Gå til innhold

Hjelp til klokking av C2D E6600

Anbefalte innlegg

Hei !

Jeg har prøvd å klokke litt med min C2D E6600. Jeg har lest litt guider på forumet osv, men kommer meg ikke videre. jeg har kommet opp til

3.4 ghz, men ikke stabilt. hva kan jeg gjøre får å komme høyere? ligger nå på 3.1 stabilt.

cpu-z.jpg

IMG_0761.jpg

IMG_0762.jpg

beklager litt dårlige bilder :(

Min HW:

Asus p5w DH

C2D E6600

Corsair TWIN2XP2048-6400C4

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Altfor høy spenning kan skade komponenter ja. Men 1,5V og 2,3V er trygge verdier. Husker ikke helt lenger, men synes jeg kan huske at det er temperaturen som dreper, ikke spenningen. Men, hold deg innenfor disse verdiene... ...til noen med mer erfaring enn jeg kommer og svarer i tråden.

Lenke til kommentar
Ok, takk for kjapt svar  :thumbup:  Men vill ikke cpu og minne ta skade av for mye volt?

7417417[/snapback]

Prosessoren kan også ta skade av at klokkefrekvensen blir økt til over det orginale. Det er bare snakk om hvor stor eller liten risiko man vil ta.

3,1GHz er jo slett ikke galt. Det er jo knallbra! Man jo ikke overklokke til prosessoren dør heller ;)

Litt forhøyet spenning kan sikkert hjelpe deg litt videre. Evt. dårligere timing på minnet, (CL5-5-5-15), eller høyere spenning på brikkesettet. Du får prøve deg litt frem. Eller si deg fornøyd. 3,1GHz er jo svært bra.

PS. Noen fototips: Øk ISO-verdien, bruk lengre eksponeringstid, større blenderåpning f.eks F3.5 som er det største på kit-objektivet til ditt Canon EOS 350D. Bruk gjerne stativ om du har.

Lenke til kommentar

Så lenge du klarer å boote, men det ikek er stabilt, så er det nesten bare mer vcore/medre kjøling som kan hjelpe. 1 50. er probemfritt, og har du en veldig god luftkjøler, eller vann, så kan du nok gå 1.55 eller så mye som 1.60. Over dette ville jeg dog ikke annbefalt i det lange løp 24/7.

Så lenge prime95 er stabilt, så gjør det ikke så mye hva tempen er. Coretemp vil variere en del utifra hvilket hovedkrot det er, men P5W DH er ca 18-20 grader over reell temp på coretemp, altså er kjernen rundt 50-52, som er akseptabel temp. Helt normalt med en luftkjøler når du har økt vcore litt (mer vcore er mer varme tross alt).

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det ser ut som du kjører Prime på kun en kjerne. For å finne ut om det virkelig er stablit må begge kjerner belastes fullt (100% på begge).

Dine temperaturer er i overkant høye.. ikke minst system-temp på over 50 grader.

Har selv ett system basert på P5WDH Dlx.. (riktignok med vannkjøling), og der viser CPU-temp aldri over 35 grader.. (helt feil seff).. Coretemp aldri over 50 grader... og viktigst.. System-temp (chipset) holder seg rundt 40 grader .. max.

Råder deg til å moderere klokken.. samt gå over montering/kjøleløsning.

(Zalman "blomst" er ikke en god kjøler for Intel dual core.. med VCore over default).

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Riktig som TL1000S sier, at du må bruke 2 stk prime95 samtidig for å teste stabilitet skikkelig med en dualcore. I menyen må du sette affinity til 1 for det ene vinduet, og 0 for det andre. Da kjører du prime på hver sin kjerne og stresser dem maks begge to. Slik osm du tester nå gjør en av kjernene ingenting.

Ellers er jeg ikke enig med alt. Din CPUtemp er noe høy ja, men ikke noe problematisk høy. Omtrent som forventet med din økte Vcore + stock kjøler. Chipsettet på P5W DH er varmt. Det er helt normalt så lenge du bruker den crappy standard kjøleren. Heldigvis er det ikke noe problem. Chipset sensoren ligger her på southbridge, og den kan bli plenty varm uten at det lager krøll. Jeg hadde også godt over 50 grader på southbridge på mitt P5W DH fær jeg lagde meg en egenprodusert vannkjøler for den (ikke så mye av behov som av interesse hehe).

PS: Hvis du tar av det dumme "lokket" på southbridgen som har ASUS logoen på seg, så tjenr du faktisk flere grader bare på det. Det er bare limt på med veldig svak lim, nesten som papirlim. Bare vipp den av med et skrujern. Det lokket har INGEN funksjon utneom å holde ASUS logen, og å forverre kjøle-egenskapene drastisk.

Det samme gjelder også for northbridge kjøleren.

PS2: Du kan fjerne enda en del grader ved å ta av begge ribbene, rense dem, og så sette dem på igjen med skikkelig kjølepasta. Standard montering pleier å være notorisk dårlige greier der ribben ofte bare har 20-30% faktisk kontakt med overflaten, eller bruker ekstremt dårlige thermal pads i stedet for skikkelig goop.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

70 grader er ALT FOR varmt på en core 2 duo. De har en mye dårligere varmetoleranse enn andre prosessorer, så på en så høy tempereatur kan du risikere at prosessoren dør. Skaff deg en ordentlig kjøler du, sånn at du får cpu temperaturen til rundt 50 grader:)

Lenke til kommentar
70 grader er ALT FOR varmt på en core 2 duo. De har en mye dårligere varmetoleranse enn andre prosessorer, så på en så høy tempereatur kan du risikere at prosessoren dør. Skaff deg en ordentlig kjøler du, sånn at du får cpu temperaturen til rundt 50 grader:)

7421056[/snapback]

Det var da voldsomt..min Core (1) Duo idler på 45-55 grader, og ligger på rundt 65-70 under load..og det er i en bitteliten 12" laptop, uklokket (1.86GHz). Trodde der var normalt..

Edit: Glemte at jeg hadde Core (1) Duo, ikke 2-eren. Men regner med det ikke er de helt store temperaturforskjellene...?

Endret av brsseb
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

7421056[/snapback]

Det var da voldsomt..min Core (1) Duo idler på 45-55 grader, og ligger på rundt 65-70 under load..og det er i en bitteliten 12" laptop, uklokket (1.86GHz). Trodde der var normalt..

Edit: Glemte at jeg hadde Core (1) Duo, ikke 2-eren. Men regner med det ikke er de helt store temperaturforskjellene...?

7421280[/snapback]

Ikke bland laptops og CPU'er / GPU'er med tilsvarende designet for desktop.

:)

Disse er laget for å tåle mye mer varme.. og er også "klokket" betraktelig lavere enn "storesøsknene" for desktop.

Ellers har du rett i at temperaturene på en nyere laptop med Core 2 holder seg på ett anstendig nivå.

Min Dell Latitude 620 holder ennå lavere temperaturer.. selv med "skamklokket" skjermkort. :D

PS og edit:

70 grader under load (en kjerne).. og rundt 45-50 idle er (forutsatt at sensorer viser noenlunde korrekt) *altfor* høyt. Tyder på en høyst tvilom kontakt mellom kjøler/IHS.

Og godt over 50 grader på chipset på P5W DH tyder også på altfor dårlig ventilasjon rundt chipset/hk.

Men det er kanskje bare mitt syn på saken.. :hmm:

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=110193

Den tråden kan du jo lese.

Har ikkje lest heile denne tråden, har du flasha bios'n til den som er anbefalt på xtremesystems? (står i første post)

Det er som regel den siste biosen som blir anbefalt.

Du må sette i gang 2x prime jobber skal det være vits i! Den er jo dual core, altså 2 kjerner.

Vidre bør du sette spd timingsene manuelt.

Lenke til kommentar

takk for alle nye svar =) Men jeg skjønte ikke hvordan jeg skulle flashe biosen :hmm: Første gang jeg klokker så trenger litt hjelp på veien :p

Er nå oppe i 3.5 GHz med 1.5 Vcore og minne med 2.25 4-4-4-12 :w00t: Har vært oppe i 3.6 GHz, men da ble pcen ustabil. Kan jeg øke Vcore litt til og få stabilt system på 3.6++ eller blir det for mye for pcen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...