Gå til innhold

ER det disken som er mongo, eller er det noe annet

JKJK

Anbefalte innlegg

hm.. interesting!

Fikk i går ny disk, og da ble problemene enda værre (WD 500GB RE2). Får nå beskjed om at kontrolleren har "out of date firmware". Både med ny disk, og uten den nye disken tilkoblet. Dette med påfølgende "pagineringsfeilmelding". Det er IKKE diskene det er noe galt med (for har fått feilen på 3 disker nå) det er noe annet! Men FÅGLARNA vet hva!

Se vedlegg for screenshots. Har nyeste bios (selv om den gjerne kunne vært nyere), nyeste drivere, osv. Har sendt mail til epox om saken for å forhåpentligvis få litt hjelp der.

1.bmp

2.bmp

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

heh... epox sendte meg et dårlig (både teknisk og engelsk) svar... litt vanskelig å skjønne hva som menes i begynnelsen her:

Dear Sir / Madam

We are no this hard drive for issue check,the board only support sata

1 150MBps bandwidth control,please try to check your hard drive jumper set

and update the driver for issue check.

http://www.siliconimage.com/support/suppor...&ctid=2&osid=4&

Thank you for your interest in EPoX products and contacting our support

department. If you reply ensure to include all previous E-mail text. It will

prevent unnecessary delays and guarantee the fastest possible response.

Best Regards,

... har skrevet tilbake, så blir spennende å se hva resultatet blir. Det virker som at dette er et kjent problem med Nvidia/SIL chipset.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Well...Jeg har fortsatt ikke turd å dele fra den aktuelle disken ennå, og jeg har siste bios installert for mitt hk. To ganger siste uken har jeg fått korrupte dir's som må ordnes med chkdsk, og denne gangen er det på systemdisken som er native sata1. Hiver snart det gamle rukkelet ut vinduet, uten å åpne vinduet først.

Lenke til kommentar

Hårek, dette er ikke problemet her.

Studion: Den siste disken (altså nr. 3, en "eldre" WD sata 200GB) som jeg fikk korrupsjon på og masse feilmeldinger, ble grei etter en laaaang runde med chkdsk over natten. Ingen feilmeldinger i etterkant, men chkdsk klødde seg hardt i hodet da det sto "mbr not writeable" ...eller noe sånt. Disken fungerer forsåvidt greit nå, men har ikke fått liv i den nye 500gigern enda.

Har lest mye på nettet om dette, og det virker som det er et problem som går igjen hos mange, og det eneste jeg har klart å finne som fellesnevner hittil er muligens Nforce chipset kombinert med Silicon image kontroller. Abit laget visstnok en biosoppdatering på sitt NF7-S kort for dette som var ganske interessant. Skal se om jeg finner igjen den infoen når jeg kommer hjem.

Lenke til kommentar

Abit has released a new BIOS that should solve Serial ATA data corruption problems in NF7-S motherboards. Its compile date is 5/13/2003 so be extra careful and only give it a try if you are affected by this issue, if something goes wrong our most recent article about IOSS' Bios Saviour will definitely come handy.

Please use AWDFLASH 8.23D or later to update NF7 series BIOS. With incorrect AWDFLASH version, the GUID will be erased, and leads to IEEE1394 peer to peer function failed. AWDFLASH 8.23K is included in this BIOS package.

1. Fixed CPU temperature too high issue.

2. Raised highest CPU FSB up to 300 MHz for "user define mode" in SoftMenu.

3. .Fixed SATA RAID-0 data corruption issue by adding a new option "EXT-P2P's Discard Time" in "integrated Peripherals". The default setting is "3.8 us". Please change it to "30 us"; which is recommended by NVidia. In case the problem is still there, try "1 ms" please.

4. BIOS Compile Date: 5/13/2003

Lenke til kommentar
Konklusjon; S-ATA suger som nedlastningsdisk.

Jeg har også en død S-ATA 300 disk liggende, og jeg brukte den som nedlastningsdisk.

Jeg skal uansett levere inn min på garanti.

S-ATA er egentlig noe piss, selv om det er det eneste verdt å kjøpe for tiden.

Dårlige kontakter, og langt ifra så stabile som de gamle IDE diskene.

Har fortsatt gamle IDE disker på 10-500MB liggende som virker like godt enda :p (ikke at de brukes så mye for tiden heller da)

Har foresten en tråd om feilen med min disk.

Er ganske mye av det samme.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=662831&hl

7425781[/snapback]

Pfff, jeg har 2 SATA disker på 300 gb som er brukt som nedlastingsdisker. (torrent, emule, +++++) Aldri vært et problem med dem. Litt for lett konklusjon det der synes jeg.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Kan etter mnd-vis med testing nesten garantere at problemet forårsakes av samtidig bruk av DC++ og utorrent. Kan det ha noe med måten de to programmene håndterer og organiserer filsystemet på? Uansett, har ikke opplevd dette f**skapet etter at jeg kuttet ut DC++ til fordel for utorrent :!:

Lenke til kommentar

den gamle versjonen av seatools rapporterer Alltid om feil i filsystemet etter hva jeg kan se, selv om dette ikke er tilfelle. da mener jeg har jeg har brukt dette på godt over 50 disker, og alle har rapportert feil i filsystemet, selv om det ikke har vært noe feil der.

den finner hele diskstørrelsen i BIOS anntar jeg?

edit: hehe, så først nå at denne tråden hadde fått en ganske fin alder... :p

Endret av Jannis-15
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

joda... gammel tråd, men fortsatt høyaktuell.

Det som sies om utorrent og dc++ kan godt ha noe for seg! Jeg kjørte både emule, utorrent og dc++ på samme disk.

Beta biosen jeg fikk av epox endret desverre ikke på en dritt! Jeg løste det hele med å sette inn den nye disken min i filserveren og laste direkte til den der via en nettverksstasjon og det fungerer som bare det!

Heretter tror jeg nesten jeg skal endre strategi, og heller ha ferrest mulig disker i arbeidsstasjonen min, og heller ha en feit filserver.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
joda... gammel tråd, men fortsatt høyaktuell.

Det som sies om utorrent og dc++ kan godt ha noe for seg! Jeg kjørte både emule, utorrent og dc++ på samme disk.

Beta biosen jeg fikk av epox endret dessverre ikke på en dritt! Jeg løste det hele med å sette inn den nye disken min i filserveren og laste direkte til den der via en nettverksstasjon og det fungerer som bare det!

Heretter tror jeg nesten jeg skal endre strategi, og heller ha ferrest mulig disker i arbeidsstasjonen min, og heller ha en feit filserver.

Jeg kan bekrefte at i mitt tilfelle er det kominasjonen .torrent-clients og DC++. Programmene behandler filsystemet på diskene annerledes, argo øker probleme for hver gang til det blir totalt krasj. Dette uten at jeg kan gi noe mer eksakt beskrivelse av problemet rent teknisk, men mnd med feilsøking slår ikke feil. Bruker nå programmene på forskjellige maskiner - problem gone.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...