Gå til innhold

Panasonic NV GS37 eller NV GS 180?

Anbefalte innlegg

Jeg skal handle inn videokamera til erstatning for et Hi-8, og jeg vurderer sterkt disse modellene. Prisen ligger på 3-4 høvdinger. Jeg vet at 180 har tre CCD-brikker, som teoretisk sett bør gi bedre bilde. Det går mye på filming av ungene når det er korpskonset, skoleavslutninger, gradering i kickboksing osv. Det betyr stasjonær filming på fra et par til 20 meter, med stativ (som jeg også må få et bedre av, det jeg har nå er for rykkete i bevegelsene), i halvmørke. Jeg lånte et GS27 i helgen av en nabo, og zoomen er flott (30 ganger), men det blir ustøtt med maksimal zoom, selv med stativ.

Så til mitt bruk, er 180 det beste valget? Eller er det kanskje andre alternativer til samme pris som er enda bedre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg skal handle inn videokamera til erstatning for et Hi-8, og jeg vurderer sterkt disse modellene. Prisen ligger på 3-4 høvdinger. Jeg vet at 180 har tre CCD-brikker, som teoretisk sett bør gi bedre bilde. Det går mye på filming av ungene når det er korpskonset, skoleavslutninger, gradering i kickboksing osv. Det betyr stasjonær filming på fra et par til 20 meter, med stativ (som jeg også må få et bedre av, det jeg har nå er for rykkete i bevegelsene), i halvmørke. Jeg lånte et GS27 i helgen av en nabo, og zoomen er flott (30 ganger), men det blir ustøtt med maksimal zoom, selv med stativ.

Så til mitt bruk, er 180 det beste valget? Eller er det kanskje andre alternativer til samme pris som er enda bedre?

Det er nok de to beste alternativene du har, kanskje Sonys HC46 kan matche NV-GS37, men det er uansett ikke stor forskjell. Det går mer på inn-/utganger etc. enn bildekvalitet og lydkvalitet.

NV-GS180 har ikke det samme brennviddeomfanget, så ting blir nødvendigvis litt stødigere av det. Men, NV-GS37 er bedre både på vidvinkel og tele, så bare å sammenlikne 10x vs 30x blir også feil. NV-GS37 har 35.7-1072mm i 35mm-ekvivalent mens NV-GS180 har 47.1-471mm, så forskjellen på full tele er bare litt over 2x, ikke 3x. Hvor stødig det blir på stativ, kommer også mye an på hvor stødig stativ du har...

Det som kanskje er viktigere, er at NV-GS180 har mikrofon-inngang, så du kan sette på ekstern videomikrofon. Særlig hvis du skal filme korps-arrangementer og skoleavslutninger, kan dette ha noe for seg. Noen utgaver av NV-GS37 har også dette, men du er ikke garantert å få det (jeg har det ikke på min NV-GS37).

Jeg er i hvert fall veldig fornøyd med NV-GS37, det gjør jobben bra til min bruk... Det er ferie- og familiefilming jeg driver mest med, så det er jo ikke det mest avanserte, men sett fra et mer generelt ståsted synes jeg også at kameraet gjør jobben bra! Det er selvfølgelig mer å hente, både bedre bilde, bedre lyd, flere inn-/utganger etc, men det er et veldig bra utgangspunkt. For min del var jo også økonomien av vesentlig betydning, så jeg gikk for "lillebror" i dette bildet, og angrer ikke på det...

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Jeg begynner faktisk å lure den andre veien... XD har 280 til 5200, og den har optisk bildestabilisator, som kanskje kunne være en fordel. Jeg tror jeg skal ta et lite "hjemlån" fra Elkjøp (30 dagers returrett kan være kjekt!) og sjekke det opp mot naboens 27, så får vi se. :cool:

Lenke til kommentar

Og dermed var det gjort. Ikke XD, de hadde et krøkkete betalingssystem, men Mamoz. En hundrelapp dyrere, men jeg får det i tide til ungenes gradering i kickboksing på onsdag! Så da var neste spørsmål om jeg vil trenge nytt stativ, siden dette kameraet har optisk bildestabilisator (som var hovedgrunnen til at jeg bestemte meg for denne modellen). Impulsiv, jeg? :innocent:

Lenke til kommentar

Det kom i dag, og jeg er kjempefornøyd! Det var en veldig klar forbedring fra GS27, som jeg lånte og prøvde. Den optiske bildestabilisatoren fungerer virkelig, fargene er klart bedre, spesielt i dårlig lys, og hele bildet er klarere og skarpere. Mindre støy, flere detaljer. Klar seier til NV GS-180! :cool: Og så er det jo ikke noen ulempe at det filmer i 16:9, siden det aller meste foregår i det formatet. Til og med svigermor i Kirkenes har kjøpt seg widescreenflatskjerm, men uten annet signal enn bakkeantenne får hun selvsagt ikke utnyttet det, noe selgeren var veldig nøye med ikke å nevne! Det er vel nesten bare jeg som ennå sitter med en 34-tommers 4:3-skjerm med gammeldags bilderør, men jeg slipper ikke ekte, analoge fjernsyn så lett...neste tv blir også det. Men det blir 16:9, siden til og med NRK-nyhetene nå begynner å kjøre i det formatet.

Endret av Pallantir
Lenke til kommentar

Å ja, det har også imponerende batteritid: Først 45 minutters filming, så gjennomsyn av filmen på tv-en og til slutt måtte det stå i mer enn én time før det stoppet opp (lønner seg visst å fylle og tømme litiumioinebatterier et par ganger i starten, da blir det bedre holdbarhet på dem senere, har jeg hørt).

Endret av Pallantir
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...