Scotty Skrevet 4. desember 2006 Del Skrevet 4. desember 2006 (endret) Hei. Har avisprosjekt uke nå. Hvor vi skal lage en avis fra en bestemt tid. Gruppen min har da fått 1945-1955. Og jeg skal ta for meg utenriks nyheter på bokmål og engelsk. Kom med linker, og hva som skjedde på denne tiden. Mvh Scott Endret 4. desember 2006 av _Scotty_ Lenke til kommentar
Bushmills Skrevet 4. desember 2006 Del Skrevet 4. desember 2006 (endret) Hei. Har avisprosjekt uke nå. Hvor vi skal lage en avis fra en bestemt tid. Gruppen min har da fått 1945-1955. Og jeg skal ta for meg utenriks nyheter på bokmål og engelsk. Kom med linker, og hva som skjedde på denne tiden. Mvh Scott 7420874[/snapback] Se HER Her får du opp hendelser, kjente personer (født/død) i perioden 1900-1999. (nederst velger du årstall) Det ble visst på nynorsk, vet ikke hvorfor. Vet ikke om det var det du skulle ha... men kanskje det hjalp litt... Endret 4. desember 2006 av Bushmills Lenke til kommentar
Scotty Skrevet 4. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2006 Hjalp litt. Men har fortsatt ikke klart å finne noe konkret jeg kan skrive om i en artikkel. Kom gjerne med flere forslag Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 4. desember 2006 Del Skrevet 4. desember 2006 1947 : Storbritania gir fra seg det indiske imperiet: Deles i India og Pakistan Korea-krigen raser fra 1950-1953 50-tallet: Sovjetunionen skyter opp den første menneskeskapte satellitt, Sputnik 1 og Sputnik 2 med hunden Laika ombord, og senere månesondene Luna 2 og Luna 3 1954: 17. mai – Raseskille i skolene forbys av USAs høyesterett 1952: 25. juli – Den europeiske kull- og stålunionen trer i kraft (senere EU) Lenke til kommentar
Scotty Skrevet 4. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2006 Tusen takk! Keep it comming Lenke til kommentar
Scotty Skrevet 6. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2006 Skal nå også skrive en artikkel innenfor kultur Samme årtall: 1945-1955 Noen som kan hjelpe til hva jeg kan skrive om? Hjertelig takk på forhånd. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 1947: 16. desember – Knut Hamsun for retten Da andre verdenskrig tok slutt ble Hamsun satt i husarrest i sitt eget hjem på Nørholm. I 1946 ble han innlagt på psykiatrisk sykehus i Oslo, hvor psykiateren Gabriel Langfeldt skulle undersøke om forfatteren var «sinnslidende». Langfeldt konkluderte med at Hamsun ikke var sinnssyk da, og at han heller ikke hadde vært det i tiden før han begikk de handlinger han var anklaget for. Hamsun ble imidlertid av Langfeldt ansett som en person med «varig svekkede sjelsevner», og derfor ikke strafferettslig tilregnelig. I ettertid er det blitt hevdet at denne diagnosen var et bestillingsverk fra påtalemyndigheten, slik at man på beleilig vis kunne unngå den ubehagelighet det ville være å måtte sette en nobelprisvinnende forfatter i fengsel. I Paa gjengrodde Stier tegner Hamsun et lite flatterende bilde av Langfeldt. Hamsun ble allikevel stevnet sivilrettslig, og i Sand herredsrett ble han 19. desember 1947 dømt til å betale en «erstatning» på 425 000 kroner,[6] da retten fant det godtgjort at han hadde vært medlem i Nasjonal Samling. Hamsun bestred for øvrig å noen gang ha vært medlem av et politisk parti. I Høyesterett ble erstatningen i dom av 23. juni 1948 nedsatt til 325 000 kroner.[7] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå