Goscinny Skrevet 3. desember 2006 Del Skrevet 3. desember 2006 Hei! I går fikk vi oss plasmaskjerm her hjemme. Jeg har hørt at en av ulempene med plasma er at det kan forekomme burn-in dersom et bilde står stille lenge. Jeg har derfor et par spørsmål: 1. Dersom det skulle komme burn-in på TV-en, vil det da gå bort etter hvert? Isåfall; hvor lang tid tar det? 2. Jeg har fått med meg at enkelte Plasma-TV-er har en innebygd funksjon som fjerner slikt. Har vår TV det (klarer ikke å finne noe info om det selv). TV-en er en Panasonic TH-37PV60EH. Dersom noen klarer begge spørsmålene, har jeg et bonusspørsmål på lur : Jeg klarer ikke å finne noe PIP-funksjon på TV-en. Har den ikke det? Trodde det var ganske vanlig Og hva er Picture and Text (PAT)-funksjonen? Goscinny Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 3. desember 2006 Del Skrevet 3. desember 2006 Det skal ikke være noe stort problem. Det er to typer, retention og fosfor burn-in. LCD kan også få retention. Det ble diskutert en del på AVforum. http://avforum.no/forum/tv-apparater/43022...nningsfare.html Lenke til kommentar
Goscinny Skrevet 3. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2006 OKai. For et par uker siden hadde "gjengen" en nostalgisk kveld med Nintendo 64 på en venns flat-TV. Jeg tror det var en plasma. Uansett. Når vi var ferdige, og menyen hadde vært oppe en stund, kunne jeg lett se konturene av menyen henge igjen ... Men det går altså bort etter hvert? Goscinny Lenke til kommentar
Teodor1979 Skrevet 3. desember 2006 Del Skrevet 3. desember 2006 På Panasonic her dette ikke vært noe særlig stort problem på den siste serien. Dette sier jeg utfra hva jeg har lest på forum (både norske og utenlandske) og ettersom flere kompiser av meg har Panasonic plasma. Når det derimot gjelder Pioneer er saken en litt annen. I 436-serien florerer det med retention (midlertidig innbrenning) og permanent innbrenning. Jeg fikk selv 436RXE for ca 2 mnd siden og har allerede "TV3"- og "Animal Planet"logoen brent inn i øvre høyre hjørne Dette på tross av at jeg har tatt alle forhåndsregler. Har lest brukermanual, snakket med serviceverksted og fått oppskrift av Pioneer-eksperter på hvordan den skulle stilles inn de første 100-1000 timene. En grunn til problemet er at Plasmaskjermer blir levert med altfor høy kontrast fra fabrikk. Denne kan være lurt å skru ned de første 100-300 timene. Når det gjelder å bli kvitt retention er det en mulighet å kjøre bilde med "snø" (analogt signal) i noen timer, eller over natten. Gjerne i "Dynamic" mode på bilde. Mitt TV sendes til rep på mandag! Lenke til kommentar
Goscinny Skrevet 3. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2006 (endret) Okai! Leste på forumet som Hårek gav meg adressen til. Lastet ned image-filen, jeg. Kan vel være greit å ha. Gjør intet signal/snø samme nytten? Jeg skal gå inn å skru ned på kontrasten. Hvor mye bør det stå på? ENDRET: Skrudde ned kontrasten på det dårligste (antar at det er helt mot venstre). Så ikke noen særlig forskjell Goscinny Endret 3. desember 2006 av Goscinny Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå