therese18 Skrevet 4. desember 2006 Del Skrevet 4. desember 2006 Hvor ofte bruker du engelsk? Hva betyr språket for deg? Hva syntes du om den utvikinga der det er en mulighet for at engelsk blir eit globalt språk- altså eit offesielt språk over hele verden?? Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 4. desember 2006 Del Skrevet 4. desember 2006 Engelsk vil aldri bli et globalt språk. Selv om det er ganske utbredt i deler av verden er fransk og spansk regjerende i andre deler av verden og jeg tror disse språkene vil "slå tilbake" mot engelsken... Lenke til kommentar
V-by Skrevet 4. desember 2006 Del Skrevet 4. desember 2006 jeg tviler nå på at hele verden kommer til å få ett språk som språk hovedspråk, men en vil nok få færre språk en det vi har i dag, og heller en slags blanding av forskjellige språk, men det vil komme sakte men sikkert etterhvert... For etter min mening, om at det skulle bli engelsk, spansk eller fransk eller noe annet slikt stort språk, måtte det vel ha blitt gjort om sånn plutselig. Lenke til kommentar
qxvrea Skrevet 4. desember 2006 Del Skrevet 4. desember 2006 Neida - det er jo tysk som er det store språket! Det hevdet ihvertfall lærerne på skolen i fullt alvor. Stort sett ALLE snakker Engelsk, Fransk eller Spansk. Kan være kjekt å kunne alle tre sånn noenlunde, med Engelsk og Spansk som de viktigste... Lenke til kommentar
V-by Skrevet 4. desember 2006 Del Skrevet 4. desember 2006 Neida - det er jo tysk som er det store språket! Det hevdet ihvertfall lærerne på skolen i fullt alvor. Stort sett ALLE snakker Engelsk, Fransk eller Spansk. Kan være kjekt å kunne alle tre sånn noenlunde, med Engelsk og Spansk som de viktigste... 7420389[/snapback] prater ikke folk flest kinesisk (mandarin?) da? Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 4. desember 2006 Del Skrevet 4. desember 2006 prater ikke folk flest kinesisk (mandarin?) da? 7420406[/snapback] Folk flest bor i Kina. La oss lære oss Mandarin! Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 4. desember 2006 Del Skrevet 4. desember 2006 prater ikke folk flest kinesisk (mandarin?) da? 7420406[/snapback] det er vel det språket som flest folk snakker som førstespråk/morsmål men det er vel andre språk som går forran det når det gjelde geografisk utbredelse Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 4. desember 2006 Del Skrevet 4. desember 2006 Mandarin er størst som primærspråk, som sekundærspråk er engelsk størst. Om jeg ikke husker helt feil. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 4. desember 2006 Del Skrevet 4. desember 2006 Mandarin er størst som primærspråk, som sekundærspråk er engelsk størst. Om jeg ikke husker helt feil. 7420435[/snapback] tror det er noe slikt ja. Men de fleste kan et annen språk som andre kan, så vi har jo strengt tatt ikke noe bruk for et felles språk... Jeg kan norsk og Engelsk, og når jeg er i utlandet kan de fleste engelsk, spørs litt på hvor jeg er og hvem jeg prater med da... Og glemmer aldri den franske turistinformasjonen, der de ikke kunne noe annet enn fransk Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 4. desember 2006 Del Skrevet 4. desember 2006 (endret) Engelsk er forholdsvis lett å lære, kanskje unntatt for dem som bruker språk som er helt forskjellige. Engelsk er allerede et globalt språk, ikke offisielt, men som sekundærspråk for mange. Jeg antar selv kinesere bruker engelsk i kommunikasjon med omverdenen. Dog tror jeg neppe engelsk vil bli primærspråk i særlig større grad enn i dag. Konklusjon: Engelsk kommer fortsatt til å være det dominerende språket for global kommunikasjon. Hva syntes du om den utvikinga der det er en mulighet for at engelsk blir eit globalt språk- altså eit offesielt språk over hele verden?? Den utviklingen/muligheten ser jeg egentlig ikke i det hele tatt. Endret 4. desember 2006 av klilleng Lenke til kommentar
V-by Skrevet 4. desember 2006 Del Skrevet 4. desember 2006 husker da jeg gikk på barneskolen, og syntes at det var så idiotisk å lære seg engelsk. Alle andre kunne jo heller lære seg norsk Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 4. desember 2006 Del Skrevet 4. desember 2006 Hvor ofte bruker du engelsk? Hver eneste dag. Hva betyr språket for deg? Kommunikasjon med mye av omverdenen er umulig uten. Blandt annet når jeg reiser, eller snakker med familien og vennene til kona i hjemlandet hennes. Enda de heller ikke har engelsk som førstespråk. Hva syntes du om den utvikinga der det er en mulighet for at engelsk blir eit globalt språk- altså eit offesielt språk over hele verden?? Helt greit. Ett språk må nødvendigvis brukes, da kan det like greit være engelsk. Spansk, hindi og kinesisk er alternativene. Fransk og tysk er på vei ut. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 4. desember 2006 Del Skrevet 4. desember 2006 Engelsk er forholdsvis lett å lære, kanskje unntatt for dem som bruker språk som er helt forskjellige. Engelsk er allerede et globalt språk, ikke offisielt, men som sekundærspråk for mange. Jeg antar selv kinesere bruker engelsk i kommunikasjon med omverdenen. Dog tror jeg neppe engelsk vil bli primærspråk i særlig større grad enn i dag. Konklusjon: Engelsk kommer fortsatt til å være det dominerende språket for global kommunikasjon. Selv om engelsk per idag er dominerende så er det ikke sikkert at det kommer til å være dominerende i fremtiden. For cirka 100 år siden hadde fransk den samme dominerende stillingen som engelsk har idag så du skal ikke se bort fra tiden vil skifte for engelsk med tiden også. For alt jeg vet blir det en blanding av engelsk, spansk og fransk slik det er hevdet tidligere i tråden. her har jeg sitert litt fra en artikkel i Wikipedia. From the 18th century well into the 20th century, French was the leading international language of culture and diplomacy, and knowledge of French was considered a requirement for better-educated classes around the world as late as the 1970s. Due to this legacy -- and ongoing strenuous efforts by the French government -- it retains significant use today in international affairs despite its replacement by English as the "world language". Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 4. desember 2006 Del Skrevet 4. desember 2006 Selv om engelsk per idag er dominerende så er det ikke sikkert at det kommer til å være dominerende i fremtiden. For cirka 100 år siden hadde fransk den samme dominerende stillingen som engelsk har idag så du skal ikke se bort fra tiden vil skifte for engelsk med tiden også. For alt jeg vet blir det en blanding av engelsk, spansk og fransk slik det er hevdet tidligere i tråden. Nei, sikkert er det ikke mye som er. Derimot mener jeg det er et par ting som skiller dagens situasjon, og "fransk-situasjonen": * "Alle" kan engelsk, også menigmann. Fransk, antar jeg, ble hovedsaklig brukt av overklassen. * Kommunikasjonsrevolusjonen med internett, telekom, etc, gjør at man har mye hyppigere kontakt med resten av verden enn tidligere. Frekvensen på bruk av engelsk er altså mye høyere enn for fransk. Det blir naturligvis ren spekulasjon, gjetting og personlige meninger, men jeg tror nok ihvertfall fransk har en veldig smal sjanse for å noensinne igjen få en status som engelsk har i dag. Den kinesiske økonomiske veksten kan kanskje føre til en større utbredelse av kinesisk - men jeg tror faktisk kineserne heller kommer til å lære seg engelsk, enn at resten av verden lærer seg kinesisk. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 4. desember 2006 Del Skrevet 4. desember 2006 *snip* Jeg tok med fransk for å illustrere at språk skifter som "verdensspråk". Jeg tviler også på at fransk kommer tilbake i samme posisjon som den engang hadde. er det ikke i Blade Runner hvor det er vanlig at folk snakker en blanding av diverse språk? Lenke til kommentar
ArmenMinAU Skrevet 4. desember 2006 Del Skrevet 4. desember 2006 Engelsk bruker jeg daglig, men ikke bevisst. Det er bare at det oppstår omtrent overalt. Lenke til kommentar
Ustedalen Skrevet 4. desember 2006 Del Skrevet 4. desember 2006 Hvor ofte bruker du engelsk? Hele tiden! Hva betyr språket for deg? Uten Engelsk ville jeg ikke klart meg her jeg bor. Hva syntes du om den utvikinga der det er en mulighet for at engelsk blir eit globalt språk- altså eit offesielt språk over hele verden?? For min del haaper jeg at hele verden snakker bare et spraak, og den kan like greit vaere engelsk. Lenke til kommentar
bleak Skrevet 4. desember 2006 Del Skrevet 4. desember 2006 Personelig er jeg ikke tilhenger av Engelsk som globaltspråk. Det er kun to grunner til dette: Engelsk snakkes som morsmål og standarden er basert på TO lands språk. Det at det faktisk er et språk som blir snakket til dagelig fører til at det forandrer form over tid. Det at to land står for standarden kan føre til at man da ikke klarer å bestemme seg for hvilken som er "riktigst". det man trenger er et språk som brukes til kommunikasjon og er lett å lære. Lett å lære som i et språk som er helt regelmessig. Språket vil vel kasnkje ikke være vakkert, men det vil være lettere å lære, og vanskeligere å gjøre feil i. Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 4. desember 2006 Del Skrevet 4. desember 2006 Ser man historisk på det bør man ikke ta det for gitt at engelsk blir et globalt språk. I middelalderen var latin det dominerende språket internasjonalt (i Europa), senere var det fransk som gjaldt. Engelsk har vi nå, uten at det trenger å fortsette å dominere. Men sett på en annen måte: 60% av vokabularet i det engelske språket har latinske røtter. Noen ord har kommet direkte fra språket og en del gjennom fransk. Selv om et annet språk skulle overta, vil dominansen språket har hatt bære preg. Lenke til kommentar
ArmenMinAU Skrevet 4. desember 2006 Del Skrevet 4. desember 2006 Engelsk idag, er noe helt annet er Latin var i middelalderen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå