Gå til innhold

Hva er vanlig skjermkort temperatur? Min er 60-75

CamufLARS

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en Dell Dimension 5100 i August i fjor... Visste ikke så mye om pc da, så jeg bestilte den uten skjermkort (dvs. at det er et integrert på hovedkortet ) Etter et par måneder skjønte jeg at det ikke funka til spilling, så jeg kjøpte et Gainward GeForce 6600 128mb... Ikke det beste, men det kosta 1000,- da. Det har seg sånn at Dell har montert hovedkortene sine på motsatt side av det som er vanlig, og cpu'n er plassert helt forrerst. cpu vifta er plassert så den blåser gjennom kabinettet, og ikke ned på cpu'n. Da kommer den varme lufta rett fra cpu'n og rett på skjermkortet... Ikke bra laget fra Dell sin side, men jeg lurer på hva som er vanlig temp på skjermkortet... Når jeg måler av tempen er den 55 når Windows starter, og etter en tids spilling er den mellom 60 og 75 grader... Er dette en akseptabel varme?

Endret av CamufLARS
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har en DELL 8300 selv. Der dras luft fra kabinettet gjennom en "trakt" over kjøeribbene til CPUen og ut på baksiden, noe som fungerer svært godt da CPUen ikke får varmet opp luften inne i kabinettet.

Har ett Leadtek 6600TDH(GT) AGP og der går tempen fort opp i ca 75 grader under spilling. Idle temp ligger på ca 40/45 grader alt etter romtemperatur.

Dersom tempen ligger over 60 grader etter at PCen har stått ubrukt i 10/15 min+. er tempen noe høy synes jeg.

Lenke til kommentar

1) Og så noen ganger så blir skjermen svart, og pc'n skrur seg halvveis av... Kan dette ha noe med skjermkortet, eller?

Har en misstanke om at for dårlig cpu kjøling kan være årsaken, men er ikke sikker...

Vet ikke om det er noen termometer på Dell sin cpu... Noen som vet?

2)HDD'n er også veldig varm. Bruker HjemmePC sin gratis HDDLife. Der er tempen oppe i 35-40 nesten uansett. Etter hva jeg vet er dette ganske varmt til harddisk å være.

Skal bytte kabinett, PSU, hovedkort og CPU kjøler... Noen som vet om Dell har gjort noe fix' me CPU'n også, eller? Det står at den er sokkel LGA 775, men kan det hende at den ikke passer på et hovedkort med LGA 775 sokkel?

Endret av CamufLARS
Lenke til kommentar

Skjermkort pleier å være forholdsvis varme. Mitt gamle 6800 kort lå på sånn 60-70 grader. 7900GT som jeg har nå ligger dog bare på rundt 50 grader, men dette er nok fordet jeg har skiftet vikte på det. Skjermkort tå¨ler ganske mye varme så en temperatur på rundt 70 burde ikke være noe problem.

Lenke til kommentar

2)HDD'n er også veldig varm. Bruker HjemmePC sin gratis HDDLife. Der er tempen oppe i 35-40 nesten uansett. Etter hva jeg vet er dette ganske varmt til harddisk å være.

Skal bytte kabinett, PSU, hovedkort og CPU kjøler... Noen som vet om Dell har gjort noe fix' me CPU'n også, eller? Det står at den er sokkel LGA 775, men kan det hende at den ikke passer på et hovedkort med LGA 775 sokkel?

7423252[/snapback]

Syns no ikke dette er så veldig varmt. Min HDD ligger vel konstant på 45-50grader.

Lenke til kommentar
1) Og så noen ganger så blir skjermen svart, og pc'n skrur seg halvveis av... Kan dette ha noe med skjermkortet, eller?

Har en misstanke om at for dårlig cpu kjøling kan være årsaken, men er ikke sikker...

Vet ikke om det er noen termometer på Dell sin cpu... Noen som vet?

7423252[/snapback]

Det med at den skrur seg av kan ha med dårlig kjøling å gjøre, men 70-80 grader er slett ikke mye på et skjermkort. De tåler LANGT høye temperatur enn cpuer. Hadde selv et 6600gt for 1 års tid siden og mener å huske at kritisk temperatur på disse var ca 110-120grader før de throttler for at skjermkortet ikkje skal bli ødelagt. Selvfølgelig vil et varmt skjermkort føre til at man ikke kan klokke noe særlig høyt. Men farlig er det ikke, kan være at du har for liten strømforsyning om pcen pleier å låse seg.

Lenke til kommentar

Tenker jeg skal kjøpe et nytt skjermkort snart. Men der er problemet med Dell. Det er for det første bare 305W PSU. Skal jeg bytte den, må jeg bytte kabinett, fordi skruene på PSU'n ikke passer. Skal jeg ha nytt kabinett, så må jeg bytte hovedkort. Skal jeg bytte hovedkort, må jeg bytte CPU kjøler. Det SUGER asså... HATER DELL SITT OPSETT... I manualen skryter de av hvor lett det skal være å bytte deler og greier, men hva hjelper vel det når det ikke er nok power?

Lenke til kommentar

Vel, vet ikke hvor mye strøm CPUen din trekker men tror ikke det er mye mer en min P4 2,8 HT. Kansje mindre?

Min PSU er også 305w. Mitt oppsett er nå: 1536mb DDR 400 minne, 2 hardisker, 1 optisk, X800RX 256mb AGP, USB lyd og Joystick. Har aldri opplevd noen problemer med dette, og jeg spiller Hardt :cool:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...