.. Og selvsagt hvor lang tid man bruker på dyret.

 

Noen hamster kommer løpene til burdøra når man går forbi og noen marsvin løper og gjemmer seg når man går forbi, eller så kan det være omvendt. :) Det er viktig å se på når man kjøper dyret/dyrene.

 

Men du har rett i hamstere for det meste sover om dagen. Kan passe fint om man ikke har det på soverommet (med mindre man spanderer litt på et lydløst hjul og hamsteren ikke gnager på sprinklene) og man ikke har så god tid på dagen.

 

Edit: Så ikke før nå at tråden er fra 2006...

Endret av Nochan
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Etter det jeg har erfart, så er marsvinet mye mer sosialt enn hamsteren. Marsvin er også mer våkne på dagtid enn det hamsterene er. Men uansett hvilken du velger, kjøp to!

Om de blir syke kan det fort bli veldig dyrt, så husk å legge av penger til sånt også.

 

 

Om TS velger hamster må h*n IKKE kjøpe to.. Med mindre det er roborovskier da, men de egner seg dårlig om man vil ha et sosialt dyr..

Hamstere kan være mer sosiale enn marsvin, det kommer ann på personligheten og oppdretteren.. Og selvsagt hvor lang tid man bruker på dyret.

 

Noen hamster kommer løpene til burdøra når man går forbi og noen marsvin løper og gjemmer seg når man går forbi, eller så kan det være omvendt. :) Det er viktig å se på når man kjøper dyret/dyrene.

 

Men du har rett i hamstere for det meste sover om dagen. Kan passe fint om man ikke har det på soverommet (med mindre man spanderer litt på et lydløst hjul og hamsteren ikke gnager på sprinklene) og man ikke har så god tid på dagen.

 

Edit: Så ikke før nå at tråden er fra 2006...

 

 

 

 

 

 

 

 

Hamstre bør ha mary eller jenny rottebur og skal aldri bo sammen med noen med mindre det er robo.

De skal ikke ha høy.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hei,hei!

Så fint at du har tenkt på å skaffe deg en hamster. Jeg råder deg til å lese på www. hamsterforening . no Her er ett budsjett hva det koster å ha hamster CA;

 

Spon ~ 15 kr

Mat ~ 80 kr (ikke kjøp billigmat, du kan risikere og drepe hamsteren din.)

Bur ~ mellom 500-1000 kr (nettdyret dot no har billige bur, jeg har Ricco Tower. Akkurat passe til en syrisk hamster, kjøp GJERNE større!)

Dopapir ~ For guds skyld ikke kjøp hamstervatt. 30 kr ca, men dette har du sikkert. (uparfymert)

Frukt ~ varierer, men dette har du sikkert også

Leker ~ varierer, men du kan regne med å bruke mellom 100-300. siden nevnt over har billige leker

 

Såklart koster det litt, men IKKE mye i forhold til marsvin. Deretter kan du regne med å bruke 150 kr på mat og spon i mnd. Avhengig på hvor mye hamsteren din spiser. Lykke til! Ikke kjøp hamster om du ikke har tid til den. (Den skal helst være ute å springe 30 min eller mer hver dag)

 

Hei,hei!

Så fint at du har tenkt på å skaffe deg en hamster. Jeg råder deg til å lese på www. hamsterforening . no Her er ett budsjett hva det koster å ha hamster CA;

 

Spon ~ 15 kr

Mat ~ 80 kr (ikke kjøp billigmat, du kan risikere og drepe hamsteren din.)

Bur ~ mellom 500-1000 kr (nettdyret dot no har billige bur, jeg har Ricco Tower. Akkurat passe til en syrisk hamster, kjøp GJERNE større!)

Dopapir ~ For guds skyld ikke kjøp hamstervatt. 30 kr ca, men dette har du sikkert. (uparfymert)

Frukt ~ varierer, men dette har du sikkert også

Leker ~ varierer, men du kan regne med å bruke mellom 100-300. siden nevnt over har billige leker

 

Såklart koster det litt, men IKKE mye i forhold til marsvin. Deretter kan du regne med å bruke 150 kr på mat og spon i mnd. Avhengig på hvor mye hamsteren din spiser. Lykke til! Ikke kjøp hamster om du ikke har tid til den. (Den skal helst være ute å springe 30 min eller mer hver dag)

EDIT: Woops, merket først nå at tråden er gammel. Menmen, tips til framtidige hamstereiere da :-D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...