Fulgu Skrevet 4. desember 2006 Del Skrevet 4. desember 2006 Er vel ikke en historie men. Litt provoserende når en feit dudleif får samme karakter som en aktiv person? Denne posten er nok mer ment som *mineinlegg* 7417686[/snapback] Lærerene ser ikke etter hvor stor en person er, men hvor aktiv personen er ut i fra det de klarer å prestere. Så vist du sprang 60 meteren på 7 sekunder, og han stilte opp og sprang på 10 sekunder så viser dere samme innsats, men kravene deres blir litt forskjellige.. 7417710[/snapback] I barneskolen, greit, der gir man alle gode skussmål så lenge de prøver, men når skal man begynne å faktisk gi karakterer etter prestasjonen da? Problemene begynner om man skal ha en holdning som den Fez her presenterer i real- og kunnskapsfag. Hvor lenge kan du gi noen en karakter for å prøve å regne matte, om de ikke får det til? Ingen får seg jobb fordi de streber for å mestre oppgaven sin, du må nesten kunne den. Trykk på snapback ikonene om dere ønsker å se en opprinnelige tråden. Dette går muligens på Utdanning, men jeg synes det er mer Samfunn\Politisk relatert. Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 Personlig synes jeg det var vanskelig å gå fra "bra og ikke så bra" til karakterer. I sjette klasse krevde man ingenting. Så PANG, er alt plutselig om karakterer. Akkurat når jeg hadde blitt passe lat og begynt å drite i prestasjoner :!: Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 Jeg tror fez sikter til gymnastikk, der innsats er meget viktig, spesielt på ungdomsskolen. En toppidrettsutøver som ikke gidder en drit i timene kan fint få dårligere karakter enn.. meg. På vgs vil karakteren avgjøres av innsats/ferdighet/forbedring/samarbeidsevne og andre småting. I realfag får en karakter etter ytelse og kompetanse. Period. Lenke til kommentar
Feltherre Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 (endret) Jeg liker egentlig karaktersystemt det er enkelt og greit å forholde seg til, men føler ikke at den karakteren jeg noen ganger får er helt rett.En karakter sier ikke noe om hvor mye og bra en person har jobbet for å få den karakteren det er vel noe av det negative. En person som netopp har fått 3+ kan ha jobbet bedre enn en person som fikk en 4 i karakter. Og det er vel det som er den største svakheten til karaktersystemt. Endret 6. desember 2006 av Feltherre Lenke til kommentar
medlem-102525 Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 På skolen vår får vi ikke gymkarakterer ettersom hvor bra vi presterer det i forhold til hva de klarer å prestere, men det er nå så.. Synes ikke det skal være slik heller. Karakterene viser kompetansen, og ikke hvor flink du er i "forhold til..." De viser hva du kan og klarer. Er du musikalsk, får du bra karakter i musikk, er du flink til å springe, får du bra karakter i gym, er du god i matte får du god karakter i matte. Men alle fagene skal også være slik at det skal være mulig å jobbe seg til karakterene. Forskjellen, og det som noen kan si er "urettferdig" er at noen må jobbe mindre. Men sånne er det vel bare. Ingen kan gjøre noe med det. Lenke til kommentar
deleder Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 Jeg liker egentlig karaktersystemt det er enkelt og greit å forholde seg til, men føler ikke at den karakteren jeg noen ganger får er helt rett.En karakter sier ikke noe om hvor mye og bra en person har jobbet for å få den karakteren det er vel noe av det negative.En person som netopp har fått 3+ kan ha jobbet bedre enn en person som fikk en 4 i karakter. Og det er vel det som er den største svakheten til karaktersystemt. 7438586[/snapback] Vel, men har det så alt for mye å si? Når en er ferdig på videregående f.eks så er jo arbeidsgiver ute etter å vite hvor godt du oppnår i et fag, hva du kan. Lenke til kommentar
Feltherre Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 Jeg liker egentlig karaktersystemt det er enkelt og greit å forholde seg til, men føler ikke at den karakteren jeg noen ganger får er helt rett.En karakter sier ikke noe om hvor mye og bra en person har jobbet for å få den karakteren det er vel noe av det negative.En person som netopp har fått 3+ kan ha jobbet bedre enn en person som fikk en 4 i karakter. Og det er vel det som er den største svakheten til karaktersystemt. 7438586[/snapback] Vel, men har det så alt for mye å si? Når en er ferdig på videregående f.eks så er jo arbeidsgiver ute etter å vite hvor godt du oppnår i et fag, hva du kan. 7438693[/snapback] Selvfølgelig så har det ikke alt for mye å si men det er helt feil løsning med karakterer viss poenget er å finne ut hvor godt man jobber. Heldigvis ser en arbeidgiver på hva du kan. Lenke til kommentar
Fulgu Skrevet 7. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2006 I realfag får en karakter etter ytelse og kompetanse. Period. 7438425[/snapback] Ja, Fez sikter til gymnastikk, det jeg ikke skjønner er hvorfor karakterer skal settes på annen måte her enn ellers. En person som netopp har fått 3+ kan ha jobbet bedre enn en person som fikk en 4 i karakter.Og det er vel det som er den største svakheten til karaktersystemt. 7438586[/snapback] Er det en svakhet? Tror det er en styrke nesten. Hvem bryr seg hvor hardt du har jobbet, når resultatet du oppnår ikke står i stil, og folk til og med kan oppnå bedre med mindre arbeid? Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 I realfag får en karakter etter ytelse og kompetanse. Period. 7438425[/snapback] Ja, Fez sikter til gymnastikk, det jeg ikke skjønner er hvorfor karakterer skal settes på annen måte her enn ellers. 7444500[/snapback] Er ikke det åpenbart? Virkelig ikke? Det er fordi det er faktorer som ingen kontrollerer som har betydning for resultater. Asma osv. Dessuten handler ikke gym om hvem som er den beste i alt og hvem som kan løpe fra en Ferrari, det handler om samarbeid, innsats og humør, OG ytelse. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå