Gå til innhold

Er det virkelig så stress å arrangere?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Vi er tre gutter som ønsker å arrangere ett LAN for 80-100 personer. Vi har allerede forhørt oss om lokale, så vi vet at det er plass :)

 

Sa er det vi har tenkt på:

- Økonomi (inngangspenger, betaling, leie etc)

- Strøm (skjøtekabler, strømpadder (forgrenere etc), og kretser slik at vi vet at alle får nok strøm :) )

- Switcher (vi skaffer 4 24 ports switcher med 1gbit, samtidig som vi også har en 16 ports. )

- Bord/stoler

- Vakter

- Salg av mat/drikke

- Server for å hoste compoer.

- PC som kjører presentasjon via prosjektor (info om kompoer, og evt. sponsorer)

 

Hvis dette skulle bli gjennomført, skjer det om 4 mnd, så vi har god tid til planlegging etc. Det vi lurer på er om det virkelig er så veldig mye mer vi må tenke på? Er det stort vanskeligere enn å plugge kabel i kabel, og switch i switch? ^^

 

Har sett på strøm, vi har kun tilgang til 16a kretser, men 4-5 i umiddelbare nærhet. Vi er klar over at dette ikke er nok, så vi har også klart å finne en 3-4 kretser til som kan brukes. Men hvor mange PC'er kan kjøres på hver 16a krets? Det er jo klart at det ikke er så mange dersom alle skal skru på maskinen likt, men det kan vi ikke regne med :p Vi har tenkt på strømuttak med 6 uttak, uten bryter (har også sett dette i butikk til en grei pris), i tillegg til 25-30 slike strømpadde, kjøper vi også mange skjøteledninger, slik at vi kan hente strøm fra andre kretser. Vi har da regnet at 4 personer kobler seg på hver slik padde, ettersom en gar bort til å gå videre til neste padde (og en til overs i tilfelle en skulle glemme egen padde). Paddene blir nummerert, slik at vi ikke får overbelastning av kretsene.

 

Switcher vil være som sagt gbit, fra d-link. Det blir 4x24 ports switcher, pluss 1x16ports. Hvordan vi skal koble dette sammen slik at vi får internett (inkl. ip) til alle, er vi litt usikre på. Vi har også tenkt til å forhøre oss med nettleverandører slik at vi får en pen linje inn denne helgen.

 

Arrangementet går fra fredag til søndag.

 

Takker for alle svar :)

 

PS. Har sikkert glemt noe i denne posten, ettersom den ble skrevet i stykker (før/etter middag etc. :p) Legger bare dette til senere ^^

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi starter med å lage lan mellom bordene, og sette de i wan.

Jeg mener dere bør sette opp en server som en router. Smoothwall og clarkconnect er gode der :)

 

Angående strømmen, så vet jeg ikke så mye, bortsett fra at både hw-lan og tg kjører med 1amp pr bruker.

Merk: Å koble mange strømpadder sammer er ingen lur ide. (bare et tips)

 

Økonomi: Jeg vet ikke hvor lurt det er å satse på at billettpenger skal dekke utgifter, da det muligens kan komme færre en forventet. Derfor bør dere skaffe dere sponsorer. Hør med lokale forettninger.

 

Bord: Paller med plater på er en enkel bord-løsning.

Endret av Hrisebro
Lenke til kommentar

Vi har snakket med ObWiik om leie av bord, så det blir nok orntli bord i år :) Blir heller paller og plater senere ^^

 

Og det er klart at det kan komme færre enn forventet, og vi avhenger ikke av at det blir fullt. vi kommer ikke til å bruke mye penger før vi i det hele tatt påmeldingen har startet. På den måten ser vi evt. om vi må avlyse. Eneste penger som vi kommer til å bruke på forhånd, før selve LAN'et starter blir til mat og strøm, og dette er ting vi ikke behøver å kjøpe før tett opptil LAN'et.

Lenke til kommentar

Vi har planlagt å bruke klasserom som sovesaler, og i hvert klasserom har 2 doer. Det blir da tilgang på 4 evt. 8 toaletter, hver har egen vask. Når det kommer til rengjøring av disse har vi ikke planlagt dette. Det er jo klart at det skal være toalettpapir og såpe tilgjengelig under hele arrangementet. Dette må vi tydelighvis se litt nærmere på :)

Lenke til kommentar

Sikkerhet er viktig, og hva slaks tilltak dere velger å sette i verk kommer selvsagt ann på antall vakter dere har. Arrangerer selv LAN, hadde 50 deltagere sist gang. Vi har kun èn voksen tilstede under hele arrangementet og det kan til tider bli litt interessant. Vi bruker å holde alle dører stengt med smekklås, og låst om natten. (Mulighet for å åpne, kun for at vi skal ha kontroll) I tillegg har vi ultra-sære regler anngående besøk og deltagelse, og viser absolutt ingen nåde ved brudd. Introduserer også et slags depositum neste gang, som gis tilbake når deltager har ryddet sitt. (Ser det som nødvendig når vi er så få arrangører)

 

Når det gjelder utstyr og slikt er det lurt å gjøre seg så lite avhengig av avtaler, første billettinntekter osv. Finn ut om dere har mulighet til å låne noe, evt. alt.

 

Ellers kommer mye av rutiner og slikt av seg selv etter første gang, men det er greit å ha med noen som har gjort det før.

Lenke til kommentar

En ting jeg vet om er at man må forhøre seg med brannvesenet om brannfare, brannsikkerhet o.l. når det gjelder "privat" overnatting med store antall. Husker ikke nøyaktig hensikten eller hva en skulle si; det er slike ting du får vite fra en aller annen dude i kommunestyret.

Bare så dere vet det :)

 

Edit:

Lykke til forresten; DETTE er å gjøre en innsats for kultur og miljø i nærmiljøet :thumbs:

Endret av Motoko
Lenke til kommentar
At man setter opp en maskin med smoothwall eller clarkconnect som dhcp server og router.

7447923[/snapback]

 

skjønte det, men hvordan mente han at alt skulle kobles til?

 

Skulle hvert bord ha en switch som igjen er koblet til en switch, og i hovedswitchen kobler vi til servern/routern?

7447953[/snapback]

 

Renger med at han mente at du skulle ha det mellom core switch og skolens nett ja. Kan ikke se noe poeng å ha det mellom switchene hvertfall, du kan jo også bruke en maskin som core hvis du bare har 4 bordswitcher, men tror ikke det er så lurt.

Lenke til kommentar
Siden du har tenkt til og ha det på en skolen kan du jo bare spørre om og få låne puler/bord og stoler fra der :)

7447995[/snapback]

 

Tja, skolepulter og stoler er litt i det drøyeste laget å ha en datamaskin på, jeg får tresmak i rævva av en skolestol iløpet av en vanlig skoleøkt og fordi skolepultene dekker et så lite areal så blir det litt kjipt for folk å plassere seg(nå tenker jeg på antall bein, blir veldig mange av dem etterhvert).

 

Jeg bor i Gjerdrum så dette passet smooth.. Prøv å reklamer litt her på HW og få med folk. Dette kan bli bra.. Ca 30 min fra Oslo sentrum.

7448048[/snapback]

 

Fint du viser interesse. Sender søknad om lån av skolen iløpet av neste uke og da begynner jeg med spreng på hjemmesia. Etter jul når alt forhåpentligvis er klart er det bare å lage logo og masseprodusere plakater og reklamere litt her :)

 

Blir finfin oppvarming til TG detta,

Gleder meg :thumbup:

Lenke til kommentar
Fint du viser interesse. Sender søknad om lån av skolen iløpet av neste uke og da begynner jeg med spreng på hjemmesia.

Bra sagt! :p

 

Har allerede startet på nettsiden, "flyerne" er snart ferdige, har muligens en kompis som kan få printa disse ut på ordentlig papir. Skedsmo grafiske eller noe :hmm:

 

Plassregistreringen vil komme like etter jul forhåpentligvis. Prisen vil nok være 150,- for bestilling over nettet og 200,- hvis du kommer i døra. plass må reserveres først uannsett. Vi håper på et flott arrangement og masse trøtte nerder! :love:

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei, driver selv å arrangerer lan, og vil bare si at dette ser ut som er bra planlagt.

Det som er det aller viktigste på lan omrtrent er strømmen, er det ikke strøm nok så vil bare sikringene sprette ut som bare det.

Regn med ca 1Ampere per maskin, en vanlig pc bruker under 1Ampere, men ved oppstart så bruker den maks effekt, så om sikringen går en gang, så be alle på den kursen om å vente med å skru på pc'ene sine. Så etter du har satt på sikringen igjen, så kan en etter en eller to og to starte pc'en sin så den ikke spretter ut igjen med en gang.

Du burde også forby anlegg som suger strøm fra nettet.

Snakk også med vaktmestern åssen dere skal gjøre det med strømmen, tilfelle sikringen går.

Siden du har vakter som må være over 18 år så kan sikkert en av de ta ansvar for det.

 

Når det gjelder internetten, så snakk med de som har ansvar for det på skolen.

Sånn som jeg skal gjøre det på lan'et jeg skal arrangere om ca en mnd. så skal jeg få nett til gymsalen fra skolen og koble den til en server som jeg setter opp, her bruker jeg Smoothwall, dette er linuxbasert men er veldig lett å bruke.

Det er freeware og lastes ned fra linken over, filen er bare på 30-40MB.

Det Smoothwall serveren våres skal gjøre er å ta imot internett fra skolen og så sende den videre sammen med DHCP og DNS ut i nettverket, det sitter også en bra brannmur der.

Men på denne serveren må du ha to nettverkskort.

Videre ifra Smoothwall-serveren så kobler vi oss inn i en router som vi slår av dhcp'en fra og sperrer porter som FTP og P2P for at linjen ikke skal brukes til nedlasting. (Vi satser heller på spilling.)

På arrangemanget våres så håper vi på å fylle alle 80 plassene.

Linjen vi skal bruke nå er 10Mbit inn og ut, den er synkron og det ligger fiber inn til skolen så pingen våres er rimelig lav for å si det sånn.

Og linjen våres går gjennom kommunen og dette lanet skjer i helgen da det ikke er noe trafikk fra kommunen sin side, og derfor har vi bra aksess.

Eidsiva som har nettet for kommunen jeg arrangerer lan i er greie når det gjelder sånne lan arrangemang, de øker linjen din for en helg til det maksimale linjen din tåler, dette kommer ann på hvor langt unna sentralen du er for en tusenlapp.

Sånn som det er i våres tilfelle så får vi 100Mbit for 1000 kroner for ei helg.

Grunnen til at vi ikke gjør det nå er for å se hvordan spillinga går med 10Mbit,

Du kan finne nesten alt om port-sperring HER.

Denne routeren har også trådløst, denne trødløse aksessen burde du skjule SSID'en iallefall på, dette finner du mere om på forumet her.

Fra routeren så bare går det videre ut til svitsjene.

 

Angående vakter så er det veldig viktig, om ingen i crewet er over 18 år så lønner det seg å få med seg en midlertidig, eller lokke en venn med ved å si at han kommer gratis inn og får 200 kroner for å være vakt under arrangemanget og stå litt ansvarlig, denne personen lønner deg seg faktistk også at er litt "vellbygd" i tilfelle noen blir litt "vrange" eller noen krangler.

Få også med foreldrene til de i crewet til å være der noen timer om dagen..

Snakk også med politiet om at dere skal ha lan og lurer på om de ikke bare kan komme innom noen turer å se når de ikke har noe spesielt å gjøre, og husk og ha telefonnummeret til lokalstasjonen på mobilen i tilfelle.

 

 

Håper denne hjelper deg / dere litt.

Mvh. SacrefiZer :)

Lenke til kommentar

Hei, jeg holder også på med å arrengere lan parties.

 

ville bare gi deg tips, ta kontakt med fritidsetaten for låning av penger, dette lønner seg.

 

Det vi pleier å betale for leieng av lokaler ligger vell på 2000 kroner til 3000 kroner. det er en rimlig pris synes jeg, og de er inkludert med internett og bord/stoler. Det er også i skolens gymsal.

 

vi har arrangert dette nå ca. 4 - 5 ganger, å vi har litt over 20 000 på vår "lan" konto, som vi bruker til erstatning, utstyr(switcher).

det er også et viktig tema dere må ta tak i, herverk osv.

 

med mat å sånn, anbefaler jeg dere å selge cola og toast å kanskje pizza!

selg 1 cola for 20 - 25kr og toast for 5kr, så lager dere en "landeal" f.eks 2 toast og 1 cola for 30kr. Tjener vilt med peng.

 

(vet ikke noe om strøm/nett, ikke jeg som er ansvarlig for det)

 

lykke til! ;)

Endret av jolil123
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...