Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

jordfeil på psu eller i sikrings-skap?

Anbefalte innlegg

Ingen skulle ha gjort arbeid på elanlegget selv da menigmann og selv de som har litt peiling ikke kjenner til alle farene ved sterkstrøm.

Det er mange ting og forhold og ta hensyn til.

Selv det å bytte en stikkontakt kan ende med brann om koblingene blir gjort feil.

Det faktum at kontakten var full av vann betyr at kobberet i ledningen har eiret og blitt grønt.

Nettop dette belegget kan forårsake dårlig kontakt og varmgang når kontakten er i bruk til f.eks. den elektriske gressklipperen eller motorvarmeren om natta.

Det er slik elektriskbranner oppstår.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvor mange av dere her inne trengs for å skifte ei lyspære tro?

4-5?

takk for alle morsomme svar :) og JA.. den boksen som var full av vann var selfølgelig kobbertråden eiret inni! - og det riktig at det ikke er bra! men det er noe som heter så fantastisk som rens..

så.. ingen brann her i gården.. og ingen elektriker heller!

Lenke til kommentar

4-5?

takk for alle morsomme svar  :)    og JA..  den boksen som var full av vann var selfølgelig kobbertråden eiret inni! - og det riktig at det ikke er bra!  men det er noe som heter så fantastisk som rens..   

så..  ingen brann her i gården..  og ingen elektriker heller!

7473306[/snapback]

nei, rens er ikke særlig bra... ta og klipp kobber endene, og avmantle på nytt.

da får du helt friske og rene kobber ledninger som stikkontakten liker!

for morro skyld, kunne du jo tatt et bilde av ferdig resultat inni stikken, så kan vi vurde om det er brannfarlig eller ikke! :mrgreen::lol::devil:

Endret av just-_-me
Lenke til kommentar

4-5?

takk for alle morsomme svar  :)     og JA..  den boksen som var full av vann var selfølgelig kobbertråden eiret inni! - og det riktig at det ikke er bra!   men det er noe som heter så fantastisk som rens..   

7473306[/snapback]

for morro skyld, kunne du jo tatt et bilde av ferdig resultat inni stikken, så kan vi vurde om det er brannfarlig eller ikke! :mrgreen::lol::devil:

7473783[/snapback]

Vel.. skulle jeg kuttet av ledningen så måtte jeg ha flyttet på boxen da ledningen ville blitt akkurat for kort :)

får se når regnet sluttet om noen måneder! da skal jeg fjærne taipen og sjekke inni der på nytt.. kan sikkert ta ett bilde også! hehe

Å pusse av eiringen samt sprute på en liten dæsj med wd40 på ledningen skulle da ikke være så farlig.. :thumbup:

Lenke til kommentar

4-5?

takk for alle morsomme svar  :)    og JA..  den boksen som var full av vann var selfølgelig kobbertråden eiret inni! - og det riktig at det ikke er bra!  men det er noe som heter så fantastisk som rens..   

7473306[/snapback]

7473783[/snapback]

Vel.. skulle jeg kuttet av ledningen så måtte jeg ha flyttet på boxen da ledningen ville blitt akkurat for kort :)

får se når regnet sluttet om noen måneder! da skal jeg fjærne taipen og sjekke inni der på nytt.. kan sikkert ta ett bilde også! hehe

Å pusse av eiringen samt sprute på en liten dæsj med wd40 på ledningen skulle da ikke være så farlig.. :thumbup:

7474793[/snapback]

husk at det er sterkstrøm det er snakk om her, nåke du tydligvis ikkje har nok kompetanse til å drive med.

når oksyderinga/eiringa er komt så langt at koperen er GRØNN er lederane ødlagt, ingen ting å diskutere.

og om du rensar endane uten isolasjon er det fortsatt oksydert inni isolasjonen, og den prosessen stoppar ikkje. om kort eller lengre tid vil kabelen vere ein stor brannfare når den er i bruk. og om det går 1A eller 16A kjem ikkje an på

einaste fornuftige alternativet er å skifte heile kabelen/alle ledningane helt til nermaste koblingspunkt (sikringsskap, koblingsboks, e.l.)

edit: og det skal du sjølvsagt overlate til ein fagperson, mest av alt pågrunn av at du ikkje har peiling på ka du utsetter deg sjøl og andre for.

Endret av Semikolon
Lenke til kommentar

4-5?

7473306[/snapback]

7473783[/snapback]

7474793[/snapback]

husk at det er sterkstrøm det er snakk om her, nåke du tydligvis ikkje har nok kompetanse til å drive med.

når oksyderinga/eiringa er komt så langt at koperen er GRØNN er lederane ødlagt, ingen ting å diskutere.

og om du rensar endane uten isolasjon er det fortsatt oksydert inni isolasjonen, og den prosessen stoppar ikkje. om kort eller lengre tid vil kabelen vere ein stor brannfare når den er i bruk. og om det går 1A eller 16A kjem ikkje an på

einaste fornuftige alternativet er å skifte heile kabelen/alle ledningane helt til nermaste koblingspunkt (sikringsskap, koblingsboks, e.l.)

edit: og det skal du sjølvsagt overlate til ein fagperson, mest av alt pågrunn av at du ikkje har peiling på ka du utsetter deg sjøl og andre for.

7477097[/snapback]

Var akkurat det jeg mente og.

man skal ikke bruke rens og slikt dritt på kabler, dem skal være helt friske for og få opptimal kontakt.

selv om dette kan bli litt penger, er det jo ingen ting i forhold til det og miste hele huset (evt. livet ditt også, evt. andre)....

Lenke til kommentar

Elektrikere er tydligvis ekstremt selvhøytidlige. Vil bare minne om at det per dags dato ikke nødvendig å inneha doktorgrad for å bli elektriker. Det er fint å være stolt av sitt yrke, men det betyr ikke automatisk at alle andre er idioter. Vær vennlig å hold moraldriten deres på et lavere nivå, alle som har lest posten er klar over at strøm kan være farlig, man kan få regresskrav om man brenner ned huset, og folk kan dø.... Nå er det ikke lenger behov for å terpe på dette.

For å oppsummere: Fiks strømnett selv -> brann -> regresskrav -> død

Lenke til kommentar

det er ingen som har sagt at alle andre er idiotar, men vi som elektrikerar har papir på at vi ikkje er idiotar når det kjem til elektrisk strøm og spenning.

forskjellen er at VISS det skjer nåke så er det forsikringsselskapet som får støyten, ikkje du som huseigar.

sammenlign det med promillekjøring. det går vanligvis bra, men når det først skjer nåke får du skylda om det var din feil eller ikkje.

og i dette tilfellet er det omtrent dømt til å gå gale.

Lenke til kommentar
Elektrikere er tydligvis ekstremt selvhøytidlige. Vil bare minne om at det per dags dato ikke nødvendig å inneha doktorgrad for å bli elektriker. Det er fint å være stolt av sitt yrke, men det betyr ikke automatisk at alle andre er idioter. Vær vennlig å hold moraldriten deres på et lavere nivå, alle som har lest posten er klar over at strøm kan være farlig, man kan få regresskrav om man brenner ned huset, og folk kan dø.... Nå er det ikke lenger behov for å terpe på dette.

For å oppsummere: Fiks strømnett selv -> brann -> regresskrav -> død

7477441[/snapback]

Dette er et åpent forum hvor alle har rett til å ytre sine meninger uten at man blir kritisert for noe som er rett i forhold til krav og forskrifter fra myndigheter.

Vennligst kutt ut slike kommentarer.

Mvh

jarmo

Lenke til kommentar
Høres ut som om det slår over fra L1/L2 til Jord inni PSU. bytt den å se hva som skjer... Annbefaler INGEN å klå på ting de ikke burde klå på... er farlig! og det er en grunn til at det kreves fagfolk!

7482962[/snapback]

Uhm.. Og jeg jeg vil anbefale å lese alle meldinger i tråden før du svarer, ikke bare første post. :thumbup:
Lenke til kommentar

Det høres ut som at alle elektrikkerne i norge er noen skikkelige smarte folk når man leser her.. MEN..

Det huset jeg bor i er 4 år gammelt, og når jeg allerede nå fikk problemer med jordfeilbryteren fordi at det lå ett par dl med vann i en utekontakt så tviler jeg på at alle av dere er like kompetente til jobben deres!

Jeg gjør det heller selv enn å risikere at huset brinner ned fordi en udugelig elektrikker kommer og setter opp kontakten feil igjen! :)

Lenke til kommentar
Høres ut som om det slår over fra L1/L2 til Jord inni PSU. bytt den å se hva som skjer... Annbefaler INGEN å klå på ting de ikke burde klå på... er farlig! og det er en grunn til at det kreves fagfolk!

7482962[/snapback]

Uhm.. Og jeg jeg vil anbefale å lese alle meldinger i tråden før du svarer, ikke bare første post. :thumbup:

7484210[/snapback]

hehe! ja enig med deg :thumbup:

Lenke til kommentar

Det er da ikke de som har svart som har satt opp stikkontakten din, du vet ikke hvor kompotente de er. Hvis installasjonen bare er 4 år er det en reklamasjons-sak. Ring elektrikeren som hadde installasjonen og forklar situasjonen.

Må henge på resten her, og si at du burde egentlig ikke koble sterkstrøm om du ikke vet godt hva du holder på med. Det går somoftest bra, men det er skikkelig kjipt om det plutselig går galt.

Lenke til kommentar

Men... en ting jeg ikke skjønner.

Scenario: Du har jobbet som elektrikker i ... tja... 20år? Og du vet derfir godt hva du driver med. Likevell har du ikke lov til å koble en kontakt på fritiden (og da tenker jeg ikke på inntektsbringende hobby som er samme som jobb, men el-regelverk).

DET er idiotisk det.

Så i teorien, må du som elektrikker med 20 års erfaring i faget, leie en fersk lærling for å montere din egen stikkontakt eller kurs? Jeg mener nå at; er man fagutdannet, så er man fagutdannet.

Lenke til kommentar

Scenario: Du har jobbet som elektrikker i ... tja... 20år? Og du vet derfir godt hva du driver med. Likevell har du ikke lov til å koble en kontakt på fritiden (og da tenker jeg ikke på inntektsbringende hobby som er samme som jobb, men el-regelverk).

DET er idiotisk det.

Så i teorien, må du som elektrikker med 20 års erfaring i faget, leie en fersk lærling for å montere din egen stikkontakt eller kurs? Jeg mener nå at; er man fagutdannet, så er man fagutdannet.

7487620[/snapback]

Det er nok noen hjørner av regelverket her hvor sikkerheten er elektrikerenes jobbsikkerhet... En (gammel) slektning av meg er el.ingeniør, han har ved en anledning tatt en test et eller et annet sted og får lov til å gjøre elektrikerarbeide for seg selv og nærmeste familie... Er han å regne som trygg eller ikke? Er det greit at man evt svir av nærmeste familie?

Men for alle oss vanlige dødelige holder det å vite hva man skal holde fingra borte fra... (Selv om det ikke er lett..)

Edit: Man skal vite at man vet hva man gjør, ikke tro at man vet, et par stykker har jo omhyggelig demonstrert i denne tråden hvor feil man kan ta da...

M.

Endret av mysjkin
Lenke til kommentar

DET er idiotisk det.

7487620[/snapback]

for at en elektriker skal ha lov til å utføre arbeid på annan manns eigendom må det vere ein installatør som er ansvalig for jobben.

installatøren har i tillegg til fagbrev andre papir som tilseier at han er kompetent til å vurdere om eit anlegg er sikkert eller ikkje.

et elektrikerfirma MÅ ha en installatør ansatt som kan stå som ansvarlig for alle jobbane montørane utfører. dette kan for eksempel vere daglig leder eller ein annan administrerande stilling i firmaet.

har du installatørpapir sjøl kan du utføre jobbar nett som du vil (selfølgelig ikkje svart etter norsk lov)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...