Gå til innhold

ER det disken som er mongo, eller er det noe annet

JKJK

Anbefalte innlegg

Hei

Sliter med at disken jeg laster ned på (WD 2000JB-00GAV0 ... står det i disk management) stadig vekk får feilmeldinger i event loggen om at NTFS filsystemet er korrupg og totalt ubrukelig. Får så en overhøffelig beskjed om å kjøre fdisk /i ... noe som resulterer i at omtrent alle filene på disken blir korrupt. Hver gang jeg får denne feilmeldingen så merker jeg det først med at jeg ikk får "tilgang" til enkelte filer eller mapper.

Ser at det egentlig skal være en 200gig'er, men den blir i windows kun oppdaget som 131096MB. Er dette normalt? Vet at "200gig ikke nødvendigvis er 200gig#, men så stor forskjell?

Finner ikke noen sektorfeil eller noe sånt på disken. Har formatert disken mange ganger, men om sider får jeg samme feil hver gang. Og dette begynner jeg å bli JÆVLIG LEI AV (ja, skriver dette i hylsinne).

Vet at WD hadde et par kalkuner i lomma med denne serien så dette er forsåvidt ikke noen overraskelse, men dog.

Før jeg kjøper ny disk må jeg være 100&% sikker på at det er selve disken som er mongo, og ikke noe annet. Har en mistanke om at det kan være torrent nedlastinga som gjør filsystemet mongo... kan dette ha noe forankring i den virkelige verden?

Tenker spesielt på dette når jeg leser følgende på MS sine sider:

I/O requests issued by the file system to the disk subsystem might not have been completed successfully.

Takker for svar... gjerne asap, da jeg er såååååå: <-> nært til å bestille ny disk.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ser at det egentlig skal være en 200gig'er, men den blir i windows kun oppdaget som 131096MB.

7417927[/snapback]

Det er ikke disken det er noe galt med. Problemet er at du ikke har 48-bit LBA. Vanligvis forårsaket av manglende oppdateringer.

Får du virkelig beskjed om å kjøre fdisk i XP? Det ville vært utrolig rart.

"... beskjed om å kjøre fdisk /i ..."

Lenke til kommentar

kjørte inn den reg key'en for sikkerhetsskyld, og da var plutselig partisjonen på disken tom... (men fortsatt like stor). Dette lukter det negativt av. Har uansett bestilt meg ny disk, men hadde vært fint å funnet ut noe mer om saken.

Lenke til kommentar
ja... chkdsk. Men ang 48bit lba... min 250gb blir jo detektert som overkant av 238gb, så da kan d vel ikke være det som er problemet?

7422146[/snapback]

Jo, det kan det så absolutt. Du har fått laget en partisjon på 238GB på ett eller annet vis, men det kan ikke være med den Windows'en som sier at disken er 131096MB?

Manglende støtte for 48-bit LBA har mange ulike symptomer.

Lenke til kommentar

men nå har jeg kjørt inn patchen, og disken er like stor i disk manager...

Jeg har 2x 200GB og 1x 250GB, 1x WD 40GB og 1x Raptor 36GB.

Den andre 200GB disken er jo ok (186GB i min datamaskin...stemmer ikke dette?) og 250gigern er jo også ok. Er faktisk ganske usikker på hvor stor den disken egentlig skal være, men navnet tilsier jo at det skal være en 200GB?

Er ikke sikker på hvilken av diskene som er hvem i device manager, men tror det er den jeg har markert rødt (se vedlegg)... orker ikke å åpne og se før jeg får nydisken :p

post-6583-1165253425_thumb.png

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Ikke lett å se hva som er hva, du viser jo bare litt.

Du har nødvendigvis noen PATA og noen SATA disker? Du må regne med at de oppfører seg ulikt. En 200GB SATA kan være OK uten patcher, mens en 200GB PATA vil få problemer.

Den som er merket SCSI er antagelig SATA.

Lenke til kommentar

StudioN: Jo. Den er nedlastingsdisk. DC++, torrent (µTorrent) og emule. Har mistenkt dette selv. Men kanskje du kan forklare hvorfor dette er et problem, og hvordan jeg kan unngå problemet (uten å slutte å laste ned såklart)

Hvis man ikke kan laste ned til en disk, hva skal man så gjøre? Da kan jeg jo liksågodt si opp adsl abbonementet og selge pc'n :cry::cry:

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
StudioN: Jo. Den er nedlastingsdisk. DC++, torrent (µTorrent) og emule. Har mistenkt dette selv. Men kanskje du kan forklare hvorfor dette er et problem, og hvordan jeg kan unngå problemet (uten å slutte å laste ned såklart)

Er det en sata2-disk? Jeg kjøpte en 320GB Seagate Sata2 disk for nedlasting osv til min gamle SocketA PC. HK er Abit NF7S v.2 (bruker SiliconImage 3112 drivere for sata-diskene). HK skal støtte sata2-disker som er bakoverkompatible med "sata1" ved hjelp av jumpersettings på disken. Poenget er: Jeg får korrupt filsystem på den nye sata2-disken når DC++ "hasher" filene mine. WinXP kjører CHKDSK hver gang maskinen starter på nytt og finner masse feil som den reparerer. I tillegg (dette kan være tilfeldigheter/kombinasjon med virus?) virker det også som problemet "spiser" seg over til de andre diskene mine, inkludert systemdisken, hvor xp er installert. Flere og flere programmer (.exe-filer) slutter å virke og til slutt er filsystemet så skadet at xp ikke booter lenger. Grunnen til at jeg mener alt dette henger sammen er fordi jeg har formatert 5 ganger og problemet oppstår KUN fra det øyeblikket jeg deler filer fra sata2-disken. Siste gangen jeg formaterte slo det meg at det måtte være "hashingen" til DC++. Nå deler jeg kun filer fra den gode, gamle IDE-disken, og problemet er som sunket i jorden. Forstå det den som kan. Har også prøvd RevConnect, et alternativ til DC++, og samme problemet skjer igjen. Kan være det ligger noe i det du fant på microsoft sine sider, om I/O requests osv. Gi gjerne en tilbakemelding om du skulle komme til samme konklusjon som meg om at det har sammenheng med DC++ og "hashing", eller har andre svar på denne dritten.

Endret av StudioN
Lenke til kommentar

hm.. nei, det er en sata1 disk. Aner ikke hvordan jeg skal få løst dette. Blir så jeg tar nydisken som lagringsplass, og en av de andre diskene til nedlastingsdisk (surt å måtte miste 500GB med data pga fildelingsprogram).

Faen, dette må vi finne ut av.

Edit: kom til å tenke på en ting

Siden sist jeg byttet minnebrikker har jeg ikke fått systemet stabilt (memtest86 viser feil), men har ikke klart å engasjere meg til å gjøre noe med det enda. Dette resulterer innimellom i en fin blåskjerm som stort sett legger skylda på tcpip.sys (selv om jeg tror akurat tcpip.sys er uskyldig her). Hvis blåskjermen oppstår i det jeg kjører mange nedlastingsprogram samtidig, kan jo dette sikkert skape stoooore problemer. Når dette igjen skjer opptil flere ganger i måneden, kan jo dette være en utløsende faktor for korrupt filsystem?

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Konklusjon; S-ATA suger som nedlastningsdisk.

Jeg har også en død S-ATA 300 disk liggende, og jeg brukte den som nedlastningsdisk.

Jeg skal uansett levere inn min på garanti.

S-ATA er egentlig noe piss, selv om det er det eneste verdt å kjøpe for tiden.

Dårlige kontakter, og langt ifra så stabile som de gamle IDE diskene.

Har fortsatt gamle IDE disker på 10-500MB liggende som virker like godt enda :p (ikke at de brukes så mye for tiden heller da)

Har foresten en tråd om feilen med min disk.

Er ganske mye av det samme.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=662831&hl

Endret av Steina
Lenke til kommentar

Hmm...Har nettop lest igjennom tråden din. Skal prøve å få flyttet filene mine over på en annen disk for å formatere. Poster igjen når det er gjort. Har en mappe på disken med 90gb+ med karaoke-filer som det tar evigheter å komme inni OG utav igjen. Kan være noe muffens med sektorene der, ja.

[EDIT] Bør vel nevnes at Seagate Tools ikke fant noen fysiske feil på disken etter grundig sjekk, men at filsystemet inneholdt feil som burde rettes, men ifølge CHKDSK så er alt i skjønneste orden. Fordømte greier.

Endret av StudioN
Lenke til kommentar

Litt OT men en oppfølging til "feilsøkingen" i forrige post: Tømte disken og formaterte. Kjørte CHKDSK med søk etter sektorfeil, alt ok. Prøvde HDTune, alt ok der også. Flyttet filene tilbake til disken, inkludert karaoke-mappen, fortsatt like treig. Slettet alle filene i prefetch-mappen, og vips så er tregheten borte. Tøm prefetch-mappen ved å klikke Start-Kjør. Skriv C:\Windows\Prefetch i boksen og klikk Ok. Trykk Ctrl+A på tastaturet og trykk Delete-knappen. Har ennå ikke turd å dele fra disken. Gidder ikke styre mer med det ennå selv om jeg har image av installasjonen, er drittlei og trenger å bruke maskinen til viktigere ting. :xmas:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...