Gå til innhold

Antispioner lite effektive

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Et lite søk på den vide vebben, og man finner en del ulike tester av anti-spy. Her er det ikke oppgitt noen prosenttall i oppdagede udyr, men mye ulik rangering av programmer. Jeg vil ikke tro blindt på at SpywareDoctor er så mye bedre enn alle andre bare på grunn av en test, jeg har sett flere der den er midt på treet. SpySweeper har stått som vinner flere steder, men er middelhavsfarer her.

Hva har sikkerhetsekspertene å si om testen?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6

:hmm: Fant 170 ting med Spyware Doctor (en del cookies og 1 trojaner), Ad-Aware fant bare 17 ting, for det meste cookies, ikke noe trojaner.

Men kjipt det ikke er gratis da :/

Lenke til kommentar

SAS er vel den som stiller sterkest av gratisprogrammene. Selv hadde jeg alltid trodd at Spyware Terminator var blant toppene, den har blant annet et aktivt spyware skjold, noe få andre gratisprogrammer har. Men den fikk jo bedrøvelige resultater på denne testen.

EDIT: Post 666! o.O

Endret av shabador
Lenke til kommentar

Hvilke av de på lista er gratis? Jeg ser testvinneren er testvare med 30 dagers prøvetid, evt. en redusert gratisversjon som mangler blant annet cookie-beskyttelse og som kun oppdateres en gang i uka.

Ikke så veldig imponerende test egentlig. Kun testet mot 11 forskjellige spyware.

7420247[/snapback]

Med de prosentsatsene der må det være langt mer enn 11 forskjellige spywarer de har testet mot.

Lenke til kommentar
Å være kritisk til hva du laster ned = 100% sikkerhet mot spyware. Det er ikke slik at spyware kryper rundt på internett og finner seg pcer de ønsker å infisere sånn uten videre. Brukeren må gjøre noe aktivt for å få det.

7420318[/snapback]

Ja, resultatene her er egentlig ikke så veldig overraskende, det viktigste er at brukerene har litt nettvett. Men jeg skjønner at det ikke er så lett for "nybegynnere".

AtW

Lenke til kommentar
Med de prosentsatsene der må det være langt mer enn 11 forskjellige spywarer de har testet mot.

7420493[/snapback]

Med tanke på at en type spyware legger fra seg opptil 10-15 forskjellige 'spor' så går det greit det. For å få full score må antispionprogrammet finne/fjerne alt.

Endret av Jalladoode
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5432143541

På forsiden står det:

"En fersk test avslører at antivirusprogrammer er lite effektive til å oppdage spionprogrammer. Spyware Doctor utropes til best i test."

Inne i nyheten sier den:

"En fersk test utført av organisasjonen Malware-Test Lab viser at antispionprogrammer er som regel lite effektive til å oppdage spionprogrammer."

Stemmer begge?

Endret av Slettet+5432143541
Lenke til kommentar
Ikke så veldig imponerende test egentlig. Kun testet mot 11 forskjellige spyware.

7420247[/snapback]

Dette er helt feil. Selvsagt har de ikke testet mot kun 11 spyware varianter. De har kjørt 11 testrunder, med en mengde samples i hver runde. I 1. runde har de f.eks 25 samples.

Detaljert liste over alle runder, og spyware som testet mot finnes her: Link

Lenke til kommentar

7420247[/snapback]

Dette er helt feil. Selvsagt har de ikke testet mot kun 11 spyware varianter. De har kjørt 11 testrunder, med en mengde samples i hver runde. I 1. runde har de f.eks 25 samples.

Detaljert liste over alle runder, og spyware som testet mot finnes her: Link

7420662[/snapback]

Sorry, men nå er det du som har misforstått. Det er riktig at det er kjørt 12 uavhengige testrunder, den første runden ble kjørt i Februar 2006. For hver runde blir det kåret vinnere basert på ulike utvalg spyware. I denne 12. runden ble det testet mot 11 forskjellige spyware; link. Forøvrig varierer testresultatene veldig mye fra runde til runde, slik at en må se helheten fra og med runde 1 for å få noen oversikt.

Edit: Poenget mitt er at resultatene som er presentert i artikkelen på hw.no er kun basert på 11 forskjellige spyware fra den 12. testrunden. Testen gir ikke noen sammenlagt vinner; det hadde jo vært interessant å vite om nye versjoner av de forskjellige antispionvareprogrammene finner spyware det ble testet mot i de foregående rundene.

Endret av Jalladoode
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...