Gå til innhold

telenor mobil, wap vs internet, proxyer og tanker


Anbefalte innlegg

skaffet meg for noen uker sier ny mobil (SE Z710i).

 

på denne følger det med en ganske kapabel wap/web-leser.

 

så jeg la inn de forskjellige telenor oppsettene for wap osv.

 

men så oppdaget jeg at www.osnews.com kom ut forskjellig om jeg satte telefonen til å bruke wap vs internet oppsettet. etter å snust litt rundt fant jeg ut av wap inneholdt en proxy. skrudde av denne og vips så fikk jeg samme resultat (men kan nå ikke bli logget inn automatisk på wap.telenormobil.no sin "mine sider" del).

 

tok nå om dagen en titt på fakturering så langt (via nevnte "mine sider") og det ser jaggu meg ut som om telenor regner wapbruken min som internetbruk!

 

det heter seg at en skal max betale 10kr dagen for wap bruk hos telenor. men om jeg regner rett på den summen jeg har opparbeidet meg de siste dager så har all bruk blitt regnet som internet, selv om jeg bruker wap instillingene.

 

så det jeg undres over, må trafikken gå gjennom proxyen til telenor for å bli regnet som wap bruk? i så fall bør de se til å fikse på den for den radbrekker sider som er laget for å tilpasse seg telefoner automatisk (mistenker at de sender en generisk browser header heller den telefonen sin egen).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

mulig jeg gjør nettsosialt feiltrinn med å svare på meg selv men:

 

ikke nok med at telenor sin wap proxy blokkerer eller bytter ut leser-id, den forstår ikke unicode.

 

med andre ord. heller den å få den siden jeg ber om å få så ender jeg opp med noe som ser ut som den var kjørt gjennom en gammel versjon av IE, tett fulgt av en kjøttkvern.

 

nei takke pokker...

Lenke til kommentar
skaffet meg for noen uker sier ny mobil (SE Z710i).

 

på denne følger det med en ganske kapabel wap/web-leser.

 

så jeg la inn de forskjellige telenor oppsettene for wap osv.

 

men så oppdaget jeg at www.osnews.com kom ut forskjellig om jeg satte telefonen til å bruke wap vs internet oppsettet. etter å snust litt rundt fant jeg ut av wap inneholdt en proxy. skrudde av denne og vips så fikk jeg samme resultat (men kan nå ikke bli logget inn automatisk på wap.telenormobil.no sin "mine sider" del).

 

tok nå om dagen en titt på fakturering så langt (via nevnte "mine sider") og det ser jaggu meg ut som om telenor regner wapbruken min som internetbruk!

 

det heter seg at en skal max betale 10kr dagen for wap bruk hos telenor. men om jeg regner rett på den summen jeg har opparbeidet meg de siste dager så har all bruk blitt regnet som internet, selv om jeg bruker wap instillingene.

 

så det jeg undres over, må trafikken gå gjennom proxyen til telenor for å bli regnet som wap bruk? i så fall bør de se til å fikse på den for den radbrekker sider som er laget for å tilpasse seg telefoner automatisk (mistenker at de sender en generisk browser header heller den telefonen sin egen).

7419742[/snapback]

 

Wap regnes ikke som wap lenger dersom du går utenom standard wap-oppsettet. Det vil si, du må gå gjennom proxy hos telenor, og bruke wap apn. Det samme gjelder for NetCom, forresten.

 

Bruker du en annen type oppkobling (selv om du bruker denne kun til å "wappe" med), regnes det som internett-trafikk.

Lenke til kommentar
Hadde vært topp om webdesignere ikke brukte tid på å lage wapsider, men heller gjorde siden bedre mht Opera Mini.

 

Under et år etter at Opera Mini v1.0 kom er det 8.000.000 som bruker nettleser regelmessig. Det kommer ikke til å ta lang tid før dette tallet mangedoblet. :)

7438050[/snapback]

 

opera mini er genial ja, men det virker som java drar mye mer av batteriet en hva den interne wap/web leseren gjør. og sistnevnte ser ut til å gjøre en ganske så god jobb med for eksempel amobil sine sider.

 

men når jeg kjører samme sidene gjennom telenor sin proxy så prøver den å laste ned visse elementer til minne som uten proxyen blir helt fint vist i leser når proxyen ikke er i bruk.

 

kan godt være at telenor har prøvd å være hyggelig med denne funksjonen men takke pokker sier nå jeg. får vel vurdere å skrive en epost til dem.

 

en annen ting er at når jeg bruker den interne leseren i telefonen så har jeg også en rss-leser som jeg kan sette til å oppdatere med jevne mellomrom. om jeg skulle gjort noe sånt i opera så måtte jeg ha javaen kjørende 24/7. noe jeg vil påstå definitivt hadde drept batteriet...

 

alt i alt, hvorfor bruke ett javaprogram når telefonens egne programmer er fullt brukbare (så lenge telenor holder seg på matta vel å merke)?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...