Gå til innhold

Verdana eller Arial - hva er mest lestbart?

Anbefalte innlegg

Hei.

Har havnet i en diskusjon om hva som er mest lesbart på skjerm av Verdana og Arial. Barnelærdommen min fortalte at Verdana var mest lesbart ved små fonter (opp til rundt 12 px). Ved bruk av større fonter vil Verdana få for mye luft, og derfor er Arial bedre.

Men jeg kan ikke finne noe dokumentasjone på dette.

Derfor:

1) Er det noen som kan mye om emnet? I så fall, fyr løs!:)

2) Sitter noen og ruger på noe pålitelig informasjon om dette?

På forhånd takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tror faktisk siden bruker default font, så den bruker det du har satt som default(evt M$) :)

Men logisk da. Verdana er laget for web, men den er litt for stor.

Jeg bruker den aldri lenger selv.

7424707[/snapback]

er nok m$:)

ja, jeg kjenner arrgumentet om at den er for stor - og at den derfor ikke skal brukes ved stor skrift.

Like fullt lurer jeg på om det har vært gjort noen undersøkelser på Verdana vs Arial.

Lenke til kommentar

Jeg velger å ta den personen sier med en klype salt, med tanke på resten av artikklene hans også. Tekst med 100% bredde når jeg kjører dualscreen fungerer svært dårlig, men han sier at det er slik det skal gjøres. Neitakk.

For ikke å nevne at personen sier at du ikke kan lage sider som har en fiksert bredde, fordi de finnes to personer der ute som kjører 300x400px skjerm. Men om målgruppen din er technofreaker? Nei, fortsatt galt.

Men har sier i det minste at CSS skal brukes for presentasjon, og HTML for innhold.

Lenke til kommentar
Og det er vel svært få som ikke har Verdana installert nå, som han bruker som et argument? Verdana er vel en av de websikre fontene, som finnes på alle maskiner.

7428150[/snapback]

At verdana er websikker og meget lesbar på skjerm er vel alle enige om?:)

Utfordringen er å kåre vinneren: Verdana eller Arial

Anyone som har noe substans om dette?:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...