Gå til innhold

Råd?

Christopher

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har prøvd ufattelig mange kombinasjoner på overklokking av pc'en min.

Men jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke kommer stabilt til 2,8 ghz. Jeg kjører volten på 1.6, ramen på 192 mhz og FSB'en på 155. Men her går grensen.

Hvilket oppsett er best for overklokking, klokke rammen eller cpu? Hvilke volt er forsvarlig?

Kan noen komme med et forslag til best mulig ytelse: F.eks. FSB 145, Ram 210 og Volt 1.7??

Tusen takk for alle svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men det er ikke det det er spørsmål om. Det jeg lurer på er hva som børe overklokkes hos meg. Bør FSB'en overklokkes mer enn ram'en eller omvendt. Kom med forslag dere tror pc'en min bør takle?

Og hvilken volt instilling er den mest forsvarlige? er 1.8 farlig for cpu'en`?

Asus P4S533E

Intel P4 2,4@2,7 ghz

Corsair XMS3200 512MB DDRAM

POV Ge-Force Ti4200@Ti4600

WD 120 gb 2mb cache

Pioneer DVD 16/40x

Lite-ON 48/12/48x

Chieftech Dragon miditower blue/black

Enermax (silent plus) 431w

[ Denne Melding var redigert av: Christopher på 2002-11-18 19:45 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Og hvilken volt instilling er den mest forsvarlige? er 1.8 farlig for cpu'en?

Strengt tatt ikke. Det som skjer ved en økning fra 1.6v til 1.8v er at prosessoren produserer mer varme slik at du trenger en GOD kjøler for å bli kvitt den. Faren ligger ergo i at mer volt=mer varme.

Det er også sant at mer volt reduserer levetiden på en prosessor. Men siden du overklokker allikevel så er ikke forskjellen sååå stor.

Lenke til kommentar

Du må bare prøve deg frem. Sett alle innstillinger på minimum og prøv og tyn en ting av gangen. Da finner du ut hvilke(n) komponent som er flaskehalsen. Prøv også med forskjellige spenninger osv.

Eksempel: Om du stopper ved 2,7GHz stabilt, og senker CPU-spenningen ett hakk eller to og det er like stabilt, så er det ikke CPU'en som begrenser hastigheten.

Test f.eks å overklokk PCI/AGP mest mulig med og uten de råeste AGP-innstillingene. Da finner du ut om det er skjermkortet som begrenser FSB'en.

Prøv også å overklokk FSB med minne på dårligste innstillinger i forhold til de råeste innstillingene. Da finner du ut om det er rammen som begrenser (CAS2,5-4-4 vs. CAS 2-3-3)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...