x871kx6167ss7 Skrevet 3. desember 2006 Del Skrevet 3. desember 2006 Hei Jeg har en PC med windows som er instalert på en ide-hdd. Også har jeg en SATA150 på 200GB som jeg har brukt en god stund nå. Så bestemte jeg meg for å kjøpe en ny hdd. Valget falt på en: Hitachi Deskstar T7K250 250 GB SATA Hovedkortet jeg bruker en et K8X800 ProII(V2.0). Dersom jeg stiller satakontrolleren som "IDE" vil PCen henge seg når den søker etter enheter under oppstarten. Setter jeg satakontrolleren som "RAID" vil den bare vise "no disc detected" under oppstarten og jeg finner den ikke i windows. Jeg har prøvd med to forskjellige kabler og i begge portene på hk. Med og uten den gammle disken. Samme skjer uansett. Jeg har resatt bios også. Det er ingen jumpers på harddisken jeg kan endre på. Er det noen som har en idé om hvor problemet kan være? -Blackslash Lenke til kommentar
Caze Skrevet 4. desember 2006 Del Skrevet 4. desember 2006 (endret) Først og fremst skal kontrolleren stå til å kjøre i IDE-modus, ikke i RAID, dersom du skal kjøre den alene. I denne artikkelen: http://www.hardware.no/tester/harddisk/sto...ddisker/22139/5 står det at disken er satt opp med standard overføringshastighet på 150Gb/s (og det skal jo være greit, siden hovedkortet ditt ikke støtter 300Gb/s), og at de måtte bruke noe som het "Feature Tool" (som linkes til i artikkelen). Kanskje dette verktøyet, eller dokumentasjonen om det kan hjelpe deg på vei. Endret 4. desember 2006 av Caze Lenke til kommentar
x871kx6167ss7 Skrevet 4. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2006 Takker, får prøve litt senere idag når jeg får tid Lenke til kommentar
Caze Skrevet 4. desember 2006 Del Skrevet 4. desember 2006 Sjekk også om du har siste versjon av BIOS til hovedkortet. Hvis ikke, burde du prøve en oppgradering. Lenke til kommentar
x871kx6167ss7 Skrevet 4. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2006 Nå oppdaterte jeg til siste versjon av BIOSen. Det hjalp ikke. Den eneste forskjellen er at den nå sier "Your harddisk may have a problem" når jeg starter PCen. Den henger seg enda når den leter etter devices. Jeg får ikke startet Feature Tool når sata står i IDEmodus, siden den stopper opp. Når jeg stiller inn i RAID får jeg startet Feature Tool. Når den søker finner den ikke den nye harddisken. Neste blir vel da å få prøvd harddisken i en annen sin PC og se om den virker der. Hvis ikke kan jeg vel regne med at den er ødelagt? Lenke til kommentar
Digitalis Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 Nå oppdaterte jeg til siste versjon av BIOSen. Det hjalp ikke. Den eneste forskjellen er at den nå sier "Your harddisk may have a problem" når jeg starter PCen. Den henger seg enda når den leter etter devices. Jeg får ikke startet Feature Tool når sata står i IDEmodus, siden den stopper opp. Når jeg stiller inn i RAID får jeg startet Feature Tool. Når den søker finner den ikke den nye harddisken. Neste blir vel da å få prøvd harddisken i en annen sin PC og se om den virker der. Hvis ikke kan jeg vel regne med at den er ødelagt? 7422932[/snapback] Hei! Start pcen uten strøm på den vanskelige disken. Kjør igang som vanlig og start toolprogrammet. Sett på strømen til disken når du er igang. Er en del problemer med dette når hovedkortet har SATA 300 og diskene er Sata 150. Står noe om det i bruksanvisningen til både hovedkort og disk. Har du Windows XP skal det kunne ordne seg. Virker ikke med ME / 2000. Lenke til kommentar
Caze Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 Nå oppdaterte jeg til siste versjon av BIOSen. Det hjalp ikke. Den eneste forskjellen er at den nå sier "Your harddisk may have a problem" når jeg starter PCen. Den henger seg enda når den leter etter devices. Jeg får ikke startet Feature Tool når sata står i IDEmodus, siden den stopper opp. Når jeg stiller inn i RAID får jeg startet Feature Tool. Når den søker finner den ikke den nye harddisken. Neste blir vel da å få prøvd harddisken i en annen sin PC og se om den virker der. Hvis ikke kan jeg vel regne med at den er ødelagt? 7422932[/snapback] Hei! Start pcen uten strøm på den vanskelige disken. Kjør igang som vanlig og start toolprogrammet. Sett på strømen til disken når du er igang. Er en del problemer med dette når hovedkortet har SATA 300 og diskene er Sata 150. Står noe om det i bruksanvisningen til både hovedkort og disk. Har du Windows XP skal det kunne ordne seg. Virker ikke med ME / 2000. 7433428[/snapback] Hovedkortet støtter kun SATA150. Det å prøve disken i en annen maskin er en god ide. Lenke til kommentar
x871kx6167ss7 Skrevet 7. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2006 Har prøvd den i en annen maskin. Fikk et annet feilsymptom der. Men virker enda ikke. PCen fant den, men greide ikke å formatere den. Quick test på harddisken sa den virket. "Lang" test bare hang seg... Er på vei tilbake der jeg kjøpte den nå Lenke til kommentar
Caze Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 Har prøvd den i en annen maskin. Fikk et annet feilsymptom der. Men virker enda ikke. PCen fant den, men greide ikke å formatere den. Quick test på harddisken sa den virket. "Lang" test bare hang seg... Er på vei tilbake der jeg kjøpte den nå 7450746[/snapback] Best det ja Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå