nessen Skrevet 3. desember 2006 Del Skrevet 3. desember 2006 Nå trenger eg VIRKELIG hjelp her! Har Highpoint 1820 kort, 2 stk. På kvart kort har eg 8 stk 400gb disker i Raid5. Idag: Maskin gjekk i svart skjerm.Slo av og slo på. Når maskina starta opp igjen så fann den fint det første raid 5, men når biosen på kortet søkte etter det andre raid 5 så fann den kun dei 4 første diskene, og fekk melding om at raidet var skada. Når eg gjekk på lista over "device" så fann den alle 8 diskene, men kun 4 første i lista på RAIDET. Slo av og prøve forskjellige ting: Når eg kobla ut disk 1-4 så fann biosen på kortet diskene 5-8. (og motsatt). Når eg kobla inn 1 disk fra 1-4 så forsvann alle på 5-8. Prøvde eit anna kort, nøyaktig samme feil her. Bytta strømfosyning: Samme feil. Kobla inn igjen alle 8 diskene. Starta Windows. På Softwaren til kortet så fekk eg beskjed om at den hadde funne 2 skada raid. Begge raida heitte det samme, og namnet er likt det raidet som er skada. Når eg gjekk på oversikten over raid og disker så stod raidet der, men også der var det delt i to, diskene 1-4 på eine, og 5-8 på andre. Var ikkje mulig å reparere raidet. Eineste muligheten programmet gav var å slette heile driten..... Er LITT krise dette, for disken var nesten FULLE av ting som eg IKKJE har backup av, (min tosk...) Håper virkelig nokon genier har eit råd eller to til meg..Har prøvd alt eg kjem på, så nå stoler eg på dere:) Lenke til kommentar
afoelges Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 Høres ikke hyggelig ut dette - har du kommet nærmere en løsning? Det finnes verktøy laget for å redde raid5 som har gått ned, men det koster litt penger. Eks http://www.recoveryourdata.com/raidinfo-5.php til 1000$ som muligens kunne gjøre jobben. Mulig at http://www.unformat-unerase.com/#2 til mye mindre penger også kan fungere, ser ut som det finnes funksjonalitet til å behandle skadede raid. Lykke til! Lenke til kommentar
nessen Skrevet 6. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2006 Hei Har gjett opp..Gidder ikkje betale så masse... Har HELDIGVIS nokre gamle 200gb disker som eg brukte tidligere før eg satte opp raidet, så eg har fått tak i vertfall ein del av dataen som blei borte, men alt det nye mangla:( Men nå har vertfall EG lert...BACKUP minst en gang i veka! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå