Gå til innhold

makro som legger sammen summer i forskjellige ark

Anbefalte innlegg

oppg: lag en funksjonsmakro so konverterer utenlands valuta til norske kroner.

hvordan gjør jeg dette på den mest elegante måten? skal nok kalle opp denne makroen senere. den må kunne behandle de mest brukte valutaene (eur,usd,sek,dkk) sikkert best å ha mengde + valuta som argumenter kanskje. hva tror dere?

LØST!

Edit: Hvordan lager jeg en makro som legger sammen tallene i forskjellige ark(Her er det snakk om 3 ark som skal summeres i det fjerde). Tallene som skal legges sammen er alltid i samme celle. Makroen må ta høyde for et ukjent antall rekker. Jeg tenker at man bør bruke en startcelle og tellevariabler.

Noen som kan hjelpe?

Endret av game_master
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Knepet med regnearkprogrammering er å la regneark gjøre hva regneark gjør best, og så styre/supplere med makroer. Så det er litt pussig og ikke særlig nyttig at makroer skal legge sammen og konvertere. Det ville hjelpe å få vite hva dette skal brukes til, er det skrive-kode-øvelser eller skal det blir til noe ?

Beste hilsen Harald

Lenke til kommentar

saken er at jeg har 3 helt likt oppbygde regnskap for 3 forskjellige selskaper. Disse skal legges sammen med samme type oppsett i et fjerde regneark. Det kan være ulikt antall rekker hos selskapene, men dersom det finnes verdier hos 1 av selskapene skal dette summeres i det fjerde samlearket. Så lenge det finnes verdier for et eller flere av selskapene skal dette altså summeres.

Håper kanskje dere forstår det bedre nå.

Lenke til kommentar

Det greieste vil være å kopiere arkene etter hverandre inn i sammendragsfila (hvilket godt kan utføres av makrobiten av dette).

Så, la oss si at du har fire ark i denne fila til slutt, Ark1, Ark2, Ark3 og Ark4. Ark4 er sammendragsarket. I A1 skriver du da formelen

=SUMMER(Ark1:Ark3!A1)

Så legger den sammen A1 fra Ark1, Ark2 og Ark3.

HTH. Beste hilsen Harald

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...