Zephyr Skrevet 3. desember 2006 Del Skrevet 3. desember 2006 (endret) Beklager, men kom ikke på noen bedre tittel. Det jeg ønsker å gjøre er å koble en server jeg har opp mot 2 forskjellige nett. Altså, jeg og de i etasjen over har 2 forskjellige linjer inn, men ønsker at serveren skal være tilgjengelig på begge steder. Hamachi eller lignende er ikke aktuelt da det er endel store filer som skal flyttes frem og tilbake. Kan det være så enkelt som å kjøre 2 nettverkskort og gi de iper fra hvert subnett? Si det ene nettet kjører 192.168.1.x og det andre 10.0.0.x. Hvis jeg setter iper til 192.168.1.10 og 10.0.0.10 vil serveren være tilgjengelig på remote desktop og windows shares fra begge nett da? Blir det problemer med arbeidsgruppe kanskje? Endret 3. desember 2006 av Zephyr Lenke til kommentar
tormoddf Skrevet 3. desember 2006 Del Skrevet 3. desember 2006 Kobl ett nettverkskort til hvert nett, og gi dem hver sin ip, slik du sier. Da skal serveren være tilgjengelig i begge nett. Tjenestene du deler må også være satt opp til å bruke begge nett (f.eks. en ftp-server må gjerne settes opp til hvilke(t) nett den skal bruke). Lenke til kommentar
Zephyr Skrevet 3. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2006 (endret) hvordan blir det med windows share da? Virker det uten noe mer konfigurering enn jeg har eller må jeg sette opp noe mer med det andre nettverkskortet? Vi ligger jo på 2 forskjellige arbeidsgrupper, men vet ikke hva som vil skje. Vil også at all internetttrafikk skal gå via linja mi, men lan mot det andre også..er det no vanskelig og sette opp? Endret 4. desember 2006 av Zephyr Lenke til kommentar
tormoddf Skrevet 4. desember 2006 Del Skrevet 4. desember 2006 (endret) Windows shares skal såvidt jeg vet funke uavhengig av arbeidsgruppe, så lenge du spesifiserer adressen til sharet direkte, og ikke "browser" arbeidsgruppen. Eks. skriv \\10.0.0.10\Delemappe\ Litt usikker på hva du mener med internettrafikk, tenker du på hvilket nett serveren selv skal bruke om den skal koble seg til nettet? I så fall tror jeg du velger det gjennom Control Panel - Network Setup Wizard (eller tilsvarende på norsk). Du kan ihvertfall ganske enkelt teste hvilket nett den bruker ved å kjøre en traceroute: Start - Run/Kjør, skriv cmd og trykk enter, og i vinduet som kommer opp skriver du f.eks. "tracert google.com". Da vil den vise alle routere mellom deg og Google. Endret 4. desember 2006 av tormoddf Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå