Anew Skrevet 4. desember 2006 Del Skrevet 4. desember 2006 (endret) Jeg har hatt mitt første betalte fotooppdrag. Det var litt ad-hoc, og ingen pris ble avtalt på forhånd. Ikke har jeg noen ambisjoner som profesjonell heller, men jeg syns det er moro å ta bilder som faktisk skal brukes. Tidligere har jeg gjort dette som vennetjenester, men oppdraget er for et digert, multinasjonalt selskap. Sånne er ikke brukbare som venner. Jeg tenkte først å støtte meg på frilanssatsene til NJ, men føler ikke at de treffer helt, siden bildene jeg leverer kun er for webpublisering. Av de ca. 300 bildene jeg tok lot jeg dem velge mellom 73 som var brukbare (jeg gjorde bare en batchkonvertering fra raw på disse, og presiserte at jeg ville etterbehandle videre før man eventuelt fikk bruke dem). Oppdragsgiver får ikke originaler, kun de 9 bildene de har valgt å bruke i størrelse 800x529 og 600x397 for publisering elektronisk. Bildene har fått en del etterbehandling pga. vanskelige lysforhold, og de er av litt varierende kvalitet i mine øyne (men ett kommer med på listen over mine beste). Jeg er rett og slett litt i stuss ifht. hva jeg bør be om. Det som er helt sikkert er at jeg vil holde meg under grensen for hva jeg må skatte av. Er det noen som har erfaring med oppdrag for webpublisering, og kan si noe om hva jeg kan/bør kreve? Endret 4. desember 2006 av Anew Lenke til kommentar
nyland Skrevet 4. desember 2006 Del Skrevet 4. desember 2006 Det som er helt sikkert er at jeg vil holde meg under grensen for hva jeg må skatte av. Er det noen som har erfaring med oppdrag for webpublisering, og kan si noe om hva jeg kan/bør kreve? 7420497[/snapback] Gratulerer ! Skatteefritt er det vel 1000,- for oss arbeidstakere dersom du ikke har frikort ? Lenke til kommentar
Anew Skrevet 4. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2006 Gratulerer ! Skatteefritt er det vel 1000,- for oss arbeidstakere dersom du ikke har frikort ? 7420647[/snapback] Takk. Jeg levde i den vrangforestilling at vi var kommet opp i 2000 kroner med statsbudsjettet for 2007, men det hjelper naturligvis ingenting for jobber utført i år (og jeg tar sikkert feil for 2007 også...). Da høres det ut som om det blir 1000 for jobben. Orker ikke å begynne å tulle med skattekort og annet dill. Lenke til kommentar
nyland Skrevet 4. desember 2006 Del Skrevet 4. desember 2006 Multinasjonalt selskap + 9 bilder som krevde endel etterarbeider = 1000,-. Tror nok at selskapet slipper "billig unna" eller dyrt sammenlignet med istock.com . Prissetting er vanskelig i dagens marked... Lenke til kommentar
Anew Skrevet 4. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2006 (endret) eller dyrt sammenlignet med istock.com . Prissetting er vanskelig i dagens marked... 7420730[/snapback] Det var fra en "event", så stock hadde nok ikke gjort susen. Sammenlignet med å hyre en "skikkelig" fotograf, så er nok dette en gavepakke. Endret 4. desember 2006 av Anew Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 4. desember 2006 Del Skrevet 4. desember 2006 (endret) eller dyrt sammenlignet med istock.com . Prissetting er vanskelig i dagens marked... 7420730[/snapback] Det var fra en "event", så stock hadde nok ikke gjort susen. Sammenlignet med å hyre en "skikkelig" fotograf, så er nok dette en gavepakke. Det kan man nok si. Jeg ville tatt vesentlig mye mer, spesielt hvis du ser på timesatsene til proffene:Timepris på fotooppdragInntil 2 timer: 1 825 Utover 2 timer, pr. time: 535 Etter kl. 17.00 Inntil 2 timer: 2 300 Utover dette, pr. time: 750 Dette er jo tross alt bare timeprisen, så kommer vel prisen for bildene i tillegg. Som sagt - jeg ville levert skattekort og tjent noen ekstra raske tusenlapper... :o) Ellers er vel denne tråden på Foto.no aktuell... Endret 4. desember 2006 av k-ryeng Lenke til kommentar
Anew Skrevet 4. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2006 Poenget er vel nettopp at dette er "proffe" satser. Jeg får meg ikke til å ta de frilanssatsene, rett og slett fordi den generelle kvaliteten på produktet ikke var god nok i mine øyne. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 4. desember 2006 Del Skrevet 4. desember 2006 Poenget er vel nettopp at dette er "proffe" satser. Jeg får meg ikke til å ta de frilanssatsene, rett og slett fordi den generelle kvaliteten på produktet ikke var god nok i mine øyne. Del de proffe satsene på to eller tre da. Likevel blir det vesentlig mer enn 1000 kr, eller 2000 for den saks skyld... Tror ikke noen vil påstå at 3000 kr for en kveld med 300 bilder + diverse etterbehandling av noen av dem er en upris. Vet ikke hvor mye tid du har brukt jeg, men regner man 15 min per bilde (og det regner jeg med du har brukt!) blir det jo 2.25 timer bare der. Som sagt - jeg ville for enkelhets skyld sagt 400 kr per bilde. Tviler på at de protesterer høylydt til det, det er uansett godt under halv pris av hva en freelancer ville tatt. Lenke til kommentar
Giga Skrevet 4. desember 2006 Del Skrevet 4. desember 2006 Gratulerer! Du har med et multinasjonalt selskap å gjøre, og du har levert ni bilder. Og du skal selvfølgelig ha betalt per bilde. Da synes jeg at du skal holde deg til NJ's frilanspriser og vel så det. Kontaktet de en gang for å høre om jeg burde ta standard frilanspris når jeg hadde med et internmagasin å gjøre, altså ikke noe multinasjonalt osv. De kunne opplyse at 50% av deres medlemmer fikk frilanspriser eller MER. Det viste seg at de jeg gjorde oppdrag for betalte litt mer enn standard frilanspris. Du er sikkert ung, men har tatt noen bilder de vil bruke. Så ikke la deg underbetale. Forresten er det ekstremt enkelt å levere selvangivelse i disse dager. Det er bare et par tastetrykk på internett faktisk. Det tror jeg du klarer. Lykke til! Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 4. desember 2006 Del Skrevet 4. desember 2006 (endret) Jeg synes 1000kr er kraftig underbetalt. Hvor mye tid har du brukt på dette? 9 bilder skulle ifølge frilanssatsene (om du ikke tar timepris) gi 11700kr, og selv om du ikke tar fullt så mye siden det kun er småbilder/web-bilder, bør du ta mer enn 1000kr og heller levere inn skattekort/frikort. Hvis du ikke har andre inntektskilder blir det sikkert ikke noe skatt av det uansett, selv om det må på selvangivelsen. Så konklusjonen skulle være: Velg et beløp mellom 1000kr og 11.700kr, tenk litt over hvor mye arbeid du har brukt (uavhengig av resultatet). Et beløp på 4-5.000kr kan kanskje være passelig. Endret 4. desember 2006 av anderfo Lenke til kommentar
Foxteren Skrevet 4. desember 2006 Del Skrevet 4. desember 2006 Er vell kanskje greit å ikke selge seg alt for billig med tanke på at de sikkert er fornøyd med arbeidet ditt og kanskje vil hyre deg inn igjen. Hvis du nå tar 1000,- for arbeidet ditt, rekner jeg med at du ønsker mer ved en sernere anledning. Da virker det kanskje litt pussig å kreve 5000,- for likt arbeid. Selv om du forklarer at de slapp billig unna første gang.. En liten tanke bare... Lenke til kommentar
CWalken Skrevet 4. desember 2006 Del Skrevet 4. desember 2006 Still spørsmålet i "Foto som yrke"-forumet på foto.no. Det nærmeste jeg har gjort til denne situasjonen er å selge ett bilde til en bedrift til bruk i årsrapport og web for 1750. Det var ikke på oppdrag for dem, men de kjøpte det i ettertid. Lenke til kommentar
KnutIvars Skrevet 4. desember 2006 Del Skrevet 4. desember 2006 En ting en kanskje bør ta i betraktning er; Var dette noe du fikk noe ut av (utenom erfaring)? ... Fikk du middag, åpen bar eller en time med sekretæren? Hvis ikke det var noe som du hadde vært med på utenom i embedets medfør, så ville jeg ha tatt en god pris. Behandling av bilder koster..., og timepris for knipsingen må også regnes, men husk at "lærlinger" ikke får full lønn..., men alikevel. Jeg jobber mye, har mange interesser som krever tid, så derfor verdsetter jeg den fritiden jeg faktisk har ganske høyt. Det bør jo andre gjøre også. Og forresten; Gratulerer med oppdrag Lenke til kommentar
nyland Skrevet 4. desember 2006 Del Skrevet 4. desember 2006 (endret) Så konklusjonen skulle være: Velg et beløp mellom 1000kr og 11.700kr, tenk litt over hvor mye arbeid du har brukt (uavhengig av resultatet). Et beløp på 4-5.000kr kan kanskje være passelig. 7421237[/snapback] Støttes !En lærdom vi alle kan trekke er at det lønner seg å avtale pris før man tar jobben (etterpåklokskap er en fin egenskap) Endret 4. desember 2006 av nyland Lenke til kommentar
Anew Skrevet 4. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2006 (endret) Viktige poenger, kiskogl, som jeg mener har betydning for prisen. Jeg hadde nemlig tenkt å være til stede og fotografere uansett, men da kun som pappa på sidelinjen, og definitivt ikke som aktiv deltaker. Jeg jobber heller ikke for selskapet. Jeg la ned en stor ekstrainnsats (ifht. pappainnsatsen) i å knipse bokstavlig talt hundrevis av bilder, som for meg personlig er komplett uinteressante, så det er åpenbart ikke urimelig å ta betalt. De har heller ikke blitt tilbudt noen av mine private bilder, slik at selve produktet de får ikke er noe forskjellig fra om jeg hadde vært der som fotograf - om enn en temmelig middelmådig en. Jeg heller litt i å ta noen hundrelapper pr. bilde. Endret 4. desember 2006 av Anew Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå