Gå til innhold

nettverktilkopling


Kairo

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har nettop kjøpt meg ny bærbar FS Amilo D6100 til den nette pris av 7.990.-

 

Har følgende utganger på pc:

 

IEEE 1394,

LAN-forbindelse RJ45 (integrert LAN-kort), Modemforbindelse RJ11 (integrert modem),

2 stk. USB-porter,

2 stk. PC-kort-porter(PCMCIA)

 

Går jeg inn på nettverkstilkoplinger, viser det 2 tilkoplinger :

-Accton EN2242-serien MiniPCI Fast Ethernet-kort.

-1394-nettverkskort.

 

Modem:

-Lucent Win Modem

 

PCMIA-kort

-2 stk. 02Micro OZ6933CardBus-kontroller.

 

Jeg har bredbånd fra UPC chello nå på en Scaleo fra siemens, og ønsker å kople meg på nettet med den bærbare også. -Gjerne trådløst.

 

Jeg trodde jeg kunne kople kabelen fra den stasjonære, og plugge den rett inn på den bærbare, men det fikk jeg ikke til å fungere.

 

Hvordan, og hva trenger jeg for å få dette nettverket til å fungere ?

 

Takknemlig for svar.

 

Mvh.

Kai Roger

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvis du bruker en hub eller en switch skal det gå fint. Men hvis du har tatt en tp kabel fra modemet eller noe annet på den andre pcen din og inni nettverkskortet på den nye bærbare så vil det selvfølgelig ikke virke. Du bør også merke deg at det er ulovlig å koble opp flere enn en pc på et vanlig upc chello abbonemang. Hvis du derimot har chello + (chello maestro) så kan du ha opp til 3 pcer på samme oppkoblingen. Det er allikevell fullt mulig å settte opp mange pcer på en vanlig chello linje. Men det er som sagt ulovlig.

 

Mitt råd er skaff deg en switch. Ta en tp som du har mellom cabel modemet og UPLINK porten på switchen. Ta deretter to tp'er fra switchen til pc'ene. En til hver pc.

Lenke til kommentar

Om du har et modem på bredbåndet, må du ikke ta det som en selfølge at du kan koble deg til internett via flere enn en maskin uten at du gjør noe ekstraordinært!

 

For at dette skal fungere må du få utdelt en ipadresse som du kan bruke på internett! Du har mest sansynlig kun rett på en adresse fra UPC! Om du da ikke har en router som du kan bruke til å route pakker mellom de to nettverkene! Så må du bruke den stasjonære maskinen til dette!

 

Du må da ha 2 nettverkskort i en maskin for at du kan gjøre dette! I tillegg må du legge inn en proxy server! Det finnes mye gratis software av ulike kvaliteter som kan gjøre dette! Gå inn på http://www.download.com og søk etter proxy!

 

Denne må installeres på den stasjonære maskinen! Så må du koble den bærbare til et lokalnett sammen med det ene nettverkskortet på den stasjonære! Du må muligens legge inn statiske ip adresser, om du da ikke kjører Win2k eller XP! Da genererer ofte XP en adresse som funker om den ikke finner DHCP server! Det andre nettverkskortet kobler du til bredbåndsmodemet som du gjør nå!

 

Dette skal iallfall fungere!

Lenke til kommentar

hvorfor styre med 2 nettverkskort når en 3com gateway koster rett over 500,- på komplett. her har en dhcp server som kan dele ut 253ip-adresser og innebygget firewall.

jeg kjører en slik her hjemme (riktig nok med wlan i tillegg, men gatewayen er den samme)

her er det bare å koble til og kjøre i vei....denne inneholder også en 4 ports 10/100 switch

 

 

mvh

morten

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...