Loko Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 Siden du ikke klarer å lese gjennom kontrakten du signerer under på så kan ikke selger eller butikk lastes. Kan også med ganske stor sikkerthet si at hvis du dukker opp i en butikk og krever kjøpet hevet på grunn av dette, så tipper jeg du må belage deg på mange runder med forbrukerrådet og det som skulle være av instanser. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 er det vanlig å låse subsidierte telefoner eller ei? I 99% av tilfellene: JA! 7418273[/snapback] Tull. Jeg jobber selv i mobilbutikk. Vi selger mange subsidierte telefoner, ja. Men ikke mer enn rundt 50% er låst... Det er stort sett bare kampanjemodeller, som er ekstra sponset. Når jeg selger en låst telefon, presiserer jeg alltid at den kun kan brukes med netcom i et år, og påpeker at det ikke burde by på noe problem siden kunde knytter seg til netcom i ett år likevel. 7419890[/snapback] Jøss, nesten alle terminaler vi får tak i finnes sponset som oftest i hvertfall 2 utgaver. (f.eks. Tele2 og Telenor), vi kan bestille en åpen terminal, men da gjerne rett fra Dangaard og fra kjeden som de fleste telefonene kommer fra. Jeg presiserer også at det er operatørlås på telefonen, men se at man ikke gjør det og en kunde kjøper en velig godt sponset telefon som koster over 500 kr. mer med tilsvarende abonnement fra andre operatører. Spørsmålet blir jo da om det er selger eller kunden sin oppgave å formidle/skaffe seg informasjonen? Men uansett... Hvis du kjøper en telefon som koster 2.499 kr. på nettet uten operatørlås, hvem tror at man får den til 1 kr. med et abonnement til 119 kr. måneden og uten operatørlås? Da hadde jo hvem som helst bare betalt 119 kr. måneden på det abonnementet og fått en telefon ca. 1.000 kr. rimeligere. Lenke til kommentar
HP_ Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 kor kjøpte du den?? Tror neppe du kommer noen vei med dette, men skader jo ikke å prøve.. Og det er som andre sier.. du får ikke en telefon som er verdt 2500++ for 1 kr + 119 i 12 mnd... då bør man skjønne at det er andre betingelser også.. Ser at tele 2 selger mobilen til 399 med 119/mnd. på tele2.no og det er med operatørlås.. Lenke til kommentar
glosi Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 Hehe, i går fikk jeg en kunde som kom inn i butikk å krevde at jeg skulle betale opplåsningen hos netcom for han fordi han mente jeg ikke hadde nevnt at telefonen var låst da han fikk den. (25% av esken var dekket med et forseglingsklistremerke "opreatørlåst til netcom i 12 mnder") Satt og tenkte på denne tråden, kanskje det var trådstarter som kom innom tenkte jeg. Hehe PS! Vi betalte ikke opplåsning for kunde. Lenke til kommentar
mandela Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 (endret) Ved kjøp av operatørlåst terminal vil operatørlåskoden avgiftsfritt være tilgjengelig for kunde etter endt bindingstid. dersom du ikke har blitt informert at du skulle få en operatørlåst terminal har du loven på din side tror jeg, jeg ville iallefall krevd heving av kjøp. sjekk f.eks http://shop.netcom.no/ her er alle telefonene tydelig merket om de er låst eller ikke. noen er faktisk billigere ulåst enn låst med samme abonnement! Endret 5. desember 2006 av mandela Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 hvem tror at man får den til 1 kr. med et abonnement til 119 kr. måneden og uten operatørlås? 7427726[/snapback] Hvorfor skulle ikke det gå? Finnes nok av eksempler på telefoner som blir veldig godt subsidiert uten å være låst. (Jeg kjøpte f.eks.for noen år siden en N-Gage til 500kr med kontantkort. Den var ikke låst.) Blar du i "mobilbilaget" til en elkjøp-avis avis er maks 35% av telefonene operatørlåste (i praksis). Riktignok pleier som regel de billigste telefonene å være operatørlåste, men det er slettes ikke uvanlig at de uten lås også seges billig. Lenke til kommentar
Kvinnorna Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 Jeg kan anbefale deg å ringe forbrukerrådet direkte selv på telefon: 81558200 Ellers kan du ta turen innom toppselger.no , er en del paragrafryttere der som kan sakene sine. Hadde faktisk samme greia selv når jeg kjøpte telefon med subsidiering gjennom tele2 samtidig som telefonen var sperra. Ble så forbanna at jeg byttet nummer og leverandør, men betalte selvfølgelig de 119,- som kom, betaling for telefonen. Lykke til med å ta rotta på tele2 Lenke til kommentar
abrakadabri Skrevet 6. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2006 glosi: Ingen Netcom bundet mobil jeg kjøpte nei - og til mitt "forsvar" så hadde denne mobilen ingen klistremerker eller annet som viste at den var operatørsperret. Jeg kan jo ta en liten telefon til Forbrukerrådet - bare for å høre med dem hva slags inntrykk de får av kontrakts-teksten. Lurifaksen: Plustelig kom det en som vet litt mer om sponsing - og det å få mobiler billigere med kjøp av abonnement og mobil (uten operatørlås) - det er altså mulig.... Praeferox: Takk for tipset om toppselger.no - får slenge inn en liten post der og se hva folk mener Vi får nå se.... Holder dere oppdatert.... Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 abrakadabri: Har du hørt med butikken? Kan si litt om sponsing siden jeg jobber i kjeden du kjøpte telefonen hos. Hos oss så er så og si godt over 80% av telefonene under 1.500 kr. med abonnement operatørlåst. Det er veldig sjelden vi ikke har operatørlåste telefoner på såpass "rimelige" mobiler. Det er mer Nokia N73, N80 og slikt vi ofte har åpne. Lenke til kommentar
abrakadabri Skrevet 9. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2006 God aften... sa jeg skulle komme med en tilbakemelding angående hvordan det gikk...: Lagde aldri post på toppselger (så jeg får prøve ut det forumet en annen gang) - ringte Forbrukerrådet (men da var de stengt - når jeg ringte - natrulig nok - var litt sent). Abonnementet er kansellert og mobilen er levert tilbake. Nå sier jeg opp min avtale på mitt vanlige abonnement (som jeg bruker inntil i dag) - Tele 2 - og takker for evig farvel til det firmaet. Expert ordnet opp - takk for det - skulle bare mangle mener jeg da avtalevilkårene ikke sa at jeg hadde kjøpt noen operatørlåst telefon og vært klar over dette. Ha en fortsatt strålende kveld alle mobil folk Og ellers; stor takk for alle innspill på forumposten!! Lenke til kommentar
Taigah_Staille Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 Mulig det er jeg som er dum...men hva har Tele2 med at en butikk selger deg en telefon de ikke sier er låst? Det er vel i utgangspunktet butikken som roter til eller hva? Lenke til kommentar
knippsen Skrevet 13. desember 2006 Del Skrevet 13. desember 2006 "Ved kjøp av subsidiert telefon med bindingstid erkjenner kunden en erstatningssum ved oppsigelse, hevelse eller vesentlig mislighold av abonnement før utløpet av avtalt bindingstid. Denne erstatningssummen er på:2 andre abonnement står opplyst og så - 2000 ved kjøp av subsidiert telefon bundt i 12 mnd. til mobilabonnement Tele 2 Mobil Pluss Her står det ikke direkte at den telefon jeg har kjøpt er subsidiert - en bør vel forstå det siden den kostet 1 krone - og det kan jeg forstå. Men det står her at en risikerer å bli "bøtelagt" hvis abonnementet misligholdes før utløpet av bindingstiden - og det må da menes bindingstiden på abonnementet... Erstatningssummen reduseres med 1/4 av originalbeløpet per kvartal i avtaleperioden. Ved kjøp av operatørlåst terminal vil operatørlåskoden avgiftsfritt være tilgjengelig for kunde etter endt bindingstid. Ved oppsigelse innen bindingstiden vil koden oversendes mot innbetaling av gjeldende erstatningssum. Her står det at ved kjøp av operatørlåst terminal - men dette visste jeg ikke ved avtaleinngåelsen - det ble ikke oppgitt fra selger og heller ikke på esken. Ergo; står jeg like sterkt? Eller totalt uenige? Er jo litt paragraf-rytter dette, men mener at ordlyden er såpass at den kan tolkes slik jeg gjør.... 7422931[/snapback] som jusstudent tror jeg du står rimelig svakt i en tvist med tele2 i dette tilfellet. en mulighet du har er jo å gå til butikken du kjøpte den i og prøve å heve kjøpet. selger har jo jf. forbrukerkjøpsloven en opplysningsplikt i slike tilfeller, men igjen tror jeg nok du har en vanskelig bevisbyrde her. men kan jo hende butikken er behjelpelig og har god kundeservice. tele2 har du uansett ikke noe krav mot her. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå