Gå til innhold

Hjemmelaget transformator, lar det seg gjøre?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Glem det!

Der er lover og regler for hva du kan putte i stikkontakten, pluss at det kan være farlig.

Kanskje pappa ikke blir særlig happy når han kommer hjem til en branntomt?

7423618[/snapback]

 

Det der var et ikke særlig konstruktivt svar. Jeg vil anta at trådstarter er klar over at det er farlig, ettersom dette sier seg selv. Slike moral-preken-svar har vi allerede alt for mange av...

Lenke til kommentar

Hva skal jeg isolere?

Altså vil det bli en primærspole med 100 viklinger, og en sekundær med 4000. Også en sånn metalldings, ja jeg husker ikke hva en sånn heter. Jeg er ganske rusten på dette. Lenge siden jeg leste om dette sist gang.

 

Hva bør være diameter på kobbertråden?

 

 

 

"Glem det!

Der er lover og regler for hva du kan putte i stikkontakten, pluss at det kan være farlig.

Kanskje pappa ikke blir særlig happy når han kommer hjem til en branntomt?"

 

Til deg som skrev det. Har jeg nevnt at jeg skal gjøre det hjemme? :D

Endret av Jensemann4
Lenke til kommentar
Hva bør være diameter på kobbertråden?

7432305[/snapback]

 

Siden det ikke er snakk om høy frekvens eller spenning kan den være så lite som mulig. Bare pass på at du får nok viklinger innn på trafo'en.

 

Btw, 100:4000 var bare et overslag, antall primær viklinger avhenger av ganske mye, så det er best å bruke primæren som du finner på trafo'en fra før. ( Du skal ikke begynne helt fra scratch? :dontgetit: ) Deretter vikler du 40 ganger så mange på sekundær spolen som det er på primæren. Det er litt av et jobb!

Lenke til kommentar

100 vindinger på primærsiden (2.3V/turn) er mye for lite for en vanlig jernkjernetrafo ved 50Hz. Han som laget trafo selv på 4hv (se linken fra uzzors) brukte rett over en halv volt per vinding. La oss si at du bruker en halv volt per vinding, da må du ha 230 * 2 = 460 vindinger på primærsiden. Hvis spenningen på sekundærsiden skal være 40 ganger så høy snakker vi om i underkant av 20 000 vindinger på sekundærsiden. I tillegg skal greiene isoleres skikkelig, hvis du får overslag inne i transformatoren kan du i verste fall måtte bygge hele greiene på nytt.

 

Dette er ikke noe enkelt prosjekt, og det finnes mange bedre alternativer i de fleste tilfellene, avhengig av hva du er ute etter.

 

Hvis du bare er ute etter å lage gnister/lysbuer er nok dette et bra utgangspunkt.

 

 

Anders M.

Lenke til kommentar
Hva skal jeg isolere?

Altså vil det bli en primærspole med 100 viklinger, og en sekundær med 4000. Også en sånn metalldings, ja jeg husker ikke hva en sånn heter. Jeg er ganske rusten på dette. Lenge siden jeg leste om dette sist gang.

 

Hva bør være diameter på kobbertråden?

 

 

Høres ut som du har lite eller ingen peiling på dette, kanskje ikke det lureste å begi seg ut på før du vet hva "metalldingsen" heter ;)

Lenke til kommentar
:hmm:

 

Du må også tenke på at du må ha tykkere isolasjon, og store avstander mellom uisolerte deler.. De slår legg gnist på mange centimeter..

 

:ermm:

7431880[/snapback]

 

bare et lite svar, man sier gjerne at ca 1000v = 1cm, men dette er ikke alltid helt nøyaktig (luft fuktighet etc spiller med også)

Lenke til kommentar

En trafo er jo en meget enkel konstruksjon egentlig, så å lage noe hjemmemekk er nok definitivt mulig. Å lage en som er noenlunde effektiv, ikke rister i stykker, og som generellt sett ikke utgjør en brannfare (eller annen fare) er derimot ikke like lett.

 

Jeg ville nok sett etter å kjøpe noe fra f.eks. ebay fra brukt industriutstyr eller lignende før du prøver å lage en på egenhånd. Spesiellt når du skal transformere OPP strømmen såpass, så blir det ekstra farlig. Så mange volt utgjør en ekstrem støtfare, og om den er plugget i vegguttaket så leverer den lett mer enn nok ampere til å stoppe opp hjertet på en voksen mann.

 

Så ja... det er fint mulig, men jeg annbefaler det absolutt ikke, ihverfall ikke hvis du ikke allerede har ekstensiv erfaring innen lignende høyspenningselektronikk. Min tommelfingerregel er at jeg eksperimenterer aldri med ting som kan drepe meg ;)

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Kan gjøre mye gøy med trafoer, hørte om en som hadde høyspenning dvs de store kraftoverførings linjene over hyttetomta si.

Han laget en stor luftvilking på bakken, rundt en meter i diameter og tror den var bortimot 10 meter lang.

han fikk ut 220V av dette. Kraftselskapet ble ikke serlig begeistret når de fant den selv om mannen mente han burte få sette opp hva han ville på tomta si.

Lenke til kommentar

Du trenger ikke vikle selv (hvis ikke du absolutt vil da).

En trafo på 6V har 1:40 i viklingsforhold. Dersom du snur den og kobler 240V på 6V-siden av trafoen, får du ut ca 9600V på 240V siden :thumbup:

 

Men pass på overslag som andre har nevnt. Ved de høye spenningene der er det en viss fare.

 

Uansett om du lager selv eller snur en 6V trafo, test den ute først og gjem deg bak noe, for her kan det bli et smell :whistle:

 

Har forresten viklet trafo selv en gang. Den var på 230V/32V, og det var overraskende enkelt.

 

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar
Du trenger ikke vikle selv (hvis ikke du absolutt vil da).

En trafo på 6V har 1:40 i viklingsforhold. Dersom du snur den og kobler 240V på 6V-siden av trafoen, får du ut ca 9600V på 240V siden  :thumbup:

 

Men pass på overslag som andre har nevnt. Ved de høye spenningene der er det en viss fare.

 

Uansett om du lager selv eller snur en 6V trafo, test den ute først og gjem deg bak noe, for her kan det bli et smell  :whistle:

 

Har forresten viklet trafo selv en gang. Den var på 230V/32V, og det var overraskende enkelt.

 

Mvh

Kjetil

7444579[/snapback]

 

Dette vil ikke gå. Kjenematerialet til trafoen vil straks gå i metning og føre til at man får full kortsluttning mellom 6V viklingene som dermed vil brenne opp.

 

Årsaken til dette er nevnt lenger opp i tråden; man kan ikke ha mer en et visst antall volt per vikling.

 

50/60 Hz trafoer er designet slik at 220V viklingene har det rette antallet viklinger og hvis du snur denne trafoen vil man få 40 ganger for lite viklinger.

 

 

space

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...