Spr0cket Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 (endret) jeg har ikke så mye erfaring med dette, men er ikke lenshift for å "flytte" bildet? mens keystone brukes hvis du projiserer bildet i skråvinkel? jeg trodde disse hadde forskjellig funksjon. 7439644[/snapback] Det er helt riktig. Projektoren din skal imidlertid monteres i vater, og bildet skal plasseres riktig vha lens shift. Keystone forringer bildet da det må omskaleres til en trapesformet del av LCD-panelene, dette medfører også at lyset fra projektoren vil treffe utenfor selve bildet/lerretet. Keystonejustering gjør f.eks 1:1 pixelmapping fra PC umulig. 7444345[/snapback] takker, rikky. Dette kan fint forklare hvorfor jeg sliter som faen med pjen som jeg har i litt for høy vinkel når jeg skal kjøre 1:1 fra pcen. Og dette er ikke noe overscan kan hjelpe med? edit: hva mener du med i vater? -----------------------------¤ | | | | | | Her er mitt oppsett der ¤ er pj, - er tak og | er lerret. Dette fører til at jeg må bruke keystone for å få et bilde som ikke er parallellforskjøvet. Endret 7. desember 2006 av Spr0cket Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 At projektoren monteres i vater vil si at den skal stå vannrett, den skal altså ikke tiltes noen vei. Den skal også stå vinkelrett på lerretet både horisontalt og vertikalt. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 Ideellt sett skal den stå rett mot lerretet, men det vanlegaste er vel å montere den i taket? Er det merkbar forskjell om du flytter den med så den står rett mot lerretet når du ser film? Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 Den kan jo stå vinkelrett mot lerretet selv om den er montert i taket. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 Ja, men den blir ikkje vinkelrett vertikalt, biletet blir kasta litt lengre nederst på lerretet enn øverst. Veit ikkje om det har noko å sei eg. Lenke til kommentar
RogueAlien Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 Er det noen av dere som vet hva det betyr når en projektor har en død pixel? Jeg kom over en brukt projektor som var vekdig dyr noen få år siden og ser bra ut men det står "en død pixel" Lenke til kommentar
Frigg33 Skrevet 7. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2006 det betyr at det er en pixel som ikke fungerer, altså er død Lenke til kommentar
RogueAlien Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 det betyr at det er en pixel som ikke fungerer, altså er død 7447751[/snapback] Jamen altså..hva betyr det på bildet? Er det en farge som er borte etc.? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 Ein prikk på LCD-panelet er død, dvs at du får eit hull i rutenettet. Viser du ein heilt kvit skjerm på PCen vil du nok sjå den, størrelsen avhenger av kva oppløysing og størrelse du har på biletet. Lenke til kommentar
RogueAlien Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 Ein prikk på LCD-panelet er død, dvs at du får eit hull i rutenettet. Viser du ein heilt kvit skjerm på PCen vil du nok sjå den, størrelsen avhenger av kva oppløysing og størrelse du har på biletet. 7452731[/snapback] Ok takk for svaret. Lenke til kommentar
Spr0cket Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 takk for svar rikky. men - hvis den skal stå vinkelrett vertikalt vil det si at i mitt tilfelle må jeg vinkle lerret ved å løfte det ut fra veggen i underkant. Doing this, vil da gi meg en uggen vinkel fra sofaen. Hvis jeg har forstått deg riktig. Og hvis det ikke er dette du mener, så er det du sier helt ulogisk for meg. Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 Spr0cket: Dette blir kanskje litt OT, så jeg sender deg en pm. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 Spr0cket: Dette blir kanskje litt OT, så jeg sender deg en pm. 7455500[/snapback] Nja, hadde vært fint om du kunne delt det med oss andre og, kanskje i ein annan tråd. Eventuelt legge ein skjult-tag. Lenke til kommentar
Spr0cket Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 rikky og jeg skal forske litt på dette. kan evt lage en tråd hvis det blir noe av interesse. beklager hvis jeg hijacka tråden Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå