erik_sve Skrevet 4. desember 2006 Del Skrevet 4. desember 2006 Jeg har Asus k8v og tenker på å kjøpe en ekstra sata harddisk. Jeg har nå brukt 2 av mine sata kontakter på hovedkortet men ingen av de som er på "Promise R20376 RAID controller" som ligger på hovedkortet. Den støtter 2xsata. Det jeg lurer på er om det er mulig og bare bruke en harddisk på den eller må det brukes par? Link til spesifikasjonene til hovedkortet: Asus.com Lenke til kommentar
Emptyy Skrevet 4. desember 2006 Del Skrevet 4. desember 2006 Jeg har Asus k8v og tenker på å kjøpe en ekstra sata harddisk. Jeg har nå brukt 2 av mine sata kontakter på hovedkortet men ingen av de som er på "Promise R20376 RAID controller" som ligger på hovedkortet. Den støtter 2xsata. Det jeg lurer på er om det er mulig og bare bruke en harddisk på den eller må det brukes par? Dersom du skal bruke RAIDkontrolleren, trenger du minst 2 harddisker ja. Og de må også vere like stor lagringskapasitet på, og helst samme modell fra samme produsent. Det er 2 typiske måter å sette opp raid på. Den ene (Raid 0) øker skrive og leseytelsen fra/til harddisken ved at maskina di oppfatter de 2 harddiskene som 1, og kan dermed skrive til det den oppfatter som den ene harddisken ved bruk av begge skrivehodene samtidig. Med raid 0 kan du utnytte all lagringsplassen. Den andre måten (Raid 1) sikrer dataene dine ved å skrive det samme til begge harddiskene, så i tilfelle den ene skulle gå fløyten, vil maskina fremdeles vere oppe å gå ved hjelp av den andre. Dette er svært vanlig innen servere som trenger å vere stabile, å oppe å gå. Siden den ene harddisken er en identisk kopi av den andre, får du bare mulighet til å bruke plassen på ene harddisken. Lenke til kommentar
Rune007 Skrevet 4. desember 2006 Del Skrevet 4. desember 2006 Du tar nok feil Emptyy. Det er ikke noe problem å bruke kun en harddisk på en RAID kontroller, eller 2 uten å bruke RAID for den saks skyld. Det er bare å ikke skru på RAID, og bruke kontrolleren som en helt vanlig HD-kontroller. Plug and Play , kjør på! :-) Lenke til kommentar
erik_sve Skrevet 4. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2006 Ok takker rune satser på det du sier er riktig fordi det hadde funka best for meg Tror jeg skal prøve og finne enn gammel hd og plugge i bare for å vær sikker før jeg bestiller ny. Takker for raske svar Lenke til kommentar
Rune007 Skrevet 4. desember 2006 Del Skrevet 4. desember 2006 Ok takker rune satser på det du sier er riktig fordi det hadde funka best for meg Tror jeg skal prøve og finne enn gammel hd og plugge i bare for å vær sikker før jeg bestiller ny. Takker for raske svar 7420162[/snapback] Jeg har 3 maskiner som kjører HD'er på RAID-kontrollere uten å kjøre RAID, så jeg er nok ganske så sikker på at det går ja... Lenke til kommentar
Emptyy Skrevet 4. desember 2006 Del Skrevet 4. desember 2006 Du tar nok feil Emptyy. Det er ikke noe problem å bruke kun en harddisk på en RAID kontroller, eller 2 uten å bruke RAID for den saks skyld. Det er bare å ikke skru på RAID, og bruke kontrolleren som en helt vanlig HD-kontroller. Plug and Play , kjør på! :-) 7420141[/snapback] Jepps, lettere misforståing av spørsmålet etter en natt uten søvn. takk for korreksjon. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå