Gå til innhold

ip-telefon virker ikkje med linux router

Anbefalte innlegg

Har et lite problem her..

Har satt modemet fra telenor i bridge mode etter store broblemer med det i pppoe mode. Så satte eg inn ein linux box som router.

Den gjør nå all routing jobben. Og alt fungerer heilt fint utenom ip-telefonen.

Lyset SIP lyser på adapteren, men klarer verken ringe ut eller motta telefoner.

Har prøvd litt med iptables.. feks:: iptables -t nat -A PREROUTING -p udp --dport 5060 -j DNAT --to 192.168.0.139

der eg prerouta alle portene eg fant skulle fram til ip-telefonen, men ingen ting av det viste når eg skreiv iptables -nL. Og alle pc'ane i nettverket mista nettet..

Når eg flasha iptables og starta dnsmasq på nytt fungerte internettet for pc'ane igjen, men fremdeles ingen ip-telefon...

Ka må til for at den skal fungere skikkelig ??

Er ikkje så veldig god med iptables så ein liten howto hadde ikkje skada.. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette har da ingenting med linux router og gjøre, spør support om hvilken porter de bruker på sip, sikkert ikke standard, btw 5060 er sip porten men har du port forwarda rtp portene, de trengs også.

Les manualen til iptables det kan nok hjelpe deg langt, + linuxguiden har du sett der

Lenke til kommentar
Dette har da ingenting med linux router og gjøre, spør support om hvilken porter de bruker på sip, sikkert ikke standard, btw 5060 er sip porten men har du port forwarda rtp portene, de trengs også.

Les manualen til iptables det kan nok hjelpe deg langt, + linuxguiden har du sett der

7425633[/snapback]

Akkurat. Grunnen til at jeg sa "dyr og avansert" var at da slipper du guider ala "pek her, klikk der", men får faktisk den tekniske infoen ut med en gang.

På en annen side - av og til vil ordet "Linux" automatisk bringe deg opp til siste-linje-support, som ofte er synonymt med de som har laget sakene... Jeg tilbrakte ganske lang tid på telefon med en veldig hyggelig servicetekniker/ingeniør i HP for å fikse et rent mekanisk problem med en printer. Hvordan? Jeg sa "linux" til scriptslaven som skulle ha meg til å "flytt den dingsen med ledning (musen? Har du virkelig hørt ordet! Jøss!) ned til nederste, høyre hjørne av skrivebordet. Da flytter piiiiilen på skjeeeermen (har du husket å slå den på?) til "START". Ta pekefingeren din, det er finger nr. 2 fra venstre på den høyre hånden din, nei, ikke den du har klokken på, og trykk på knappen på "musen" på "venstre" side..."

Fyren ringte meg tilbake neste dag og greier. Knall. Demonterte hele printeren mens han guida meg igjennom, forklarte meg hvordan hele maskina virka, og sleipe triks for å få den til å sammarbeide, samt hvordan man lurte HP's blekkpatrondato-DRM.

Skulle nesten tro han syntes det var hyggelig å prate med meg :) Beste supporten jeg noensinne har fått. Så herretter er alt annet en HP-printere bannlyst :)

Lenke til kommentar

Ja eg forwarda alle portene eg fant skulle til ip-telefon. Men da fekk ikkje pc'ane i nettverket kontakt med internett...

Leida ei stund på telenor sine sider (telenor.no og online.no) men fant aldri ka porter telenor bruker på ip-telefon.

Lenke til kommentar

Det kommer veldig ann på hvem du treffer. Personlig fikk jeg tips om oppsett av apache fra en admin på innsiden der.

Generellt om support på litt tyngre ting: Så fort du har brukket igjennom de 2-3 første murene, og ingen av dem har funnet på en unskylding for å ikke sende deg videre opp i næringskjeden, så har de fleste veldig god support :)

Lenke til kommentar

mulig telenor bruker disse, tror de er standard:

* Incoming UDP port 5005 (RTCP - Real Time Control Protocol)

* Incoming UDP port 64064 (default for SIP messaging)

* Incoming UDP port 5004 (default for RTP traffic (the actual voice messages)

* Outgoing TCP port 7070 (SRS relay and Jabber protocol)

* All outgoing UDP ports above 1023

Endret av glad
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...