sCud Skrevet 17. november 2002 Del Skrevet 17. november 2002 Hei! Jeg lurer på hvordan man kan blokkere porter i Slackware? Jeg er koblet til internett, og vil ikke ha så mange porter åpen... På forhånd, takk. Lenke til kommentar
abaddon Skrevet 18. november 2002 Del Skrevet 18. november 2002 Skal du stenge porter må du har støtte for det i kjerna. Du må også har et verktøy for å konfigurere det. Har du kjerne i 2.2.x-serien, må du få tak i ipchains, har du kjerne i 2.4.x+-serien, må du laste ned iptables. Du kan jo også disable tjenester som du ikke trenger, så slipper du å ha porter "åpne". Lenke til kommentar
sCud Skrevet 18. november 2002 Forfatter Del Skrevet 18. november 2002 okey, men hvordan disabler jeg servicene da? jeg leste noe om dette, men det var for RH, fant ut at det samme kanskje ikke gjaldt slackware.. med iptables har du vel bare mulighet å blokkere alle innkommende tilkoblinger, og det blir litt dumt da jeg kjører apache server.. Lenke til kommentar
DanteUseless Skrevet 18. november 2002 Del Skrevet 18. november 2002 hehe.. iptables kan så maaaaaaaaaaangt http://www.linuxguruz.org/iptables/ Og du disabler stort sett services (i slack) ved å editere startup scriptene. Se i /etc/rc.d/ og filene rc.inet1, rc.inet2, og de andre rc.filene. Gjør deg kjent med hva som starter opp. I tillegg har du /etc/inetd.conf <-- den er veldig viktig. Er du nybegynner til Tux.. så kaaaaaaaaaanskje vil jeg anbefale Redhat ellernoen avgreininger av den. Jeg selv bruker kun slack til det jeg trenger linux til, men vil ikke anbefale det til noen ferskinger. (Hvis jeg ikke vet de ikke har potensialet til å sette seg inni det) *Blir slakta av alle slackfans* -Dante Lenke til kommentar
abaddon Skrevet 18. november 2002 Del Skrevet 18. november 2002 *slakte* :smile: Neida, jeg er nylig konvertert fra Slack til Debian netstat -l --tcp er en fin sak for å se hva slags tjenester du kjører. Lenke til kommentar
DanteUseless Skrevet 18. november 2002 Del Skrevet 18. november 2002 jeg liker `netstat -nap | grep LISTEN` -Dante Lenke til kommentar
DanteUseless Skrevet 19. november 2002 Del Skrevet 19. november 2002 Nice.. tydligvis blir man fort opphengt i det man lærte seg første gangen =) -Dante Lenke til kommentar
zuhr Skrevet 20. november 2002 Del Skrevet 20. november 2002 iptables eier :wink: utrolig mye man kan gjøre med det. Lenke til kommentar
sCud Skrevet 20. november 2002 Forfatter Del Skrevet 20. november 2002 ja, jeg har lest litt nå, å funnet ut at iptables er litt mer funksjonelt jeg og nå..:smile: Lenke til kommentar
Goldelf Skrevet 20. november 2002 Del Skrevet 20. november 2002 Vokst fra Linux eg, på tide og slutte med leken og bruke *BSD Lenke til kommentar
DanteUseless Skrevet 21. november 2002 Del Skrevet 21. november 2002 Hihihi =) -Dante Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå