Lintvedt Skrevet 4. desember 2006 Del Skrevet 4. desember 2006 Hallo! Staven folkehøgskole er under planlegging. I den forbindelse ønsker prosjektledelsen ved skolen å utrede bruken av informasjonsteknologi ved skolen. Skolen består av 4 bygg. Et bygg for undervisning og administrasjon og en internatdel bestående av 3 bygninger. Bygget for undervisning og administrasjon ligger 150 meter fra internatbyggningene. Mens de tre internatbyggningene ligger 50 meter i fra hverandre. Staven folkehøgskole skal ha egen linje med fordypning i informasjonsteknologi og skal i den forbindelse ha to egne datarom med 10 maskiner i hvert rom. I tillegg til maskinene på skolen, skal også internatdelen av skolen være knyttet til skolens nettverk. Din jobb er gi folkehøyskolen forslag til hvordan de kan få et stabilt, sikkert og funksjonelt nettverk som dekker skolens behov. Bruk forberedelsen til å skaffe deg nødvendig informasjon om aktuelt utstyr og ulike standarder som bør brukes. Du skal konsentrere deg om nettverksløsningen, andre tar seg av innkjøp av datamaskiner. Noen som vil hjelpe meg Lov å prøve seg Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 4. desember 2006 Del Skrevet 4. desember 2006 Hm, dette luktet eksamen lang vei.... Men her er noen ting å tenke på: - Fiber mellom byggene. (Da har man kapasitet i massevis) - Strukturert kabling i byggene med cat6 - Planlagt WLAN i alle bygg og utvendig? - Bare WLAN i internat? - Eget admin og elevnett? Lenke til kommentar
Lintvedt Skrevet 4. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2006 (endret) Det hørtes bra ut ja. Hadde tenkt det kunne være WLAN kun i internat-byggene, men kan jo kanskje ha det i hovedbygget også. Når det gjelder eget admin og elevnett så tror jeg ikke det er viktig. Men takk for hjelpen. Åssen topologi ville dere valgt? Stjerne, buss eller ring? Burde jeg ha en repeater i mellom internatbyggningene? Og kanskje en bro mellom internatet og hovedbygget? Eller trenger jeg ikke det når jeg har fiber? Noen spesiel måte å få nettverket sikkert på? (Brannmur) Bare å hjelpe mer hvis noen vil. Og ja, det er heldagsprøve i morgen Her er et bilde også: Endret 4. desember 2006 av -Xc4- Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 4. desember 2006 Del Skrevet 4. desember 2006 Bruk fiber, da trenger du ikke brigde eller repeater (som er gammeldags nesten) Siden det er skole, skal det vel kanskje være mulighet for å ha en "pc-lab" hvor man kan sette opp/prøve ut nettverk selv utenom skolenettverket? Hva får du ha med deg av notater på prøven? Lenke til kommentar
Lintvedt Skrevet 4. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2006 To A4 sider med notater kan jeg ha med Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 4. desember 2006 Del Skrevet 4. desember 2006 Ok. Jeg ville hvertfall ha skrevet ned standarder på forsjellige hastigheter. (802.30 = 1000 Mb/S -- 802.3g = 54 Mb/s wireless osv.) Lenke til kommentar
Lintvedt Skrevet 5. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2006 Takker for alle svar. Prøven gikk bra tror jeg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå