Gå til innhold

Engelsk som globalt språk

therese18

Anbefalte innlegg

Neida - det er jo tysk som er det store språket! Det hevdet ihvertfall lærerne på skolen i fullt alvor.

7420389[/snapback]

I Europa er det faktisk bare russisk som overgår det tysk-språklige antallet på 85 millioner, men sånn generelt i verden har ikke tysk en stor skare med brukere. Men sånn rent fra et forretningssyn er nok tysk det desidert mest aktuelle språket å lære seg (mandarin og japansk er nok enda hippere, men er liksom så få som snakker det på denne siden av kloden), nettopp fordi en god del av alle merker og slike ting har hovekvarter i tyskland.

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Bruker engelsk hver eneste dag, i kommunikasjon med folk fra andre land, ved bruk av internett/datamaskiner, filmtitting osv.

2. Har et positivt forhold til engelsk, nesten som om det skulle være morsmålet mitt. Jeg kunne ikke fungert på samme måte som nå uten engelsk.

3. Jeg synes engelsk er et meget bra og enkelt språk, som også har et enkelt skriftspråk. Om det skulle bli et globalt språk så er det helt ok. Kinesisk har jo ulempen at det er vanskelig å lære seg for folk som ikke snakker et tonalt språk, dessuten tar det mange år å lære seg skriftspråket deres godt nok selv bare for å kunne lese en avisforside. Derfor tror jeg ikke kinesisk er med i kampen om verdensspråk, ikke før de eventuelt bytter til et fonetisk skriftspråk i alle fall. Spansk er veldig lett og er nok med i kampen om verdensspråk, fransk kanskje også delvis. En annen nykommer på den banen er jo arabisk da, men jeg tviler på at det vil bli så veldig stort.

Lenke til kommentar
3. Jeg synes engelsk er et meget bra og enkelt språk, som også har et enkelt skriftspråk.

Det blir å ta i. Engelsk har enkel grammatikk (for nordmenn), merkelig uttale og latterlig komplisert staving.

Endret av unge thendrup
Lenke til kommentar
3. Jeg synes engelsk er et meget bra og enkelt språk, som også har et enkelt skriftspråk.

Det blir å ta i. Engelsk har enkel grammatikk (for nordmenn), merkelig uttale og latterlig komplisert staving.

7427568[/snapback]

Delvis enig. Men med skriftspråk mente jeg at de bruker det latinske alfabetet, som er fonetisk og ikke inneholder millionvis av tegn, i motsetning til kinesisk. Og å kalle engelsk komplisert vil være en overdrivelse hvis man f.eks. sammenligner med fransk (for å unngå å trekke fram kinesisk igjen ;) ). Uttalen til engelsk i seg selv er ikke merkelig (objektivt sett), jeg regner med at du mener i forhold til skriftspråket.

Engelsk er faktisk et enkelt språk å lære seg. Det tar kortere tid for en kineser å lære seg engelsk enn det tar for en engelskmann å lære seg kinesisk, ifølge folk som har studert kinesisk i mange år.

Lenke til kommentar

Fransk staving er mye enklere og mer logisk enn engelsk. Ja, den er merkelig, men den følger i hvert fall visse regler.

Jeg synes at engelsk har merkelig uttale. Haugevis av vokallyder, merkelig tonefall osv, men det gjelder vel for norsk og. :)

Men ja, ellers er engelsk ganske enkelt.

Endret av unge thendrup
Lenke til kommentar

for mange så er vel engelsk et ganske praktisk språk som de kan ganske godt, siden det her til lands og i mange andre land er undervisning i engelsk fra 2-3 klasse og helt til gk på videregående.. ( etter det blir det vel valgfag.)

jeg syns det er et greit språk som kan brukes til å snakke med folk fra mange land, og som nevnt så er det og engelsk i mange filmer, tv serier og også mange lærebøker vi bruker på høyskolen og universiteter.

selv så syns jeg det hadde vært bra om engelsk blir mer utbredt enn det er, og det hadde vært bra om det hadde blitt ett globalt / offisielt språk verdenover.

Endret av Thomas_H
Lenke til kommentar
Jeg synes at engelsk har merkelig uttale. Haugevis av vokallyder, merkelig tonefall osv, men det gjelder vel for norsk og. :)

7432281[/snapback]

Siden kommunikasjon over nettet stort sett foregår skriftlig, så er ikke uttale noe stort problem egentlig. Dessuten forstår man som regel folk selv om de har litt rar uttale på engelsken. I motsetning til enkelte dialekter i Norge, f.eks.. :whistle:

Lenke til kommentar

Engelsk har en posisjon i dag som er noe helt annet enn hva fransk og latin hadde..

Engelsken har på en måte befestet seg gjennom internett, USAs dominans og det faktum at gud, hverman og bestemoren hans kan engelsk, og derfor mener jeg at engelsk har en mye bedre sjangse for å holde seg som verdens-språk. Hvis kina eventuellt skulle ta over som den dominerende makt, ville det være mye lettere og praktisk for kineserene å bruke engelsk enn å lære resten av værden kinesisk.

Når det gjeldre åssen engelsk høres ut, foretrekker jeg det fremfor kinesiske neselyder.. :wee:

Lenke til kommentar
Engelsk har en posisjon i dag som er noe helt annet enn hva fransk og latin hadde..

Engelsken har på en måte befestet seg gjennom internett, USAs dominans og det faktum at gud, hverman og bestemoren hans kan engelsk, og derfor mener jeg at engelsk har en mye bedre sjangse for å holde seg som verdens-språk.

7433600[/snapback]

Internett og USAs økonomi er noe som har kommet etter at latin og fransk dominerte. Hvor mange som kan det avhenger veldig av utdannelse, og der har det også skjedd mye det siste århundrede.

Det eneste gjentagende mønsteret jeg ser gjennom historien er folk som er skråsikre på ting og som tar feil.

Lenke til kommentar
Personelig er jeg ikke tilhenger av Engelsk som globaltspråk. Det er kun to grunner til dette: Engelsk snakkes som morsmål og standarden er basert på TO lands språk. Det at det faktisk er et språk som blir snakket til dagelig fører til at det forandrer form over tid. Det at to land står for standarden kan føre til at man da ikke klarer å bestemme seg for hvilken som er "riktigst".

det man trenger er et språk som brukes til kommunikasjon og er lett å lære. Lett å lære som i et språk som er helt regelmessig. Språket vil vel kasnkje ikke være vakkert, men det vil være lettere å lære, og vanskeligere å gjøre feil i.

7424106[/snapback]

Engelsk er norrønt, fransk, latin og germansk/tysk.

Det er et ganske bredt spekter...

Og hvis barna mine kun lærte *ett* språk i skolen, og aldri ville lære noe annet i norsk skole, ville jeg valg engelsk.

Lenke til kommentar

Engelsken har på en måte befestet seg gjennom internett, USAs dominans og det faktum at gud, hverman og bestemoren hans kan engelsk, og derfor mener jeg at engelsk har en mye bedre sjangse for å holde seg som verdens-språk.

7433600[/snapback]

Internett og USAs økonomi er noe som har kommet etter at latin og fransk dominerte. Hvor mange som kan det avhenger veldig av utdannelse, og der har det også skjedd mye det siste århundrede.

7433701[/snapback]

Det er akkurat det som er poenget mitt, siden engelsk nå har internett og USAs dominasjon å bygge på, pluss at alle nå kan engelsk, har engelsk en fordel i forhold til fransk og latin.

Lenke til kommentar
Det er akkurat det som er poenget mitt, siden engelsk nå har internett og USAs dominasjon å bygge på, pluss at alle nå kan engelsk, har engelsk en fordel i forhold til fransk og latin.

7433833[/snapback]

Fransk hadde sikkert en vesentlig fordel fremfor latin også, som gjorde at man trodde det ville bli et verdensspråk. Så forandret ting seg, og det ble ikke slik.

Spørsmålet er hva som kommer i fremtiden. Det vet man ikke. Kanskje vil teknologien gjøre det mulig å oversette tekst og tale i sanntid. Slik at det eneste språket man trenger å lære er ens eget. Tanken på et "globalt språk" lett bli absurd i et slikt scenario.

Eller så kan maktforhold snu, og et nytt språk gjøre seg gjeldende.

Lenke til kommentar

Hva som kommer til å skje? Jeg tror ikke at de forskjeller som er idag vil forsvinne fordi folk vil forstå andre språk bedre, men fordi engelsk er fremtiden i møte. Det som jeg syns er interessant er ikke hva folk snakker men hva folk forstår. I dag er det vanlig å kunne tilegne seg to språk, og jeg tror morsmål vil skifte posisjon fra første til annen nettopp fordi det finnes ett språk mer praktiskt globalt. Selv ser jeg ikke hvordan det skulle være en dårlig utvikling.

Lenke til kommentar
Spørsmålet er hva som kommer i fremtiden. Det vet man ikke.

7433954[/snapback]

Nei, men det er vel akkurat det folk synser om her. Hva de tror vil skje. Intet galt i det..

7434245[/snapback]

Takk for at du påpeker det! Det er da mye mer interessant å høre på hva folk tror, enn noen som framhever at man ikke kan vite hva som vil skje. Det siste er jo helt åpenbart.

Fransk staving er mye enklere og mer logisk enn engelsk. Ja, den er merkelig, men den følger i hvert fall visse regler.

7432281[/snapback]

Engelsk følger vel visse regler det også? Det føler i alle fall jeg. Man er sjelden i tvil om hvordan et engelsk ord skal uttales når man først har lært seg disse reglene. Og det blir kanskje rett å kalle fransk staving logisk, men å kalle den enkel er vel ikke akkurat korrekt. Om man har et hypotetisk språk hvor regelen er at samtlige ord skal ha "asfghjkl" på slutten, så er det kanskje veldig logisk, men jeg vil påstå at språket ikke blir lettere av den grunn. Et lett språk vil ha kvittet seg med flest mulig stumme bokstaver, i den sammenheng liker jeg ikke språk som fransk hvor 3 (og kanskje 4) bokstaver tilsvarer én lyd. Rett nok har engelsk også mye stumme bokstaver, men ikke så gjennomført som på fransk tør jeg påstå.

Endret av jonmagne
Lenke til kommentar
Spørsmålet er hva som kommer i fremtiden. Det vet man ikke.

7433954[/snapback]

Nei, men det er vel akkurat det folk synser om her. Hva de tror vil skje. Intet galt i det..

7434245[/snapback]

Nei, selvsagt ikke. Men den synsingen som dominerer er jo ikke spesielt original. Det er jo ikke mer en dagens trend ekstrapolert inn i fremtiden. Slik tråden starter virker det jo som det er et uunngåelig faktum. Det vil jeg ikke godta sånn uten videre.
Lenke til kommentar
Neida - det er jo tysk som er det store språket! Det hevdet ihvertfall lærerne på skolen i fullt alvor.

Stort sett ALLE snakker Engelsk, Fransk eller Spansk. Kan være kjekt å kunne alle tre sånn noenlunde, med Engelsk og Spansk som de viktigste...

7420389[/snapback]

Jeg vet ikke hvor du bor, men jeg bor i Europa. Her er det faktisk en temmelig liten del av befolkningen som snakker Spansk. Det er jo flere tysktalende, både folk som har det som morsmål og som har det som annen eller tredjespråk (spesiellt i østeuropa) Selvfølgelig hadde jeg gjerne kunnet snakke flytende spansk, men det er faktisk ganske langt ned på lista mi over språk jeg burde ha kunnet.

Synes nordmenn burde lære språk med henhold til yrke istedenfor med tanke på sydenturen til Costa Blanca (eller-hva-det-nå-heter)

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke hvor du bor, men jeg bor i Europa. Her er det faktisk en temmelig liten del av befolkningen som snakker Spansk. Det er jo flere tysktalende, både folk som har det som morsmål og som har det som annen eller tredjespråk (spesiellt i østeuropa)

prøvd å snakke engelsk med en spanjol og en tysker når du har vært i et av disse landene? min erfaring er at generelle engelskkunnskaper er dårligere i Spania enn i noen av de tysktalende landene jeg har vært i.

Lenke til kommentar

Det er engelsk som er pengespråket, og derfor det som kommer til å dominere i lang tid framover. Fransk og tysk kommer ikke til å ta over, og kommer derfor til å få redusert betydning etter hvert som tyskere og sansynligvis til slutt franskmenn innser at de må lære engelsk for å nå en størst mulig målgruppe. Mandarin kan bli viktig dersom Kina blir veldig store, men det er såpass vanskelig at jeg tror engelsk vil bli brukt ved transaksjoner over landegrensen der også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...