Gå til innhold

Klokke ned kjerne, for å kjøre uten vifte

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg har en filserver som jeg kjører XP på (linux er kanskje bedre, men nok om det). Den står på mer eller mindre 24/7 og laster med DC++. Har 2x120mm vifter som sørger for litt gjennomstrømning i kabinettet. På CPU er det satt en ny kjøler i kobber fra Zalman (skal se om jeg finner ut hvilken). Dette gjelder en AMD 2500 Barton.

Det jeg lurer på er om det er mulig å klokke ned prosessoren nok til at jeg kan koble fra viften på CPU kjøleren. Samtidig må det også være god nok ytelse for å kjøre XP med DC++. Kjører ikke så mye annet enn det.

Vil dette være mulig, eller vil jeg måtte klokke så mye ned at XP eventuelt ikke starter/går fpr treigt ?

Håper noen har tanker/tips om dette.

Takker for svar.

CK_

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skulle gå å klokke ned cpu.

Har ikke testa men det skulle gå.

Ta ned mutipleren et par hakk og se om systemet virker gjør den det er det bare til å ta vcoren ned litt og prøve seg fram.

Og når du er fredig må du sette opp hastigheten på ram og klokke den litt slik at du får den så fort som mulig.

Lykke til

Btw har du ikke klokka før bår du lese dette og bare gjøre det motsatte og nedklokke cpuen.

ps tror du skal klare xp fint men den vil jo selfølgelig gå tregere å kjøre programer men vet ikke om det går utover ned og opp hastighetene i DC++ og andre p2p programer.

Endret av Erlend0_o
Lenke til kommentar

Skal teste dette utover kvelden.

Men skal jeg senke FSB eller multi først ? FSB påvirker vel minne og det er jo greit å ha det i god form når CPUen gir noe dårligere ytelse. Så da er det vel multi jeg bør fokusere på eller ? :hmm:

Takk for svar

Edit:

Noen som har et program som viser temp på CPU i windows ?

Greit å ha litt kontrol på akkurat det.

Endret av CK_
Lenke til kommentar

Kom ikke langt der gitt :thumbdown:

Kan ikke se noe sted at jeg kan stille multiplier, satte alt på manual, fremdeles ingenting å stille på. Tenkte jeg kunne prøve FSB, men der var det lite hjelp. Kunne bare stille mellom 100-300, ettersom den stod på 100 allerede er det ingen muligheter der.

HK er et ASRock K7NF2-Raid, noen som vet noe om dette kortet som kanskje kan hjelpe ?

Endret av CK_
Lenke til kommentar
Kom ikke langt der gitt :thumbdown:

Kan ikke se noe sted at jeg kan stille multiplier, satte alt på manual, fremdeles ingenting å stille på. Tenkte jeg kunne prøve FSB, men der var det lite hjelp. Kunne bare stille mellom 100-300, ettersom den stod på 100 allerede er det ingen muligheter der.

HK er et ASRock K7NF2-Raid, noen som vet noe om dette kortet som kanskje kan hjelpe ?

7422789[/snapback]

Ser du noe som likner på dette der det står multiplier neste helt øverst.

link til bilde

Prøv det og sett ned vcore og sett opp ram.

Da burde du klare å kjøre vifteløst eller i den minste med en mindre og roligere vifte

Endret av Erlend0_o
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...