Kamma Skrevet 4. desember 2006 Del Skrevet 4. desember 2006 Jeg trenger litt hjelp i forhold til Samfunnskunnskap-eksamen jeg har i morgen. Har fått utdelt oppgave, og jeg har lov til å ta med notater på eksamen. Håper på litt hjelp, i form av tips av hva jeg burde ha med i notatene osv.. Her er oppgaven: I norsk politikk spiller Storting og regjering ei sentral rolle. Disse to institusjonene har innflytelse og makt på ulike måter i vårt parlamentariske system. Diskuter og forklar hvordan forholdet mellom den lovgivende/bevilgende makt og den utøvende makt har utvikla seg i nyere historie (1945-2006). Du bør også bruke noe tid på å studere hvordan domstolene og internasjonale aktører kan ha innflytelse på de folkevalgte. NB! Du kan ta med deg 2 A-4 sider med notater fra forberedelsestida til skrivedagen på skolen tirsdag 5. desember. Da får du utdelt konkrete problemstillinger som ligger innafor temaet du har arbeidet med i forberedelsestida. Du bør også ha med noe om det som skjedde i 1884! Lenke til kommentar
Jooakim Skrevet 4. desember 2006 Del Skrevet 4. desember 2006 Da skriver du litt om partidannelsene av Høyre og Venstre, hva parlamentarisme er, hvem som bestemmer lover og regler (samt hvem som kan endre på de) osv. Hvilken klasse går du i? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå