Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nettlagring for hjemmebruk

Anbefalte innlegg

Nå som jeg har bestilt gigabit kort og snart skal til innkjøp av gigabit switch, tenke jeg på å flytte alle filene og doukumentene mine over til en nettverksdisk. Filene er dokumenter, forelesninger, familie bilder, familie video kliopp m.m. Jeg har følgende valg: Kjøpe en NAS (Synology <http://www.dinside.no/data/maskinvare/nettverksutstyr/synology+diskstation+ds-106e/art307269.html>, Thecus box <http://www.dinside.no/data/maskinvare/datalagring/thecus+yes-box+-+oppdatering+med+stor+forbedring/art343935.html>) eller kjøpe en light PC og stappe et par harddisker i den.

Siden alle filene kommer til å ligger på nettverksdisken, så trenger ingen av PC'ene her hjemme har noen form for lokal lagring. Det eneste som kommer til å ligge på PC'ener er operativ systemet samt programfiler.

Backup er viktig. Den første delen er backup av selve systemdiskene for alle PC'ene vil bli tatt ved bruk av disk image programmet Acronics. Har brukt den i en stund og må si at det har vært den beste investeringen. PC'ene kræsjet et par ganger og da var det bare å lese inn hele image filen. Vips, og alt var på plass igjen. Backen av selve dokumentene er den andre delen. Siden dokumentene kommer til å ligger på selve nett disken så trenger jeg vel en disk til for å ta backup. Brude jeg bruke RAID elle bruke et software? Er ikke helt sikker på hvor kjapp RAId er, men tenker meg at hvis jeg får virus eller corrupt files på selve master disken, vil RAID kopiere det over til backup siden?

Er NAS løsningene i stand til å kjører nett på gigabit hastighet? Vet at Synology og Tucos støtter gigabit nett, men vil de klare å kjøre på den hastigheten?

Trenger litt råd og "best practice" angående dette. Setter stor pris på hjelp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...