Jonas Skrevet 3. desember 2006 Del Skrevet 3. desember 2006 Heisann, Har nylig gått til innkjøp av en 16:9 LCD TV og er meget fornøyd med den, men det er noe som skuffer meg. Usikker på hvordan jeg skal forklare det, så jeg velger å illustrere det med et par enkle blider istedenfor. Slik sendes en vanlig sending, på hvilken som helst TV-kanal. Dette strekker TV'n min ut slik. Greit nok, finnes ikke mange andre måter å gjøre det på. Filmer og diverse andre ting derimot, sendes ofte i "16:9", en 16:9 film i 4:3 format, med tekst, slik. Dette er sikkert utrolig morsomt for de med 4:3 TV'er, men når min 16:9 TV strekker det blir det litt merkelig. Som man ser, så blir halvparten av tekstene borte, noe som er utrolig irriterende. Har jeg missforstått TV'er helt, er det dens oppgave å rendre tekster, eller har TV-stasjonene tenkt litt kort? - Jonas Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 3. desember 2006 Del Skrevet 3. desember 2006 Er selve signalet fra TV-stasjonene som blir feil for 16:9-TV-er. De sender i 4:3-format, og med på lasset med widescreen-filmer kommer da de svarte stripene over og under slik du illustrerer med bilde #3. Det da mange TV-stasjoner gjør feil, er å benytte de svarte stripene til å ha tekst på... Angående bilde #2: Du kan jo bare kjøre sendinga i 4:3-format og ha svart på venstre og høyre side? Det foretrekker jeg i alle fall, kan ikke fordra brede mennesker. Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 3. desember 2006 Del Skrevet 3. desember 2006 Angående bilde #2: Du kan jo bare kjøre sendinga i 4:3-format og ha svart på venstre og høyre side? Det foretrekker jeg i alle fall, kan ikke fordra brede mennesker. 7416241[/snapback] Jeg også - hater når folk konsekvent strekker bilder for å fylle hele skjermen når signalet ikke er tilpasset det. Jeg ser alltid 4:3 med sorte kanter på høyre og venstre side. Fotballer skal være runde, og folk ikke bredere enn det de er! Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 3. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2006 Jes, jeg kan kjøre i 4:3, men da er jo halve poenget med bredformat-tv borte. Uansett, kjøpte den for å se på nedlastede filmer, har litt flere valgmuligheter rundt dette da. Lenke til kommentar
_Xorcist Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 Hva slags signalkilde har du? På digital kabel-tv og parabol sendes det en del materiale i 16:9 og det blir helt korrekt på en 16:9 TV. Hvis du har enten digital kabel-tv eller parabol og har problemene du nevner her så gå i menyen på dekoderen/tuneren din og sørg for at den er satt opp for 16:9 TV. Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 5. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2006 (endret) Jeg har vanlig kabel-tv, fungerer også bra enkelte ganger. Men som sagt, egentlig ikke så viktig - ser ikke så mye på TV. Endret 5. desember 2006 av Jonas Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå