Gå til innhold

Volt og klokking

Hellemyr

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har klokket litt på min e6300 på gigabyte DS-4 nå, kommer greit opp i 3150mhz med alt av volt på auto. Men nå vil ikke minnet lengere, men git jeg det mere strøm så klarer det opp i 1000mhz. så da må jeg sette alt av volt på manual.

Hvor mye volt burde de forskjellige tingene ha?

DIMM Overvoltage control

PCi-E Overvoltage control

(G)MCH Overvoltage control

FBS Overvoltage control

CPU Overvoltage control

cpu liker seg på 1.4 volt, og jeg gir minnet så mye jeg kan +0.750. Men hva med det andre? Hvor mye burde jeg sette disse på?

Jeg er ute etter 24/7 klokk så har ikke lyst til å sette så extremt mye volt på de.

Endret av Hellemyr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

DIMM Overvoltage control Ca. 2.1 tilk 2,5V

PCi-E Overvoltage control ?

(G)MCH Overvoltage control ?

FBS Overvoltage control Fra 1,3 til 1,5V

CPU Overvoltage control Avhenger av CPU, E6400 ca. 1,475V

Bruker et ASUS P5B med disse settingene for å kjøre 3,2Gh dønn stabilt med en E6400

/L

Endret av relsafus
Lenke til kommentar

475FSB er vel noe agressivt, avhenger av RAM (DIMM=same shit) timings. Mye bra OC info på dette forumet, så jeg anbefaler deg å lese mange poster om dette. Satt du RAM (DIMM) f.eks. til 533MHz FØR du satte CPU til Mauell Tuning mht FSB hastighet (altså 1:1 forhold) ?

Dette er ikke eksakt vitenskap, men veldig moro når det funker.

Husk å kjøre "StressPrime 2004" eller andre relevante CPU tester. Stabilitet er bedre en verdens raskeste innen, ti sekunder..

BTW: Lås PCI-E til 100Mhz, PCI til 33,33MHZ (eller så følger de FSB....)

/L

Endret av relsafus
Lenke til kommentar

Har klokket littegranne nå, satte FBS til 460 fra 450. Det blir 3220mhz, Volt satt jeg 1,450 på cpu +0.2 på alt annet.

Men jeg lurer på noe med minne.

Har satt timings på 5-5-5-15 (Kingston Hyper-X pc6000 750mhz)

Men det er andre timings som jeg kan stille på:

ACT to ACT Delay [Auto]

Rank Write to read Dealy [auto]

Write to precharge dealy [auto]

Refresh to ACT dealy [0]

Read to precharge dealy [auto]

Hva er alt dette fornoe? bare å la det stå som det er eller er dette noe jeg må stille på for å få minne opp mot 1000 mhz?

Er det også noen som vet hvor mye man bør stille på volt på de ulike tingene?

Skal kjøre litt tester og vist alt er greit så er 470mhz next :thumbup:

Edit CPU temp ligger nå på 31-33 vannkjølte grader, så den er grei :thumbup:

Endret av Hellemyr
Lenke til kommentar
Min e6300 triver seg med 1,4, Men PCI-E og (G) MCH har ingen ting med klokking å gjøre?

7416483[/snapback]

MCH er nortbridge. Mer spenning på denne gir økt mulig oppnåelig FBS dersom det er hovedkortet som stopper deg. Denne kan du øke i spenning veldig mye og få stødige økninger, men du må fort ha mer enn standard kjøling om du går opp mye.

-Stigma

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Mitt svar er følgende:

Dersom 24/7-stabilitet er ett mål.. da leter man ikke etter de siste få Mhz på FSB ved å "skru på" f.eks. vMCH.

Da er det vel heller om å gjøre å stille VCore *lavere* enn default på så høy klokk som mulig.

I motsatt tilfelle, dvs. om å gjøre å ha mest mulig klokk (som f.eks. trådstarter virker *ekstremt* opptatt av): :)

Skru på max på alt av spenninger...

Skru opp/ned... på alt av spenninger...

Twak minnetimings.. inkludert "skjulte" (f.eks. Ctrl+F1 på Gigabyte)..

Sitt ute "i fonna" (når snøen/kulda kommmer).

Bruk/prøv alt av tilgjengelig fancy kjøleløsninger..

Noter..noter...noter.. alt av resultater for hver eneste endring.

:)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Jeg har alrede funnet en grei 24/7 klokk. Det jeg prøver på er å se hva hardwaren min er god for uten å grille den med for mye volt. Så om du ikke har noe bedere å komme med så ligg unna denne posten.

7442326[/snapback]

OK..

Men..

Jeg er ute etter 24/7 klokk så har ikke lyst til å sette så extremt mye volt på de.

Det var ikke slik jeg oppfattet det.

Det står forøvrig noe om overklokking i manualen for ditt hk.. mht. det du spør om.

Ofte noe slikt:

Important:

Although the CPU / DRAM / NB Chip / SB Chip overvoltage is

supported, we do not recommend that you use a higher

voltage because unstable current may be supplied to the

system board causing damage.

Det er ikke noe facitsvar på hva som er "trygg volt". Det kan variere fra CPU til CPU.. hk til hk. Som regel går det greit å overvolte sålenge man passer på faktiske temperaturer.

På ditt hk (samme som jeg har ett av forøvrig) tror jeg du godt kan sett vMch til max i Bios uten problem såframt du har god luftflyt over hk'et.

Ikke prøv å fortell andre hva de skal svare i "din tråd".. Du kan evt. klage/sutre til en mod. :thumbdown:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...