Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Fylle bensin med motoren igang

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg fyller alltid bensin med motoren igang, og har også sett flere gjøre dette. Men på disse skiltene på bensinstasjonene står det jo at motoren skal være avslått. Så da lurer jeg på om det innebærer noe stor fare ved å fylle bensin med motoren igang? Grunne til at jeg gjør det er at jeg har en veldig tungstartet bil, og orker rett og slett ikke å stå på en bensinstasjon i en halvtime for å få start på bilen igjen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det med statisk elektrisitet oppstår gjerne mellom stoffet i setet og stoffet på klærne dine. Spesielt ille er det om du benytter autofunksjonen til pumpa, slik at du kan sette deg i bilen å finne cash elns mens tanken fylles. Når du da kommer ut igjen, god og ladd, og tar borti metallpumpa, skapes det kanskje en gnist, som igjen antenner bensinen, og da har vi det gående

Lenke til kommentar

Det er jo bare for sikkerhet, sånn i tilfelle... Er vel mikroskopiske sjanser for at noe skal skje, men muligheten er der.. Når du fyller bensin kjenner du jo lukten.. Det er gassen benzen, som også er antenlig.. Derfor bør du heller ikke røyke når du fyller bensin.. ;)

Lenke til kommentar

Har sett pumper ved enkelte bensinstasjoner hvor det er mulighet for å benytte "auto-funksjon", men personalet på stasjonen har tatt ut noe av mekansismen for å ta bort denne muligheten (vanligvis en enkel pinne som man selv kan erstatte).

Og det er jeg bare glad for. Det finnes flere klipp fra overvåkingskamera på amerikanske bensinstasjoner hvor folk har vært så tankeløse at begynner å rote rundt inne i bilen mens pumpa står på auto. Med engang de tar i munnstykket blir bensindampen antent av statisk elektrisitet. Jeg for min del er ikke interessert i å se at folk finner på slikt her, og det ser ut til at bensinstasjonene heller ikke er det.

Lenke til kommentar

Når det er litt vind ute så tror jeg ikke at det skal være noen stor fare for at bensin (dampen) skal antennes, men er det vindstille så øker jo sjansen. Men jeg tror allikavel at sjansen er veldig liten, ellers så hadde nok ikke vært lov å fylle bensin på den måte, da hadde det vært en annen metode.

Det Exciter sier er riktig og bra. Når man ikke har auto-funksjon så har man allerede tatt bort en mulighet for antenning av bensin. (dampen)

Lenke til kommentar

Har enda ikke fylt bensin på en stasjon der det ikke er "auto-funksjon" Bruker den ikke alltid, men aldri sett at det ikke har vært det.

Er det noen forskjell når man tanker diesel eller? Her i forsvaret stopper jeg aldri lastebilen når jeg tanker og bruker alltid "auto-funksjonene". Aldri sett noen som har stoppet noen av forsvarets biler når det tankes, men diesel antenner jo ikke så lett som bensin da.

Lenke til kommentar
Har enda ikke fylt bensin på en stasjon der det ikke er "auto-funksjon" Bruker den ikke alltid, men aldri sett at det ikke har vært det.

Er det noen forskjell når man tanker diesel eller? Her i forsvaret stopper jeg aldri lastebilen når jeg tanker og bruker alltid "auto-funksjonene". Aldri sett noen som har stoppet noen av forsvarets biler når det tankes, men diesel antenner jo ikke så lett som bensin da.

7424092[/snapback]

Du sa det selv...

men diesel antenner jo ikke så lett som bensin da.

7424092[/snapback]

Lenke til kommentar

Diesel blir en annen sak når det gjelder lettantennelighet. Luftforsvaret har et radaranlegg oppe i Troms med atkomst via en tunnel som er så bratt og trang at diesel er påbudt for kjøretøy som skal gjennom, bare for brannsikkerhetens skyld.

Dieselpumper med "auto-funksjon" er forøvrig et vanlig syn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...