kornelen Skrevet 3. desember 2006 Del Skrevet 3. desember 2006 (endret) Jeg lurer på hvorfor man nyser. kanskje dette skulle vært i helse, men jeg klarte ikke å finne ut hvor den passet best. Så det ble her da! Noen som vet det? Endret 3. desember 2006 av kornelen Lenke til kommentar
blla Skrevet 3. desember 2006 Del Skrevet 3. desember 2006 for å blåse rene flimmerhårene Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 3. desember 2006 Del Skrevet 3. desember 2006 Mennesker som er hypersensitive for stoffer som vi omgir oss med hele tiden, eller som har allergiske disposisjoner, kan oppleve nyseanfall, men selv bare lette forkjølelser og virusinfeksjoner kan også gi slike anfall. Et tørt inneklima kan gi enkelte problemer med neseslimhinnen, som igjen kan føre til nyseanfall. Anatomiske forandringer som skjeve neseskillevegger kan bli verre med tiden, og også gi lokal irritasjon i nesen. Sjeldnere enn dette kan svulster i nesehulen eller bihulene gi opphav til slik irritasjon, og også blødninger fra nese eller svelg Enkelte mennesker kan begynne å nyse av å se mot solen. Dette er en refleks vi ennå ikke kjenner bakgrunnen for, men nysingen gir øynene en forbigående beskyttelse mot det sterke lyset. Denne formen for nysing ser ut til å være arvelig, og er til en viss grad koblet til overfølsomhet i neseslimhinnene. Fenomenet forekommer hos omtrent en av fire personer, og skal være vanligere blant personer som røyker Hentet fra: http://no.wikipedia.org/wiki/Nysing Lenke til kommentar
Fruktkake Skrevet 4. desember 2006 Del Skrevet 4. desember 2006 Jeg lurer på hvorfor hunder nyser. Min hund nyser istedenfor å bjeffe. Ganske behagelig for ørene, egentlig. Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 4. desember 2006 Del Skrevet 4. desember 2006 Min hund gikk å nøs som faen i noen uker før jeg tok den til dyrelegen, der fant de ut at hun hadde et gresstrå opp fra halsen og ut i nesen/snuten. Måtte oppereres ut. Så om du nyser mye, sjekk etter gress i nesen! Lenke til kommentar
Beinet1 Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 Har dere lagt merke til at alle dyrene nyser igjennom nesen mens vi nyser med munnen? Kanskje det er meningen at vi også skal nyse igjennom nesen for å rense den? Måtte blitt mye griseri.... Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 Går fint an å nyse gjennom nesen, jeg kan hvertfall velge selv om jeg vil nyse ut nesen eller munnen. Er det noe gale med meg? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 Neida, lufta går der du vil den skal gå. Du kan puste inn og ut luft med både nese og munn, kvifor skal du ikkje kunne nyse med begge? Lukk munnen så nyser du med nesa, lukk nesa så nyser du med munnen. Har dei funne ut kva gjesping er godt for? Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 Neida, lufta går der du vil den skal gå. Du kan puste inn og ut luft med både nese og munn, kvifor skal du ikkje kunne nyse med begge? Lukk munnen så nyser du med nesa, lukk nesa så nyser du med munnen. Har dei funne ut kva gjesping er godt for? 7429828[/snapback] For å tilføre oksygen til hjernen har nå alltid jeg trodd, men det er jo selvsagt feil som vanlig: Hvorfor gjesper vi? Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 Dette sier Wikipedia om gjesping: Gjesping Lenke til kommentar
kornelen Skrevet 6. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2006 Takker for svar! Lenke til kommentar
cake Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 Hver gang du nyser besvimer man i noen få millisekund Lenke til kommentar
Chad Thundercock Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 Holder du deg for nesa i det du nyser kan du få hjerneskader. Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Jaha... Har du noen kilder på det dicktator? Høres mer ut som en myte, i samme stil som hvis en ikke lukker øynene når en nyser vil de falle ut. Testet på Mythbusters btw Lenke til kommentar
ukjentbrukergitt Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 (endret) tips: nys ut av munnen hvis du er forkjøla og ikke vil skape snørr teppe på gulvet, MEN hvis du er i dusjen, nys ut nesa, da blir den rensa skikkelig PS, ingen vet hvorfor man gjesper. Endret 12. mai 2009 av simster Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå