Gå til innhold

bruksanvisning til nikon

Anbefalte innlegg

Er det noen som aner hvor man kan skaffe seg en norsk bruksanvisning på et nikonkamra Nikon D 200?

Jeg har vært inne på nikon sine sider, men finner ikke noe norsk Bruksanvisning der. Håper noen vet noe om dette.

:love:

Endret av kattesiri
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Han ville ha norsk bruksanvisning, ikkje engelsk... Engelsk kan ein få frå sidene til Nikon, andre språk kan ein bestille frå forhandlar:

http://nikoneurope-no.custhelp.com/cgi-bin...li=&p_topview=1[/url]']http://nikoneurope-no.custhelp.com/cgi-bin...li=&p_topview=1 ]Engelske brukersanvisningerr:

Du må logge deg på for å vise en fullstendig liste over bruksanvisninger. Hvis du klikker på denne koblingen, vises de sist utgitte bruksanvisningene øverst. Du kan redusere søketreffene ved å velge et produkt i rullegardinlistene for produkt og deretter klikke på søkeknappen. Hvis du må opprette en ny konto for å logge deg på, klikker du her.

Bruksanvisninger på andre språk:

Bruksanvisninger på fransk og tysk er tilgjengelige fra andre nettsteder. Tilgjengeligheten av bruksanvisninger på andre språk er begrenset på grunn av problemer i forbindelse med det grå markedet. Klikk her hvis du vil ha mer informasjon om det grå markedet.

Hvis du vil ha en papirkopi av en bruksanvisning eller en bruksanvisning på et annet språk, kan du kontakte ditt lokale Nikon-kontor. Det kan hende at bruksanvisningen du vil ha ikke er tilgjengelig, siden Nikon-kontorene ikke har bruksanvisninger for alle produktene tilgjengelige på alle språk. Hvis du ikke får tak i ønsket bruksanvisning fra ditt lokale Nikon-kontor, Klikk her for å få mer informasjon.

Endret av incanus
Lenke til kommentar
Jeg vil anbefale deg å prøve noe som heter "Google".

Man kan visstnok finne hva det skal være der om man bare bruker noen halvintelligente søkeord.

Jeg fant iallefall DETTE da jeg søkte på "Nikon D70 user manual"

7418690[/snapback]

Takk for svar. joda, har vært å gorgla litt, men finner kun noe engelske greier...

Lenke til kommentar
Han ville ha norsk bruksanvisning, ikkje engelsk... Engelsk kan ein få frå sidene til Nikon, andre språk kan ein bestille frå forhandlar:
http://nikoneurope-no.custhelp.com/cgi-bin...li=&p_topview=1[/url]]http://nikoneurope-no.custhelp.com/cgi-bin...li=&p_topview=1 ]Engelske brukersanvisningerr:

Du må logge deg på for å vise en fullstendig liste over bruksanvisninger. Hvis du klikker på denne koblingen, vises de sist utgitte bruksanvisningene øverst. Du kan redusere søketreffene ved å velge et produkt i rullegardinlistene for produkt og deretter klikke på søkeknappen. Hvis du må opprette en ny konto for å logge deg på, klikker du her.

Bruksanvisninger på andre språk:

Bruksanvisninger på fransk og tysk er tilgjengelige fra andre nettsteder. Tilgjengeligheten av bruksanvisninger på andre språk er begrenset på grunn av problemer i forbindelse med det grå markedet. Klikk her hvis du vil ha mer informasjon om det grå markedet.

Hvis du vil ha en papirkopi av en bruksanvisning eller en bruksanvisning på et annet språk, kan du kontakte ditt lokale Nikon-kontor. Det kan hende at bruksanvisningen du vil ha ikke er tilgjengelig, siden Nikon-kontorene ikke har bruksanvisninger for alle produktene tilgjengelige på alle språk. Hvis du ikke får tak i ønsket bruksanvisning fra ditt lokale Nikon-kontor, Klikk her for å få mer informasjon.

7418710[/snapback]

Hei,. takk for svar. Ja, jeg har vært inne på Nikon og logget inn. Men desverre var det nok ikke bruksanvisninger på norsk der. Får prøve å kontakte Nokon i Norge for å høre hva de kan tilby...

Har søke masse på nettet. Hadde vel håpet at noen her hadde en pdf utgave av noe sånt...Men men... :blush:

Lenke til kommentar
Hm, mon tro om ingen, ingen i verden har liggende en utgave av bruksanvisning, spesielt den til D 200 på norsk....Sukk!

Seriøst? Skulle ikke tro den skulle være så vanskelig å finne.

Dårlig av Nikon å ikke ha denslags liggende.

7418893[/snapback]

Har sendt forespørsel om dette til nikon. Blir spennende å høre om dette finnes og om jeg kan få tilsendt dette eller kjøpe noe sånt hos dem...

:roll:

Lenke til kommentar
Joda,  hører fra Nikon idag at de har norsk bruksanvisning, men det koster 500 kroner pr bruksanvisning + frakt pr kamera. Så dyrt er det å få en forståelig bruksanvisning for å lære seg Nikons finesser slik at man slipper leite seg ihjel for å finne noe.

:(

7421939[/snapback]

Man burde kunne hente og laste ned norske bruksanvisninger via en pdf-fil eller ett eller annet sted gratis på serveren deres. Dette gjør jo også at brukerlysten også øker av interesse hvis flere bruker nikon og kan sette seg inn i hvordan kameraene funker. En annen sak er jo at også folk som enda ikke har kjøpt utstyr kunne få lastet ned en bruksanvisning for å se om de likte det de så, for å lære og sette seg inn i menyer og funksjoner i kameraet.

7421972[/snapback]

Jaja, da er vi tilbake til temaet jeg var inne på for et par mnd. siden, manglende bruksanvisninger/aller helst menyer, på norsk angående Nikon. Jeg skal ikke yppe til strid, det ønsker jeg på ingen måte, men jeg opplever at jeg ikke hadde helt feil i min reaksjon på manglende forståelse fra Nikon's side hva angår "respekt" for "Lille Norge"(språket) og den svært store og engasjerte tilhengerskare av Nikon-tilhengere som er i Norge. Jeg har ingen problemer med å forstå at Nikon er en av enerne i dslr-kamera, men likevel.....Dette at de ikke "kjører" norsk tror jeg de taper på. Jeg er glad for at "kattesiri" kommer på scenen..............det er å håpe at Nikon skjerper seg. Gjør de de så er det få barrierer igjen.

Endret av allanalda
Lenke til kommentar

Jeg er ikke klar over at dette temaet er diskutert før, men så har jeg ikke vært aktiv her heller. Men jeg synes det er synd at et produkt som Nikon ikke har bruksanvisninger på Norsk lett tilgjengelig og ikke minst gratis. Også folk som ikke har kamera bør jo få tak i dette hvis de ønsker å sette seg inn i funksjoner ved kameraet og vurdere kjøp...

Endret av kattesiri
Lenke til kommentar

Det var dette med Norsk og EU modell igjen. Hvis du kjøper norsk modell får du en trykt norsk bruksanvisning, kjøper du EU modell får du ikke det. Nikon Norge vil helst at du skal kjøpe en Norsk modell derfor finnes det ikke pdf-versjon av den norske bruksanvisningen tilgjengelig.

Det kan ikke gjentas for ofte, hvis Norsk bruksanvisning er viktig for deg må du passe på at du kjøper en Norsk modell og ikke EU modell. De fleste seriøse fotoforretninger selger Norsk modell og det samme gjør de fleste nettbutikker, men her må du passe på.

Lenke til kommentar
Det var dette med Norsk og EU modell igjen. Hvis du kjøper norsk modell får du en trykt norsk bruksanvisning, kjøper du EU modell får du ikke det. Nikon Norge vil helst at du skal kjøpe en Norsk modell derfor finnes det ikke pdf-versjon av den norske bruksanvisningen tilgjengelig.

Det kan ikke gjentas for ofte, hvis Norsk bruksanvisning er viktig for deg må du passe på at du kjøper en Norsk modell og ikke EU modell. De fleste seriøse fotoforretninger selger Norsk modell og det samme gjør de fleste nettbutikker, men her må du passe på.

7426684[/snapback]

Jeg var ikke klar over at en del av "hemmeligheten" lå her, kjøp av EU-model kontra Norsk model med hensyn til papirutgave av bruksanvisning. Så er nå den delen av problemet oppklart.

Lenke til kommentar

Synes at Nikon skal være Nikon uansett hvor man kjøper produktet. Fordi jeg synes at et registrert produktnavn som er kjent burde være kundevennlig.

Dette med å få utlevert en bruksanvisning uansett om det dreier seg om kamera eller vaskemaskiner eller noe annet burde da være av produsentens interesse fordi det skaper trygghet, brukersikkerhet og forståelse for et produkt.

Endret av kattesiri
Lenke til kommentar
Dette med å få utlevert en bruksanvisning uansett om det dreier seg om kamera eller vaskemaskiner eller noe annet burde da være av produsentens interesse fordi det skaper trygghet, brukersikkerhet og forståelse for et produkt.

Jeg er helt enig med deg! Nikons forsøk på å stoppe gråimport er paranoide og rammer alle, også kunder som har kjøpt norske modeller. Da tenker jeg på dette med at de i mange land nekter å gjøre service på apparater som er gråimport (selv betalt service!).

Lenke til kommentar

Hvordan rammer de kunder som har kjøpt norske modeller? Vi er da vel ikke berørt på noen som helst måte av at de ikke godtar betalt reparasjon av gråimporterte produkter..?

Selv har jeg planer om å kjøpe optikk fra utlandet i løpet av tiden som kommer, men er da også klar over at jeg trolig må returnere produktene til kjøpslandet dersom jeg får behov for reparasjon på dem (eller jeg må i verste fall bare finne meg i å avskrive dem fullstendig).

Var det ikke med noen bruksanvisning på kameraene dine i det hele tatt? Isåfall ville jeg tatt kontakt med selger for å få skaffet dette om jeg var deg.

Om du har kjøpt kamera i utlandet synes jeg ikke det er urimelig at du må betale for å få tak i en norsk manual. Dette var jeg forøvrig nødt til å gjøre for å få norsk instruksjonsbok til min tyskimporterte bil også...

Om du ikke har noe problem med engelsk språk kan du evt. vurdere å kjøpe Thom Hogan's guide til Nikon D200. Denne skal vistnok være mye bedre enn den medfølgende bruksanvisningen. Jeg har desverre ikke rukket å lese min enda, men ser frem til å få mer utfyllende informasjon enn det den medfølgende manualen har å by på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...