Gå til innhold

Kunne me klart oss uten engelsk?

Anbefalte innlegg

Kunne me klart oss uten Engelsk?

Me har veldig mange ulike "versjoner" av engelsk rundt om i verden fordi morsmålet vårt påvirker engelsken.

I filmer og bøker finn me eit veldig ulikt språk, sjølv om dei alle er skriven på det som kallast engelsk. På hvilken måte påverker kor i verden hvor en film er produsert eller hvor en bok er skriven innholdet? Og hva skiller dei?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kunne me klart oss uten Engelsk?

Me har veldig mange ulike "versjoner" av engelsk rundt om i verden fordi morsmålet vårt påvirker engelsken.

I filmer og bøker finn me eit veldig ulikt språk, sjølv om dei alle er skriven på det som kallast engelsk. På hvilken måte påverker kor i verden hvor en film er produsert eller hvor en bok er skriven innholdet? Og hva skiller dei?

7421726[/snapback]

Siden engelsk er det mest brukte språket i hele verden, tviler jeg på vi ville klart oss uten.

Med vi mener du vel nordmenn?

Lenke til kommentar

Engelsk er jo det store verdensspråket.

Språket blir brukt til å kommunsiere på på mange måter.

England var jo et av de som hadde flest kolonier rundt om kring i verden (om ikke landet som hadde flest), og når de dro tok de med seg språket som ble snakket mer og mer på di stedene engelskmennene dro til.

Men som Marley sa: Hadde ikke engelsk blitt det store språket hadde nok spansk eller fransk, eller andre land med mange kolonier, vært vårt verdensspråk.

Endret av Knut_
Lenke til kommentar
Siden engelsk er det mest brukte språket i hele verden, tviler jeg på vi ville klart oss uten.

7421741[/snapback]

Mandarin er faktisk det mest brukte språket....

7421929[/snapback]

Det er sant, men det er ikke så veldig mange andre enn kinesere som bruker det.

Lenke til kommentar

Emnetittelen i denne tråden er ikke god nok, om ikke dette blir endret slik at det er lettere å forstå hva slags informasjon tråden omhandler vil denne bli stengt! En god emnetittel er en tittel som forklarer godt hva innholdet i posten din går ut på. En bruker bør kunne skaffe seg oversikt over hovedinnholdet i posten bare ut fra å lese tittelen. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Vennligst ikke kommenter dette innlegget, men rapporter gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet.)

Lenke til kommentar

7421741[/snapback]

Mandarin er faktisk det mest brukte språket....

7421929[/snapback]

Engelsk brukes av flest nasjonaliteter og i flest land.

Lenke til kommentar

At mandarin brukes av flest mennesker har svært lite å si. Slik jeg ser det så burde man lære seg det språket som er mest utbredt og som det er mest sannsynlig at man får bruk for. Engelsk er derfor langt mer praktisk å lære enn mandarin.

At man skal lære mandarin fordi flest mennesker snakker det er en merkelig måte å se det på. Litt byråkratisk ;)

Lenke til kommentar
At mandarin brukes av flest mennesker har svært lite å si. Slik jeg ser det så burde man lære seg det språket som er mest utbredt og som det er mest sannsynlig at man får bruk for. Engelsk er derfor langt mer praktisk å lære enn mandarin.

At man skal lære mandarin fordi flest mennesker snakker det er en merkelig måte å se det på. Litt byråkratisk ;)

7428564[/snapback]

For samfunnet er det vel best om noen kan både det ene og det andre? Men både økonomisk og på andre måter hadde mandarin nok vært mere interessant. Engelsk er for pyser ;)

edit: Ok, jeg er engelskinfluert. Måtte fjerne stor forbokstav i mandarin :blush:

Endret av AvieN
Lenke til kommentar
Tja. Hadde vi ikke hatt engelsk, hadde vi nok hatt fransk eller spansk.

7421761[/snapback]

Nei, tysk. Det var det primært fremmedspråket før engelsk kom etter krigen og vi har langt mer å gjøre med tyskspråklige land enn fransk/spansk-talende. Det er riktignok endel fransk/spansk-språklige rundt i verden med vi har ikke så mye med Latin-Amerika og Afrika å gjøre.

Lenke til kommentar

7428564[/snapback]

For samfunnet er det vel best om noen kan både det ene og det andre? Men både økonomisk og på andre måter hadde mandarin nok vært mere interessant. Engelsk er for pyser ;)

edit: Ok, jeg er engelskinfluert. Måtte fjerne stor forbokstav i mandarin :blush:

7428705[/snapback]

Selfølgelig så er det best om man kan litt forskjellig. Skulle gjerne kunnet flere språk selv, men jeg er temmelig håpløs når det gjelder språk så jeg klarer å styre meg fra å begynne på et nytt språk.

Jeg klarer ikke å se hvordan det hadde vært mer økonomisk å hatt mandarin som fremmedspråk nummer 1. Tror faktisk det hadde blitt helt omvendt og kostet skjorta. Dessuten.....hva skal vi kunne mandarin for? Å lære det fordi det er noen som synes det er morsomt og kjekt å ha er neppe særlig motiverende eller som tidligere sagt - økonomisk.

Ellers så er det fritt frem for alle å lære mandarin :)

Lenke til kommentar

Men mandarin brukes av flest mennesker. Alt kommer an på hvordan man ser det.

Egentlig ikke. Mandarin er hovedspråket/morsmål til flest mennesker. Men engelsk blir brukt av nesten dobbelt så mange folk fordi det er så mange som har det som sitt andrespråk.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Kjekt å kunne mandarin om du har mye med Kina å gjøre. Ingen nødvendighet selvsagt, men absolutt ikke noe minus.

Det er det samme som at de som handler mye fisk med Brasil snakker portugisisk.

Verdensspråket burde selvsagt vært esperanto :D

Lenke til kommentar

7427739[/snapback]

Men mandarin brukes av flest mennesker. Alt kommer an på hvordan man ser det.

7427746[/snapback]

Og det er du sikker på...? :whistle:

Mandarin er ett av to offisielle språk i Kina. Kantonesisk er det andre. I tillegg kommer hundrevis av dialekter. Dialekter som skiller seg så langt fra mandarin og kantonesisk at de er uforståelige fra hverandre.

Dialekten mandarin brukes i det meste av nord Kina, mens i sør Kina snakker folk sin egen dialekt i sin dagligtale. I sør blir da mandarin brukt kun som talemål hvis man skal snakke med mennesker fra nord Kina, ikke i kommunikasjon seg i mellom (både offisielt og uoffisielt(. Så bruken av mandarin av sør kinesere kan bli sett på samme måte som vi bruker engelsk.

Kan godt hende at mandarin allikevel er det mest brukte språket, selv om disse faktorene er inkludert. Dette var bare for å informere om at ikke alle 1,3 milliarder kinesere bruker mandarin i sin dagligtale...

PS: Sitter forresten 8 kinesere her å spiller kort og snakker mandarin as we speek ;)

Lenke til kommentar

Esperantoforbundet proklamerer at esperanto er det eneste verdensspråket (eller noe sånt) som er utbredt utelukkende på ikke-imperialistisk grunnlag. Det er konstruert på et prinsipp om at språket skal være lett å lære - og det er gjennomført på en svært god måte. Les den engelske artikkelen om esperanto på wikipedia, og du kan nesten språket allerede. Mangler bare et ordforråd.

Endret av kkt1986
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...