orbryn Skrevet 3. desember 2006 Del Skrevet 3. desember 2006 Jeg er nybegynner med linux. Når jeg legger inn programmer vha terminalen kan jeg finne en guide som ber meg skrive inn følgende (eks): sudo apt-get install flashplugin-nonfree sudo update-flashplugin Skal jeg da skrive inn første linje, så trykke enter(velge å utføre kommandoen) og deretter skrive inn neste linje og enter igjen? Eller kan jeg skrive inn begge linjene før jeg utfører kommandoen? Har ikke funnet ut hvordan man eventuelt kan sette linjeskift uten at kommandoen utføres! Takk for all hjelp Lenke til kommentar
zeltex Skrevet 3. desember 2006 Del Skrevet 3. desember 2006 jeg bruker &&, som da blir sudo apt-get install flash && sudo update-flash som rett og slett betyr, gjør først den ene, så det andre, og tredje osv til uendelig. Lenke til kommentar
sim Skrevet 3. desember 2006 Del Skrevet 3. desember 2006 At de står på forskjellige linjer i en guide kan som oftes tolkes som at det er separate kommandoer. Du kjører da hver kommando for seg. Du kan eventuelt som zeltex sier sette «&&» mellom kommandoene. Dette har akkurat samme effekt bortsett fra de slipper å trykke enter for å kjøre neste kommando. Lenke til kommentar
orbryn Skrevet 3. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2006 ok. smart med &&-kommandoen. jeg lærer noe hver dag. Meget positivt overrasket av linux (ubuntu) og ikke minst all informasjon en kan få dersom en lurer på noe! Spennende! Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 3. desember 2006 Del Skrevet 3. desember 2006 I Ubuntu kan det iallfall gjøres med en "\" på slutten av linjen. Lenke til kommentar