orbryn Skrevet 3. desember 2006 Del Skrevet 3. desember 2006 Jeg er nybegynner med linux. Når jeg legger inn programmer vha terminalen kan jeg finne en guide som ber meg skrive inn følgende (eks): sudo apt-get install flashplugin-nonfree sudo update-flashplugin Skal jeg da skrive inn første linje, så trykke enter(velge å utføre kommandoen) og deretter skrive inn neste linje og enter igjen? Eller kan jeg skrive inn begge linjene før jeg utfører kommandoen? Har ikke funnet ut hvordan man eventuelt kan sette linjeskift uten at kommandoen utføres! Takk for all hjelp Lenke til kommentar
zeltex Skrevet 3. desember 2006 Del Skrevet 3. desember 2006 jeg bruker &&, som da blir sudo apt-get install flash && sudo update-flash som rett og slett betyr, gjør først den ene, så det andre, og tredje osv til uendelig. Lenke til kommentar
sim Skrevet 3. desember 2006 Del Skrevet 3. desember 2006 At de står på forskjellige linjer i en guide kan som oftes tolkes som at det er separate kommandoer. Du kjører da hver kommando for seg. Du kan eventuelt som zeltex sier sette «&&» mellom kommandoene. Dette har akkurat samme effekt bortsett fra de slipper å trykke enter for å kjøre neste kommando. Lenke til kommentar
orbryn Skrevet 3. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2006 ok. smart med &&-kommandoen. jeg lærer noe hver dag. Meget positivt overrasket av linux (ubuntu) og ikke minst all informasjon en kan få dersom en lurer på noe! Spennende! Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 3. desember 2006 Del Skrevet 3. desember 2006 I Ubuntu kan det iallfall gjøres med en "\" på slutten av linjen. Lenke til kommentar
iDude Skrevet 3. desember 2006 Del Skrevet 3. desember 2006 (endret) jeg bruker &&, som da blir sudo apt-get install flash && sudo update-flash som rett og slett betyr, gjør først den ene, så det andre, og tredje osv til uendelig. 7417689[/snapback] For å være litt mer presis betyr det vel: Gjør først det ene, så det andre om den første kommandoen fungerte Endret 3. desember 2006 av ibrotha Lenke til kommentar
comicz Skrevet 4. desember 2006 Del Skrevet 4. desember 2006 I Ubuntu kan det iallfall gjøres med en "\" på slutten av linjen. 7418198[/snapback] ...men det er vel ikke det han er ute etter her 8--) Det avhenger forøvrig av shellet... Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 4. desember 2006 Del Skrevet 4. desember 2006 (endret) Liten oppplaring (pirkemodus): kommando1; kommando2 Kjør først kommando1 og så kommando2 kommando1 && kommando2 Kjør først kommando1 og så kommando2, hvis kommando1 ikke rapportert om noen feil, eller med andre ord at den hadde exit verdi lik 0. Exit-verdien til forrige prosess kan sjekkes med 'echo $?' kommando1 & kommando2 Kjør kommando1 og kommando2 samtidig. Og man kan selvfølgelig gjøre mye mer: kommando1 || kommando2 Kjør kommando1 og kommando2, hvis komando1 feilet. kommando1 && kommando2 || kommando3 Kjør kommando1 og kommando2, hvis komando1 ikke feilet, eller kommando3 om kommando1 feilet. osv ... Veldig nyttig i mange sammenhenger. Svar på spørsmålet i emnefeltet er: printf "linje1\nlinje2\n" Endret 4. desember 2006 av LessThanJake Lenke til kommentar
zeltex Skrevet 4. desember 2006 Del Skrevet 4. desember 2006 Tr000 tr000, I stand corrected. Lenke til kommentar
iDude Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 Disse greiene er forøvrig veldig nyttige i skript og som sikkerhetsmessige foranstaltninger. Forskjellen mellom cd enellerannenkatalog; rm blablabla og cd enellerannenkatalog && rm blablabla er himmelvid, for å si det sånn. Spesielt når man bytter ut blablabla med wildcards Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå