frohmage Skrevet 3. desember 2006 Del Skrevet 3. desember 2006 Går det an å lage en ext3 partisjon på en av mine harddisker fra XP? Trenger det sårt... Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 4. desember 2006 Del Skrevet 4. desember 2006 Trur ikke det finnes verktøy for det. Hvis du klarer deg med EXT2, så finnes det en windows-driver på denne siden Lenke til kommentar
theDurkan Skrevet 4. desember 2006 Del Skrevet 4. desember 2006 Fullt mulig det. Skaff deg Partition magic, så velger/oppretter du partisjonen du vil ha i ext3 og formaterer som ext3. Men hvis du vil kjøre XP på en ext3-partisjon, nei da vet jeg ikke. Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 4. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2006 Okay, takk for tips! Får kanskje prøve med PartitionMagic da, selv om det står "Supports FAT, FAT32, NTFS, and Linux ext2/Swap file systems". Altså ikke ext3.. Fs-driver-greia kan vel ikke opprette partisjoner? Lenke til kommentar
Ondskapen Skrevet 4. desember 2006 Del Skrevet 4. desember 2006 Hvis du skal innstalere Ubuntu fra live cd så gjør denne det for deg... Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 4. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2006 Jeg skal egentlig bare lage et "nest" til dyne:bolic, men det er sant, jeg kan jo bare fyre opp en ubuntu installasjon og avbryte etter partisjoneringa. Bare lurte på om det kunne gjøres fra xp.. Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 4. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2006 For F#####! Kubuntu klarer jo ikke å partisjonere ntfs-disken, og partition-magic demoen kan sef. ikke lage noen ext3-partisjon! Den tidligere ubuntu installen kunne gjøre det, men denne (som installerer fra KDE) klarer det visst ikke!? Helvete, får prøve noe annet, eller prøve hardere på det samme.. Lenke til kommentar
Ondskapen Skrevet 4. desember 2006 Del Skrevet 4. desember 2006 (endret) Jeg lagde en Ext3 partisjon på C disken min (ntfs) med Ubuntu 6,10) Live Cd så jeg vet det går... Endret 4. desember 2006 av thomas ll Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 4. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2006 Ja, det er sikkert jeg som fucker opp et eller annet, men jeg får beskjeden "Opening 'dev/hda1' as NTFS failed: Operation not supported" når jeg prøver å partisjonere. Sikker på at det går med kubuntu også? (veit at det burde gå) Finner lite om dette på nettet.. Lenke til kommentar
Ondskapen Skrevet 4. desember 2006 Del Skrevet 4. desember 2006 Har ikke prøvd kubuntu. Men du kan jo laste ned ubuntu da... Tar ikke lang tid... Lenke til kommentar
Dabola Skrevet 4. desember 2006 Del Skrevet 4. desember 2006 Forskjellen mellom Kubuntu og ubuntu er minimal. Anbefaler deg å starte opp Kubuntu som du sikkert har ein installasjons-CD klar (dersom du skal installere), åpne ein av menyane øvst på skrivebordet og velge >Partition. Altså ikkje klikke "installere" som er eit av dei to ikona på skrivebordet. Årsaken er at du då får "fullversjonen" av Geparted, ein ok programvare som du finn gode manualer for å få laga ext3-partisjoner. Lenke til kommentar
Dabola Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 Gløymde å ta med ei kobling til GParted hjå Sourceforge: http://gparted.sourceforge.net/screenshots.php I venstre margen finn du koblinga til "LIVE CD" - kor du kan laste ned, brenne CD og starte opp med CD'n og du har GParted klar. Til slutt; nei, det går ikkje å få definert ext3 partisjoner med Windows. Lenke til kommentar
theDurkan Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 Noen som er litt for raske ute med bastante meninger. Åpnet nettop Partition Magic, høyreklikket på den ene partisjonen min, valgte Format, og sannelig fikk jeg ikke valget mellom å formatere den i NTFS, ext2 OG ext3. Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 5. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2006 Forskjellen mellom Kubuntu og ubuntu er minimal. Anbefaler deg å starte opp Kubuntu som du sikkert har ein installasjons-CD klar (dersom du skal installere), åpne ein av menyane øvst på skrivebordet og velge >Partition. Altså ikkje klikke "installere" som er eit av dei to ikona på skrivebordet. Årsaken er at du då får "fullversjonen" av Geparted, ein ok programvare som du finn gode manualer for å få laga ext3-partisjoner. 7426788[/snapback] Takk for alle tips, også det siste ang. Partition Magic. Det som funka til slutt var QTParted som følger med Kubuntu (GParted følger med Ubuntu). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå