Thend Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 Engelsk følger vel visse regler det også? Det føler i alle fall jeg. Man er sjelden i tvil om hvordan et engelsk ord skal uttales når man først har lært seg disse reglene. Eat, steak, heart, heard, beard. Lenke til kommentar
MrQuote-on-Quote Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 Eat, steak, heart, heard, beard. 7437019[/snapback] ja det finnes naturligvis massevis med unntak. Fransk har også mange unntak, f.eks. på når bokstaver på slutten av ord skal være stumme eller ikke. Er veldig få språk som ikke har unntak i det hele tatt dessverre. Lenke til kommentar
Thend Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 Unntak? Det er jo sånn hele tida. Lenke til kommentar
Gønn Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 Det er veldig greit å ha engelsk som et globalt andrespråk (gikk jo ikke så bra med esperanto), men jeg synes det er trist at vi f.eks. i Norge blander det inn i morsmålet. Mister noe nasjonalt særpreg da, mener nå jeg. Lenke til kommentar
MrQuote-on-Quote Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 Unntak? Det er jo sånn hele tida. 7438029[/snapback] Er vel heat, beat, eat, meat, reap, breathe, meal osv. som er eksempler på normalen når det gjelder "ea". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå