Gå til innhold

annskaffe Peltier kjøling?

Arne_set

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vær obs på at peltier bruker veldig mye strøm og har begrenset kjøleeffekt.

Beregn et peltierelement på ca 3 ganger så høy effekt som det du skal kjøle. F.eks om du skal kjøle et brikkesett på 20W (f.eks Intel P965 eller nvidia nforce 590) så bør du beregne et peltierelement på 60W. Eller om du skal kjøle en Core 2 Duo som ikke er overklokket (65W) så bør du beregne et peltierelement på rundt 200W.

Husk også at PSUen må kunne levere disse 60 eller 200W ekstra.

I tillegg til det må du huske å ha kjølere som kan fjerne all denne ekstra effekten. For brikkesett kan du kanskje nøye deg med en god CPU-kjøler. For CPU er det obligatorisk med vannkjøling. Varmen som skal fjernes fra brikkesettet er ca 20W fra brikkesettet selv og ca 60W fra peltierelementet. Altså totalt 80W. For CPU er det 65+200W som skal fjernes med vannkjølingen.

Husk også å ha en såkalt "cold plate" som fordeler varmen fra det som skal kjøles utover den kalde siden på peltierelementet. Dersom du ikke gjør dette utnyttes kun den midtre delen av peltierelementet. F.eks 1/10 av det. Pakk lufttett isolering rundt alle de kalde delene. Dvs. rundt kanten av CPU-sokkelen, cold plate, den kalde delen av peltierelementet og området rundt CPU-sokkelen på baksiden av hovedkortet.

De fleste peltierelementer har en dT på 60-75'C så du kan forvente at det du skal kjøle blir ca 1/2 av dette kaldere enn vannkjøleren. F.eks om vannet i vannkjølingen er 30'C så kan du forvente at CPU-temperaturen blir rundt 0'C.

Lenke til kommentar
Beregn et peltierelement på ca 3 ganger så høy effekt som det du skal kjøle. F.eks om du skal kjøle et brikkesett på 20W (f.eks Intel P965 eller nvidia nforce 590) så bør du beregne et peltierelement på 60W. Eller om du skal kjøle en Core 2 Duo som ikke er overklokket (65W) så bør du beregne et peltierelement på rundt 200W.

har du noen tabell for flere cpu'er?

Lenke til kommentar

Poenget med TEC´s er lavere temperatur, og poenget med lavere temperatur er som regel bedre kår for overklokking.

Jeg kan trygt si at et TEC på en moderne prosessor som er overklokket er veldig bortkastet. Du trenger et monster av en strømforsyning, en eller helst 2stk store radiatorer, en god vannblokk, isolasjon, og helst reléstyring til TEC-PSU.

Skal man kjøre TEC på en nogenlunde fornuftig måte koster det såpass at du like gjerne kan anskaffe deg en kompressorbasert kjøleløsning. Denne vil være tryggere og den vil kjøle mye bedre.

TEC hadde noe for seg i gamle dager ... nå kan det stort sett bare brukes på chipset.

Lenke til kommentar
har du noen tabell for flere cpu'er?

7420585[/snapback]

Det med 3 ganger TDP til den brikken man skal kjøle er bare en tommelfingrerregel for å få utnyttet peltierelementet bra. Dersom TDP og antall watt på peltierelementet er likt så går vinninga nøyaktig opp i spinninga og man får ikke noe lavere temperatur. (Faktisk noe høyere fordi kjølinga på den varme siden aldri er uendelig effektiv)

Jo kraftigere peltierelementet er jo nærmere kan man komme den ideelle dT. dT er differansetemperaturen på varm og kald side når man ikke tilfører noe varme på den kalde siden. Altså den maksimale teoretisk oppnåenlige temperaturdifferansen. Men det dukker opp et problem: Jo kraftigere peltierelementet er jo mer må man kjøle den varme siden. Et peltierelement på f.eks 1000W vil kreve sinnsyk kjøling av den varme siden. Man må altså finne et kompromiss, og da er rundt 3 ganger TDP på brikken man skal kjøle et fint kompromiss. Evt. 2-4 ganger så har man litt slingrinsmonn for å justere etter personlige ønsker.

Merk at TDP på en prosessor kun gjelder ved orginal hastighet og spenning. Dersom man overklokker og øker spenninga så øker også TDP. Det er ikke unormalt at godt overklokkede prosessorer har en reell TDP som er dobbelt så høy som den oppgitte orginale TDPen.

En annen ting som er verd å merke seg er at peltierelementer ofte har kjøres på lavere spenning enn den som er oppgitt og dermed gir mindre effekt enn det står på pakka. F.eks vil et peiltierelement som er spesifisert 100W ved 14,4V bare være rundt 80W på 12V.

TDP på ulike prosessorer kan du finne hos sandpile.org . Bare klikk inn på f.eks "Core" og bla nedover til "maximum power".

Lenke til kommentar
Poenget med TEC´s er lavere temperatur, og poenget med lavere temperatur er som regel bedre kår for overklokking.

Jeg kan trygt si at et TEC på en moderne prosessor som er overklokket er veldig bortkastet. Du trenger et monster av en strømforsyning, en eller helst 2stk store radiatorer, en god vannblokk, isolasjon, og helst reléstyring til TEC-PSU.

Skal man kjøre TEC på en nogenlunde fornuftig måte koster det såpass at du like gjerne kan anskaffe deg en kompressorbasert kjøleløsning. Denne vil være tryggere og den vil kjøle mye bedre.

TEC hadde noe for seg i gamle dager ... nå kan det stort sett bare brukes på chipset.

7420688[/snapback]

Har t.e.c kjøling selv jeg. Kjørte en Opteron 165 på 3,0GHz og 1,6vcore med 226w element og dobbel radiator vannkjøling. Denne cpuen lå på load ca. 18c og idle ca. -12c. Selv så er jeg delvis enig at det er bortkastet å ha på cpu, men det er absolutt MYE billigere enn å anskaffe seg kompressorkjøling antatt at man ofte har vannkjøling fra før av. Man pleier jo oftest å gå fra luft til vann og fra vann til t.e.c/kompressor.

Men har du penger ville jeg heller satset på kompressorkjøling. Det er det jeg skal:-)

EDIT: Kanskje skrive litt om emnet=)

Til trådstarter: Du kan jo kjøpe vannblokk med t.e.c element påmontert hos microplex. Jeg kjøpte brukt av en fyr som hadde kjøpt derfra. Det er dyrere enn ¨å bare handle selve elementet men da får du det i hvert fall skikkelig til. Så er det bare å smøre sokkelen godt inn, gjerne varme opp fettet først. Smør også på cpuen(under). Så smører du også litt rundt selve sokkelen. Så kutter du til isolasjon(rundt sokkelen) slik at det passer i høyden med vannblokka(med peltier) og hovedkortet. Smør også fett mellom første lags isolasjon og vannblokka(med peltier). På baksiden av hk smører du rundt sokkelen og legger på isolasjon(ca like stor som den på andre sida) og fester den med en plate som du deretter fester i skruene som du fester vannblokka med.

Det fins sikkert mange flere måter men denne måten brukte jeg selv og den fungerte bra for meg.

Endret av Eyvind
Lenke til kommentar

jeg har et TEC på 170W

jeg har en Meanwell PSU som kan levere 25A på 12V

jeg har vannkjøling med dual rad, og denne skal bare stå på cpu og chipset.

jeg har styringsreelet som slår på 230V når PSU slås på.

skal kjøpe en E6600 etterhvert, og som dere sikkert skjønner så skal den klokkes litt...

vil dere fraråde meg dette?

Endret av jalejale
Lenke til kommentar

Siden du har vannkjøling fra før så blir ikke den ekstra investeringen så veldig stor. Sånn sett kan det jo være greit nok.

Ny PSU må du nok garantert kjøpe siden 170W til TEC vil trekke 170W/12V = 14A fra 12V på PSUen. Dvs. at resten av systemet bare får tilgjengelig 11A på 12V.

Men jeg tror ikke du vil tjene så mye på det i form av grader celsius og MHz ved overklokking. Hvis du overklokker en E6600 til f.eks 3,2GHz med vannkjøling og oppnår en temperatur på CPU på 35'C så tipper jeg det å addere et peltier på 170W (spesifisert ved 12V) kan senke temperaturen til kanskje 10-15'C og får klokket CPU fra 3,2 til 3,4GHz (ca 6%) dersom det ikke er noe annet som hindrer overklokkinga.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...